PET «flasker»

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
580ADF68-7872-4A19-98A5-0376ED00A483.jpeg Som noen kanskje har fått med seg er nå PET flasker tillatt i konkurranser.

Jeg har brukt slike lenge, men først og fremst med formålet å sjekke karbonering underveis. På en batch har jeg tappet et par PET flasker - som jeg kan klemme på for å sjekke hvor harde de er blitt. De er også veldig praktiske når jeg må gå 5 km på ski for å komme frem til hytten. I tillegg kan de sendes posten uten særlig annen emballasje enn gråpapir.

Så til spørsmålet - oksydering av humlerike øl. (som rir meg som en mare) Flasket og fatet en NEIPA i kveld, karboneres med to drops i hver «flaske». Klemte ut all oksygenet før jeg skrudde korken helt til.

a) Har noen erfaring med dette?

b) Burde jeg ha brukt et ekstra drops for å kompensere for volumtapet. CO2 en må jo først fylle den manglende headspace.

Ølet kan forøvrig smakes (fra fat, kunstig karbonert) her: Kjøp billetter: Norsk Ølfestival 2020

Jeg har gjort det samme noen ganger, og aldri opplevd oksidasjon. Men flaskene har heller aldri fått stå i fred særlig lenge heller.

Jeg bruker ikke å kompensere for volumtapet og er godt fornøyd med karboneringen.

Tips til de som skal begynne med PET-flasker: ikke vask dem med kaustisk soda, da sprekker dem.

Finn Berger

Moderator
Vis vedlegget 43134 Som noen kanskje har fått med seg er nå PET flasker tillatt i konkurranser.

Jeg har brukt slike lenge, men først og fremst med formålet å sjekke karbonering underveis. På en batch har jeg tappet et par PET flasker - som jeg kan klemme på for å sjekke hvor harde de er blitt. De er også veldig praktiske når jeg må gå 5 km på ski for å komme frem til hytten. I tillegg kan de sendes posten uten særlig annen emballasje enn gråpapir.

Så til spørsmålet - oksydering av humlerike øl. (som rir meg som en mare) Flasket og fatet en NEIPA i kveld, karboneres med to drops i hver «flaske». Klemte ut all oksygenet før jeg skrudde korken helt til.

a) Har noen erfaring med dette?

b) Burde jeg ha brukt et ekstra drops for å kompensere for volumtapet. CO2 en må jo først fylle den manglende headspace.

Ølet kan forøvrig smakes (fra fat, kunstig karbonert) her: Kjøp billetter: Norsk Ølfestival 2020

Jeg brukes jo vanlige flasker som jeg fyller helt opp, og NEIPA'en holder seg greit de to månedene det bruker å ta å få drukket den. Ikke noe behov for å gjøre noe spesielt med sukkermengden.

Miguel

Norbrygg-medlem
Du skal karbonere til totalt flaskevolum, ikke til mengden øl i flaska. Flaska vil jo ese ut til sin ordentlige form. Men i ditt tilfelle så er det vel korrekt.

Og, for å være morsom. Det er jo ikke noe headspace i flaskene rett etter at du har fylt de :p

Topp