pH-bevegelser i mesken

Finn Berger

Moderator
Nå har jeg akkurat mesket en saison. 3,2 kg pils, 1 kg lys münchner og 0,5 kg hvete. batch sparge: 24 liter vann i første runde, og 17 i andre.

Teorien sier at pH skal synke med et par tiendels poeng i løpet av mesken. Men jeg opplever faktisk det motsatte. Jeg må slåss med nebb og klør og fosforsyre for å holde den der jeg vil ha den. OK, jeg tilsetter mer vann for å gå fra 65 til 72, og da er det rimelig at pH'en stiger, siden vannet har buffer. Men pH'en stiger både før jeg har tilsatt vannet, og etter at jeg har tilsatt det og så justert.

Er dette vanlig, eller det fordi vannet mitt er spesielt? Det er mer påtagelig når jeg mesker lyse øl, men pH'en synker ikke i mørke øl, heller.

Opplever det samme og spesielt på brygg med mye hvete (og til en hvis grad MO). Hvete gir ganske høy pH i mesken (typisk 6.05 i RO vann) og jeg antar at denne effekten pågår under hele konverteringsprosessen som da gjør at pH vil stige hele veien i mesken....

Anbefaler denne : https://www.bokkilden.no/organisk-k...ion-john-mcmurry/produkt.do?produktId=5712767
og denne: https://www.bokkilden.no/oversatt-s...rvantes-saavedra/produkt.do?produktId=5347699

Eller, for å sitere Gharu: RDWHAHB

(Ble veldig flåsete dette; derfor legger jeg inn en advarsel: dette er ment som en spøk ;) )

Den siste har jeg, og den første skulle jeg ønske jeg hadde (og hadde lest og forstått:p!)

Det er jo ikke akkurat av de store problemene her i livet, dette - og uansett ikke noe som jeg kan gjøre noe med, vil jeg tro. Så sånn sett er det bare å anlegge en bergensersk holdning til fenomenet, og ikke gallopere i vei med hevet lanse.

Men litt seriøst, likevel: I blant oppdager jeg at det som slås fast uten forbehold i litteraturen ( som ofte betyr Palmer), ikke stemmer. Og det interesserer meg litt. Nå kunne det jo være at andre, med normalt norsk vann som råvare, ikke opplever det samme, og i så fall så styrker det tilliten min til Palmer litt igjen (vi trenger alle noe å tro på her i livet). Og dessuten får jeg vite noe om vannet mitt. (Umulig å få noen analyse av det om jeg ikke betaler det sjøl, og det gidder jeg ikke.)

Jeg stiller med norsk overflatevan fra Ringvassøya krydret med litt sauelort og måseguano, imotsetning til Finns brønnvann, så jeg tror ikke vannet er årsaken til det vi har notert oss mht stigende ph under meskingen. Heller mot at ved bruk av maltyper som har større potensiale for enten å øke eller senke ph i mesken, så vil denne prosessen/påvirkningen foregå over et lengre tidsrom, med det resultat at ph forandres under meskingen. Forøvrig helt uten noen vitenskapelige belegg/referanser....

Jeg stiller med norsk overflatevan fra Ringvassøya krydret med litt sauelort og måseguano, imotsetning til Finns brønnvann, så jeg tror ikke vannet er årsaken til det vi har notert oss mht stigende ph under meskingen. Heller mot at ved bruk av maltyper som har større potensiale for enten å øke eller senke ph i mesken, så vil denne prosessen/påvirkningen foregå over et lengre tidsrom, med det resultat at ph forandres under meskingen. Forøvrig helt uten noen vitenskapelige belegg/referanser....

Jeg fant fram det Palmer skriver om dette:
"The mash pH continually decreases during the time of the mash as more calcium phosphate precipitate is formed, and as enzyme activity breaks down the malt and releases amino acids and other buffering compounds. The mash pH tends to drop by 0.2 during the course of the mash, so the wort pH in the boil kettle tends to be between 5.0 and 5.4." (Forutsetningen hans her er at du i starten av mesken legger deg på 5,2 til 5,6.)

Videre sier han at "Wort pH also drops by about 0.3 during the boil". Det stemmer heller ikke med mine erfaringer. Den synker noe, men aldri i nærheten av så mye.

Ok; tilværelsen rommer større og saktens viktigere mysterier, men jeg lurer likevel hardt på hvorfor vørteren min oppfører seg på en helt annen måte enn vørteren til Palmer.

Sist redigert:
Mener du hadde planer om å begynne med RO-vann?

Jeg hadde håpet ingen husket det der. Det var nok større problemer med brygger'n enn med vannet:p.

Ting tyder riktignok på at vannet mitt er litt småvanskelig, men ikke verre enn at jeg fikser det greit med pH-meter, salter og fosforsyre. Det er tross alt overflatevann, så sjøl om det er plenty kalk i grunnen i området, er ikke vannet galt. Med en brønn her hadde det nok vært verre.

Skal ikke se bort fra at jeg rigger meg til og lager RO-vann en dag, men inntil videre lar jeg greiene hvile. Trykket på vannet her er ikke all verden, og jeg så for meg en del styr med pumpe.

Denne blog artikkelen sier at ph kan både øke og synke under meskingen, men forklarer ikke det jeg har opplevd at ph kan øke i mesk med mye hvete. Derimot gis det noen beroligende tips; ikke få panikk om du måler litt utenfor target og ta flere målinger underveis...
https://accidentalis.com/measuring-mash-ph-in-practice/

Moralen der var vel nærmest at alt er normalt:). Og det er jo greit. Men jeg synes det var litt merkelig at han sier at det vesentlige er at du har truffet pH-målet ditt 45 minutter inn i prosessen, da det aller meste av den er ferdig.

Jeg måler i alle fall etter 5 minutter, og justerer da, og klarer stort sett å holde den på den pH'en jeg vil gjennom hele meskingen.

Tilbake
Topp