pH i mesk og vanntilsetninger

Hei.
Jeg har akkurat begynt å lese meg opp på vann innen brygging, og prøvd meg litt frem med EZ vannkalkulator.
Jeg bruker 7 Fjell Tippetue Petit Saison som eksempel. Her er parametrene jeg bruker:
2,00 kg Maris Otter Pale malt
1,20 kg Pilsner
0,60 kg Munich malt 1
0,30 kg Cara Crystal 120
0,15 kg Flaket havre

10,6 liter vann til mesking, 20,3 liter vann til skylling.

Vannet mitt er som følger:

Kalsium: 16
Magnesium: 0
Natrium: 4
Klorid: 6,5
Sulfat: 3
Bikarbonat: 43

Med dette ender pH på 5,6, noe over hvor jeg vil ha den. Men hvordan får jeg pH ned? Jeg må legge til voldsomme mengder tilsetninger for at pH skal bli tilstrekkelig påvirket (i følge EZ kalkulatoren). Noen innspill?
 
Vestbrygg har forsforsyre, som er det greieste midlet (mest smaksnøytrale) til å senke ph med. Syremalt funker sikkert også greit. - men er vanskeligere å tilsette der og da.
 
Jeg hadde fått for meg at det skulle holde å bruke kalsiumsulfat eller kalsiumklorid for å senke pH. Mtp at vannet rundt om i Norge er rimelig likt, vil de si at folk flest mesker med for høy pH (i teorien, basert på beregningene)?
 
Jeg hadde fått for meg at det skulle holde å bruke kalsiumsulfat eller kalsiumklorid for å senke pH. Mtp at vannet rundt om i Norge er rimelig likt, vil de si at folk flest mesker med for høy pH (i teorien, basert på beregningene)?
På lyse øl har nok mange litt høyere pH enn optimalt, ja. Ikke at det trenger å bety noe særlig for sluttproduktet.
 
Antar at du har et ph-meter for handa. Min erfaring er at M.Otter senker ph i mesken mer enn det EZ kalkulatoren beregner. 2-3ml lactol vil senke ph i mesken din med 0,2-0,3 poeng.
 
Et annet alternativ er melkesyre. Du får det på bryggebutikken.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye lettere å få tak i melkesyre enn fosforsyre. Men bergensere får det i alle fall hos Vestbrygg. Melkesyre setter lettere smak enn fosforsyre, og det er vel ingen fordeler med den?
 
Antar at du har et ph-meter for handa. Min erfaring er at M.Otter senker ph i mesken mer enn det EZ kalkulatoren beregner. 2-3ml lactol vil senke ph i mesken din med 0,2-0,3 poeng.
Har ikke et pH-meter tilgjengelig, jeg er på utkikk etter et.

Edit: Nettopp bestilt to Hanna hi98128
 
Sist redigert:
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye lettere å få tak i melkesyre enn fosforsyre. Men bergensere får det i alle fall hos Vestbrygg. Melkesyre setter lettere smak enn fosforsyre, og det er vel ingen fordeler med den?
Du har nok rett i at fosforsyre er aller best egnet til ph-justering av mesk. Jeg bruker melkesyre for å senke PH i vørter som skal synes med melkesyrebakterier, så da er det greit å bruke samme syren til alt. På den annen side er jo fosforsyre et ypperlig desinfeksjonsmiddel også..
 
Du har nok rett i at fosforsyre er aller best egnet til ph-justering av mesk. Jeg bruker melkesyre for å senke PH i vørter som skal synes med melkesyrebakterier, så da er det greit å bruke samme syren til alt. På den annen side er jo fosforsyre et ypperlig desinfeksjonsmiddel også..

- og om du har en gammel rusten bil ... :)
 
Virkningen av starsan er visst nokså avhengig av det såpestoffet som er den andre hovedbestanddelen. Bare fosforsyre har ikke samme effekt.
 
Kanskje melkesyre er såpass vanlig fordi den tillates (så lenge den er produsert naturlig) av den tyske renhetsloven?
 
Mener å huske at jeg har lest i tråden til artikkelen 'Vann' at man må ta hensyn til konsentrasjonen. Jeg har for eksempel brukt en 33% løsning, og ganget da med tre for å få omtrent riktig antall gram CaCl.
 
Tilbake
Topp