PH i øl

Hva slags ph skal man nå egentlig ha på ølet, har anskaffet meg slikt papir  som man måler ph med, denne(ph universalindikator) ble kjøpt på apoteket, og har skala på 1-10, så det er vanskelig å si nøyaktig. Men noenlunde rett blir det vel. Målte net topp en engelsk mild som jeg brygget basert på et slikt kit fra muntons, med mesket malt i tillegg. Så kom "sjokket" den indikerer en ph på mellom 3og 4, kona mente at den smakte litt surt. Men er ikke dette j... surt ? man kan jo drepe fisk med slikt  :eek: . Vil ikke si at brygget smaker vondt men.. er det noe feil her montro.Finnes det noe norm som sier hva slags ph det bør være i øl  :help:
 
hmmmm. kan det tenkes at fargen på ølet faktisk spiller meg et puss her. Målte akkurat min imperial stout, som er en del mørkere. og denne viser samme ph ;D nå ble jeg enda mere usikker.  :klovn:
 
ok, uten at dette var helt betryggende !  :jaha: så forstår jeg av artikkelen du refererer til at øl faktisk skal være litt surt... stouten smaker iallefall helt fortreffelig (etter min smak da) så da trenger man vel egentlig ikke å engste seg unødvendig, eller??
 
Sånn er'e! Alt vi stapper i munnen vår er syre.
Mener å huske fra naturfagtimene at cola hadde pH på 2-tallet, og kaffe er vel også deromkring. Til og med den stoute helmelka har vel en pH ca. 6,5 (trur jeg). Sjøl om den innholder kalsium! Forstå det den som kan :)
 
Jeg har aldri målt PH i det ferdige øl'et så jeg vet ikke hvor mye det betyr. PH'en i mesken er kansje mere viktig å måle. Den bør ideellt ligge på ca PH 5.5. Skalaen på PH papiret ditt er litt grovt - det finnes PH papir beregnet på øl som måler fra 5.2 til 6.8.

Det kan jo forresten være mange grunner til at ølet smaker "surt". For høy PH i mesken kan gi tanniner i ølet. Smaken det gir kan sammenliknes med smaken av drueskall  - en slags sur bitterhet.
En beskrivelse/oppsumering av "usmaker" finner du for eksempel her:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
 
HelNor skrev:
Til og med den stoute helmelka har vel en pH ca. 6,5 (trur jeg). Sjøl om den innholder kalsium! Forstå det den som kan :)

Kalsium drar pH-en ned. Det erderfor man justerer bryggevannet med kalsiumsulfat og kalsiumklorid for å senke pH. Kalsiumkarbonat brukse for å dra pH-en opp fordi karbonatet trekker mer opp enn kalsium trekker ned.

Ellers er det vel her som ellers i bryggingen: Relax, don't worry, have a homebrew.
 
Jan Arne skrev:
ok, uten at dette var helt betryggende !  :jaha: så forstår jeg av artikkelen du refererer til at øl faktisk skal være litt surt... stouten smaker iallefall helt fortreffelig (etter min smak da) så da trenger man vel egentlig ikke å engste seg unødvendig, eller??

Stort sett det meste av matvarer har pH under 7. I øl bidrar jo blandt annet kullsyre (CO2 + vann) til lavere pH.
 
Tilbake
Topp