1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

PH i øl

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Jan Arne, 7 Jun 2010.

1. Jan Arne

Jan Arne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva slags ph skal man nå egentlig ha på ølet, har anskaffet meg slikt papir  som man måler ph med, denne(ph universalindikator) ble kjøpt på apoteket, og har skala på 1-10, så det er vanskelig å si nøyaktig. Men noenlunde rett blir det vel. Målte net topp en engelsk mild som jeg brygget basert på et slikt kit fra muntons, med mesket malt i tillegg. Så kom "sjokket" den indikerer en ph på mellom 3og 4, kona mente at den smakte litt surt. Men er ikke dette j... surt ? man kan jo drepe fisk med slikt  :eek: . Vil ikke si at brygget smaker vondt men.. er det noe feil her montro.Finnes det noe norm som sier hva slags ph det bør være i øl  :help:

2. Jan Arne

Jan Arne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

hmmmm. kan det tenkes at fargen på ølet faktisk spiller meg et puss her. Målte akkurat min imperial stout, som er en del mørkere. og denne viser samme ph ;D nå ble jeg enda mere usikker.  :klovn:

3. Viktste

Viktste
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4. Jan Arne

Jan Arne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ok, uten at dette var helt betryggende !  :jaha: så forstår jeg av artikkelen du refererer til at øl faktisk skal være litt surt... stouten smaker iallefall helt fortreffelig (etter min smak da) så da trenger man vel egentlig ikke å engste seg unødvendig, eller??

5. HelNor

HelNor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sånn er'e! Alt vi stapper i munnen vår er syre.
    Mener å huske fra naturfagtimene at cola hadde pH på 2-tallet, og kaffe er vel også deromkring. Til og med den stoute helmelka har vel en pH ca. 6,5 (trur jeg). Sjøl om den innholder kalsium! Forstå det den som kan :)

6. Viktste

Viktste
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har aldri målt PH i det ferdige øl'et så jeg vet ikke hvor mye det betyr. PH'en i mesken er kansje mere viktig å måle. Den bør ideellt ligge på ca PH 5.5. Skalaen på PH papiret ditt er litt grovt - det finnes PH papir beregnet på øl som måler fra 5.2 til 6.8.

Det kan jo forresten være mange grunner til at ølet smaker "surt". For høy PH i mesken kan gi tanniner i ølet. Smaken det gir kan sammenliknes med smaken av drueskall  - en slags sur bitterhet.
    En beskrivelse/oppsumering av "usmaker" finner du for eksempel her:
    http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

7. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kalsium drar pH-en ned. Det erderfor man justerer bryggevannet med kalsiumsulfat og kalsiumklorid for å senke pH. Kalsiumkarbonat brukse for å dra pH-en opp fordi karbonatet trekker mer opp enn kalsium trekker ned.

Ellers er det vel her som ellers i bryggingen: Relax, don't worry, have a homebrew.

8. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Stort sett det meste av matvarer har pH under 7. I øl bidrar jo blandt annet kullsyre (CO2 + vann) til lavere pH.

Del denne siden