Batterivann er destillert vann, og helt klart det du skal bruke hvis du skal være sikker på at 4-bufferen din er 4.Kanskje jeg bør gjøre det for å få et skikkelig resultat?
Hvis Biltemavannet har pH 7 etter kontakt med luft ville jeg vært veldig skeptisk. RO-vann har null bufferevne, og skal gå i likevekt med CO2 til en pH midt på 5-tallet et sted. De avvikene du ser i pH kan absolutt være relatert til renhet. Ved dårlig revers osmose vil bufferevnen økes (gitt at det er brukt et pH-nøytralt noenlunde mineralrikt vann), og pH vil bli høyere enn det en ren CO2-effekt skulle tilsi.Problemet med pulver til å lage kalibreringsløsning er at du ikke kan stole på at det batterivannet du kjøper, faktisk er nøytralt og deionisert. Det er ikke destillert vann, men renset for mineraler gjennom filtrering (RO-vann) Hvis filtrene ikke skiftes ofte nok, blir det ikke reint nok. Jeg har hatt to dunker fra Biltema som definitivt ikke hadde samme ph. Løsningen er å kjøpe flere fra forskjellige produsenter, og så hive de som eventuelt avviker. Det er nokså sannsynlig at to som er like, er gode, og kan brukes.
Jeg vet folk her har testet Biltemavann og funnet at det har en ph på 7.0, så jeg har sikkert vært uheldig. Men det kan man altså være - uten å vite det.
Hvis Biltemavannet har pH 7 etter kontakt med luft ville jeg vært veldig skeptisk. RO-vann har null bufferevne, og skal gå i likevekt med CO2 til en pH midt på 5-tallet et sted. De avvikene du ser i pH kan absolutt være relatert til renhet. Ved dårlig revers osmose vil bufferevnen økes (gitt at det er brukt et pH-nøytralt noenlunde mineralrikt vann), og pH vil bli høyere enn det en ren CO2-effekt skulle tilsi.
A
Tja. Spørsmålet er hva som er årsaken til avviket. Er eks. RO-vann med pH 5,6 vanvittig rent, eller er det syrekontaminert? Svaret får du hvis du i tillegg til å måle pH også måler ledningsevne. Lav ledningsevne=lite salter i vannet, og ultrarent vann har en motstand på 18megaOhm, dvs leder lite strøm pga at det er fritt for salter.Men vil du si at den fremgangsmåten jeg skisserer, er brukbar for å finne et batterivann jeg kan bruke til å lage kalibreringsløsning?