pH kalibrering

Hvordan er kalibreringen til folk flest? Jeg måler ca 5 da pH er 4. Hvis jeg har gjort det riktig. Ebay meter, rart det ikke finnes i stillinger for justering etterpå, kanskje jeg bare ikke skjønner meteret mitt.

Hei,
Fint hvis du legger med en lenke til produktet, gjerne også kalibreringsrutinen som er oppgitt av produsent. Vanskelig å hjelpe deg med såpass lite info. Generelt skal et godt meter klokke inn på 4 når det er kalibrert og måler på 4. Når det er sagt, så finnes det mye crappy der ute, og jeg vet ikke om jeg ville garantert særlig mye mer enn 0,5 enheter nøyaktighet for de billigere meterne (penner, osv)

A

http://www.ebay.com/itm/New-LCD-Dig...816367?hash=item3cfc5a55af:g:Or4AAOSw44BYICld

Denne har jeg. Er veldig usikker på om jeg leser rett. Jeg skulle deionisere vann, og tenkte ikke lenger enn at jeg bare kokte det.. jeg blandet etterhvert ut pulveret 4.0 med vannet og rørte det fint ut til èn væske. Leste deretter av ved 5 og 5 grader for å se hvordan den fungerte på forskjellige temperaturer. Ved 4.0 viste den 4.5.

Dette kostet meg noe slikt som 200 kroner maksimum. Er helt iorden å investere en tusenlapp eller mer i et skikkelig meter om noen kan anbefale det. Skal se nærmere på den du postet her @Glenn

Det er nok ikke så deionisert hvis du bare har kokt det, du må evt dampe det av. Jeg har fått greie resultater med å bruke batterivann fra biltema til å blande ut bufferen i.

Kanskje jeg bør gjøre det for å få et skikkelig resultat?
Batterivann er destillert vann, og helt klart det du skal bruke hvis du skal være sikker på at 4-bufferen din er 4.

Men har du kun en type buffer (4), eller har du også 7? Står det noe i manualen om topunktskalibrering?

Kan du sjekke meteret ditt med en kjent løsning i romtemperatur? Sjekk foreksempel fersk lettmelk etter kjapp oppvarming til romtemperatur. Skal vise rundt 6,7.

Generelt må du nok ha edruelige forventninger til et såpass billig pH-meter. Selv påberoper jeg meg sjelden bedre nøyaktighet enn 0,1 - maks 0,05 - med metere i 10.000kr-klassen (feltbruk).

Jeg tror det du spør om er hvordan du kalibrerer dette pH-meteret? Måler du pH 4.5 i en væske som du vet er 4 er det som regel en tast du trykker på for å få displayet til å vise 4.

Ut fra bildene fra ebay er det shift-tasten, eller en kombinasjon av shift og temp. Det står sikkert noe om dette i bruksanvisningen.

Dette har 2 pkts kalibrering, trykk en gang på skift knappen og du får 6.86 og to ganger for 4. Hold meteret senket i respektive kal væske til verdien stabiliserer seg (det tar noen sekunder) før du trykker på Shift knappen. Meteret vil da vise 6.86 eller 4,00. Feltet som viser temperaturen vil vise ------ mens kalibreringen foregår. Instruksen som følger med er umulig å forstå....du bør kalibrere hver gang du brygger.

Aha, jeg kjenner meg igjen i det @Terje J skriver. Jeg har vært innom dette men klikket meg kjapt ut da jeg ikke kjente tallene. Trodde jeg bombklikket eller at meteret var rusk. Beklager at jeg stiller så dumme spm. Jeg må bare venne meg til knappene på pH meteret, og burde selvfølgelig skjønt at det skal stilles inn. Takk for god hjelp alle :)

Som sagt tidligere, du bør kalibrere hver gang du bruker det. Du kan bruke samme kalibreringsvæske flere ganger hvis du oppbevarer den i en steril beholder.

Problemet med pulver til å lage kalibreringsløsning er at du ikke kan stole på at det batterivannet du kjøper, faktisk er nøytralt og deionisert. Det er ikke destillert vann, men renset for mineraler gjennom filtrering (RO-vann) Hvis filtrene ikke skiftes ofte nok, blir det ikke reint nok. Jeg har hatt to dunker fra Biltema som definitivt ikke hadde samme ph. Løsningen er å kjøpe flere fra forskjellige produsenter, og så hive de som eventuelt avviker. Det er nokså sannsynlig at to som er like, er gode, og kan brukes.

Jeg vet folk her har testet Biltemavann og funnet at det har en ph på 7.0, så jeg har sikkert vært uheldig. Men det kan man altså være - uten å vite det.

Problemet med pulver til å lage kalibreringsløsning er at du ikke kan stole på at det batterivannet du kjøper, faktisk er nøytralt og deionisert. Det er ikke destillert vann, men renset for mineraler gjennom filtrering (RO-vann) Hvis filtrene ikke skiftes ofte nok, blir det ikke reint nok. Jeg har hatt to dunker fra Biltema som definitivt ikke hadde samme ph. Løsningen er å kjøpe flere fra forskjellige produsenter, og så hive de som eventuelt avviker. Det er nokså sannsynlig at to som er like, er gode, og kan brukes.

Jeg vet folk her har testet Biltemavann og funnet at det har en ph på 7.0, så jeg har sikkert vært uheldig. Men det kan man altså være - uten å vite det.
Hvis Biltemavannet har pH 7 etter kontakt med luft ville jeg vært veldig skeptisk. RO-vann har null bufferevne, og skal gå i likevekt med CO2 til en pH midt på 5-tallet et sted. De avvikene du ser i pH kan absolutt være relatert til renhet. Ved dårlig revers osmose vil bufferevnen økes (gitt at det er brukt et pH-nøytralt noenlunde mineralrikt vann), og pH vil bli høyere enn det en ren CO2-effekt skulle tilsi.

Edit: ventnålitt. Nå snakker jeg egentlig som at RO-vann=destillert vann, og det blir nok en forenkling. Det finnes antagelig en rekke kvalitetsnivåer på RO, og jo dårligere RO, jo nærmere opprinnelig ionesammensetning og pH vil RO-vannet være. Men ionefritt vann blir altså raskt surt pga karbonsyrelikevekten.

A

Sist redigert:
Hvis Biltemavannet har pH 7 etter kontakt med luft ville jeg vært veldig skeptisk. RO-vann har null bufferevne, og skal gå i likevekt med CO2 til en pH midt på 5-tallet et sted. De avvikene du ser i pH kan absolutt være relatert til renhet. Ved dårlig revers osmose vil bufferevnen økes (gitt at det er brukt et pH-nøytralt noenlunde mineralrikt vann), og pH vil bli høyere enn det en ren CO2-effekt skulle tilsi.

A

Men vil du si at den fremgangsmåten jeg skisserer, er brukbar for å finne et batterivann jeg kan bruke til å lage kalibreringsløsning?

Men vil du si at den fremgangsmåten jeg skisserer, er brukbar for å finne et batterivann jeg kan bruke til å lage kalibreringsløsning?
Tja. Spørsmålet er hva som er årsaken til avviket. Er eks. RO-vann med pH 5,6 vanvittig rent, eller er det syrekontaminert? Svaret får du hvis du i tillegg til å måle pH også måler ledningsevne. Lav ledningsevne=lite salter i vannet, og ultrarent vann har en motstand på 18megaOhm, dvs leder lite strøm pga at det er fritt for salter.
Lav pH og lav ledningsevne=Stor sannsynlighet for god kvalitet.
Men for å være helt ærlig (og veldig mye mer praktisk tenkende), jeg kunne fort vekk bare kjøpt en flaske og satset på at det er ok. Det er så mye salter i bufferen at du skal ha et veldig urent RO-vann før det påvirker nevneverdig tror jeg.

Tilbake
Topp