PH meter avvik ved måling

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Jeg bruker et Testo PH 206 ph meter som jeg forsåvidt er meget fornøyd med, men synes jeg har brukt mye lactol for å få ned ph verdien til 5,2-5,5 Jeg har brukt et lite målebeger i rustfritt stål som jeg har kjølt ned vørteren til 20 grader og målt. Ved en tilfeldighet brukte jeg et plastbeger da alle i stål var vask, og jeg ble forundret. Sist gang jeg brygget samme ølet brukte jeg 5 teskjeer med lactol på batchen denne gang 2 teskjeer for samme ph verdi.
Prøvde samme vørter i stålbegeret med stort avvik i ph verdi.
Er det andre som har samme erfaring?
 
It is important to calibrate any pH meter before each brew. Ideally with reliable buffers (4 and 7). Having typed that, I see little reason to lower pH with the local water. If anything, I try to raise it a bit. I am not a water expert, but I take advice from those who are experts. I would rather accept 5.5 than 5.2 for most mashes. The local (Norwegian) water has very little buffering capacity. No, I don't read popular American books on the subject.
 
I en eller annen tråd her på forumet så ble dette nevnt, at å måle i stålbeger for den brukeren som nevnte det, ga andre verdier.
 
Har sjekket etter ca. hvert 3 brygg med bufferveske, og er helt kalibrert.
Merkelig at det ikke står noe fra leverandøren, om dette er et generelt problem ved bruk av stålbeger til måling.
Testo ph meter skal jo være et av de bedre.
 
Har sjekket etter ca. hvert 3 brygg med bufferveske, og er helt kalibrert.
Merkelig at det ikke står noe fra leverandøren, om dette er et generelt problem ved bruk av stålbeger til måling.
Testo ph meter skal jo være et av de bedre.

Jeg vet ikke hvis det er et generelt problem, spørs kanskje på stålet? Glass bør jo uansett være ganske nøytralt, det finner du jo i kjøkkenskapet ditt. Tar kanskje noe lengre tid å kjøle ned dog.
 
Jeg vet ikke hvis det er et generelt problem, spørs kanskje på stålet? Glass bør jo uansett være ganske nøytralt, det finner du jo i kjøkkenskapet ditt. Tar kanskje noe lengre tid å kjøle ned dog.
Det var det som fint med stålbegeret, (rustfritt) kjapt å kjøle ned. Men klok av skade, plast eller glass blir valget uansett hvor lang tid det tar å kjøle ned.
 
A few shot glasses stored in the freezer is the best option, as recommended to me a few years back by an experienced brewer and brewing water nerd.
 

Vedlegg

  • 20171003_094622.jpg
    20171003_094622.jpg
    286,4 KB · Sett: 43
Jeg bruker et Testo PH 206 ph meter som jeg forsåvidt er meget fornøyd med, men synes jeg har brukt mye lactol for å få ned ph verdien til 5,2-5,5 Jeg har brukt et lite målebeger i rustfritt stål som jeg har kjølt ned vørteren til 20 grader og målt. Ved en tilfeldighet brukte jeg et plastbeger da alle i stål var vask, og jeg ble forundret. Sist gang jeg brygget samme ølet brukte jeg 5 teskjeer med lactol på batchen denne gang 2 teskjeer for samme ph verdi.
Prøvde samme vørter i stålbegeret med stort avvik i ph verdi.
Er det andre som har samme erfaring?

Jeg opplever ikke dette, og jeg har prøvd å søke etter info om det uten å finne noe. Og om dette var et generelt problem, eller bare et mulig problem, ville det være veldig rart om det ikke var nevnt noen av de stedene jeg har funnet informasjon om måling av pH.

Men om du opplever at det blir ulikt resultat når du måler den samme vørteren ved samme temperatur med det samme pH-meteret i et plastbeger og i et beger av rustfritt stål, så må det jo være en grunn til at du gjør det. Den mest nærliggende antakelsen er at det må være noe spesielt med akkurat det begeret du bruker. Det er jo ikke helt urimelig at en sur væske som vørter vil kunne reagere med et materiale den kommer i kontakt med.

Har du prøvd å teste med ulike stålbegere?
 
Hvor mange liter bruker du slik mengde på? Jeg justerer stort sett med 1 teskje for å treffe 5.2 på 25 liter. To teskjer på 50 liter. Dette er på typisk lyse øl. Det er vel Glitre jeg får vann fra.

Det er i tillegg til en del kalsiumklorid og kalsiumsulfat.
 
Hvor mange liter bruker du slik mengde på? Jeg justerer stort sett med 1 teskje for å treffe 5.2 på 25 liter. To teskjer på 50 liter. Dette er på typisk lyse øl. Det er vel Glitre jeg får vann fra.

Det er i tillegg til en del kalsiumklorid og kalsiumsulfat.

Jeg har vann som er noe hardere enn det vanlige bløte norske vannet, men ikke så mye, tror jeg. 3-4% syremalt fra Weyermann + 3/4 ts sulfat/klorid sender en helt lys 25 liters mesk ned på 5,2, der jeg vil ha den. (Kunzes anbefaling, i følge Kai Troester. Jeg synes det funker.) Men jeg vet ikke hva den mengden syremalt tilsvarer i teskjeer Laktol.
 
Må si jeg ble overrasket over hvor høyt PH lå i både kok og mesk da jeg begynte å måle mine brygg. Ender opp med å bruke mellom 7-9ml lactol for å komme ned på 5.4 i romtemperert vørter.
 
Jeg opplever ikke dette, og jeg har prøvd å søke etter info om det uten å finne noe. Og om dette var et generelt problem, eller bare et mulig problem, ville det være veldig rart om det ikke var nevnt noen av de stedene jeg har funnet informasjon om måling av pH.

Men om du opplever at det blir ulikt resultat når du måler den samme vørteren ved samme temperatur med det samme pH-meteret i et plastbeger og i et beger av rustfritt stål, så må det jo være en grunn til at du gjør det. Den mest nærliggende antakelsen er at det må være noe spesielt med akkurat det begeret du bruker. Det er jo ikke helt urimelig at en sur væske som vørter vil kunne reagere med et materiale den kommer i kontakt med.

Har du prøvd å teste med ulike stålbegere?
Nei har ikke prøvd ulike begere, men skal sjekke ut litt ved neste brygg, prøve plast, glass og en annen type stålbeger. Det jeg bruker ser slik ut og rommer ca 100ml.
Beger.JPG
 
Hvor mange liter bruker du slik mengde på? Jeg justerer stort sett med 1 teskje for å treffe 5.2 på 25 liter. To teskjer på 50 liter. Dette er på typisk lyse øl. Det er vel Glitre jeg får vann fra.

Det er i tillegg til en del kalsiumklorid og kalsiumsulfat.
Det var derfor jeg stusset på målingene, jeg brukte 5 teskjeer lactol på ca 50 liter vørter, på ph 5,2 målt i stålbeger og har vel merket noe som jeg ikke helt kunne sette fingeren på når det gjelder ferdig øl. Når jeg målte i plastbeger på samme utgangspunkt med vørter og ph 5,2 gikk det bare 2 teskjeer lactol, i tillegg til kalsiumklorid og sulfat. Vi har jo vann fra samme kilde, så målingene dine er riktig.
 
Må si jeg ble overrasket over hvor høyt PH lå i både kok og mesk da jeg begynte å måle mine brygg. Ender opp med å bruke mellom 7-9ml lactol for å komme ned på 5.4 i romtemperert vørter.
Det overrasket meg også, men tenkte de som brukte mindre lactol til justering, hadde vann fra en annen kilde og at det gjorde utslaget.
Vet ikke hvor mange liter vørter du bruker 7-9ml på men en teskje er jo ca. 5ml
 
Det overrasket meg også, men tenkte de som brukte mindre lactol til justering, hadde vann fra en annen kilde og at det gjorde utslaget.
Vet ikke hvor mange liter vørter du bruker 7-9ml på men en teskje er jo ca. 5ml
Brygger 23L, men har kun målt PH i espressokopper. Skal vel ikke han noe å si om begeret med væske er gjennomsiktig eller ikke håper jeg?
 
Kan det oppstå en slags spenning med den «syrlige» vørteren og metallet i begeret? Som påvirker prøven?
Da skulle man vel kanskje forvente at det samme skjedde i gryta, ergo er det vel lite sannsynlig.
 
Kan det oppstå en slags spenning med den «syrlige» vørteren og metallet i begeret? Som påvirker prøven?
Da skulle man vel kanskje forvente at det samme skjedde i gryta, ergo er det vel lite sannsynlig.
Veldig uklart hva som påvirker, har 2 ph meter av forskjellig leverandør, skal prøve de med forskjellige stålbegere og se hva som skjer.
 
Tilbake
Topp