pH meter oppbevaring

JohnH44

Norbrygg-medlem
Jeg skal lage en 3 M KCl løsning til oppbevaring av mitt pH meter.
På lørdag, den 11.07, blandet jeg 225 g KCl og fyllte på til 1 L med batterivann fra Biltema.
Blandingen har stått på både magnetrører og i ovnen på 95 grader C. Den har enda ikke løste seg helt.
Hva skjer?
Is there a Chemist in the house?
 
Jeg skal lage en 3 M KCl løsning til oppbevaring av mitt pH meter.
På lørdag, den 11.07, blandet jeg 225 g KCl og fyllte på til 1 L med batterivann fra Biltema.
Blandingen har stått på både magnetrører og i ovnen på 95 grader C. Den har enda ikke løste seg helt.
Hva skjer?
Is there a Chemist in the house?

Hei John,
Snodig dette. Kan du ta bilde av pakka med KCl? Hvor mye vil du anta at er uløst?
Du er sikker på vekta, og at du har løst dette til en liter, dvs at salt pluss vann blir 1L?

Du skal være godt innafor på løselighet. Hvis du har veid og målt riktig og det bare er ørlite uløst så ville jeg gjette på at dette er urenheter.

A
 
Hei Andy,
Jeg har problemer med å laste opp bildet av KCl posen her. Hvis du sender en SMS til 99203854 så kan jeg sende det.
Jeg er sikker på at vekt og volum er innafor. Jeg begynte med min standard feil: hadde 225 g i 1 L. Det løste seg ikke opp, selv om blandingen var tynnere.
På øyemål har jeg 10 - 20 % uløst.
Jeg har prøvd å løse opp fra denne pakken flere ganger før, med samme nedslående resultat. Kanskje jeg skal skaffe en ny pakke KCl.
John
 
Hei Andy,
Jeg har problemer med å laste opp bildet av KCl posen her. Hvis du sender en SMS til 99203854 så kan jeg sende det.
Jeg er sikker på at vekt og volum er innafor. Jeg begynte med min standard feil: hadde 225 g i 1 L. Det løste seg ikke opp, selv om blandingen var tynnere.
På øyemål har jeg 10 - 20 % uløst.
Jeg har prøvd å løse opp fra denne pakken flere ganger før, med samme nedslående resultat. Kanskje jeg skal skaffe en ny pakke KCl.
John

KCL har en løsningsevne på 340g/l @20c etter rask googling, så noe virker urent.
 
Yepp, jeg har vært på kryss og tvers i dette. Samme resultat. Skal jeg prøve ei ny pakke?
Jeg kan sende bilde av pakka: SMS eller e-post.
John
 
Yepp, jeg har vært på kryss og tvers i dette. Samme resultat. Skal jeg prøve ei ny pakke?
Jeg kan sende bilde av pakka: SMS eller e-post.
John

Det holder med fabrikat (det som står på pakken), så kan det googles.
I denne sammenhengen er det snakk om lagring av en elektrode. Forskjellen på 3M og 2,7M (for eksempel) er neppe veldig viktig. Du kan evt kompensere med å hive i litt ekstra salt, hvis vi nå forutsetter at de opplevde 10-20% er urenheter. Det er i så fall overraskende urent.
 
Da har jeg sett bilde og gjort litt research. Produktet et standard Brouwland KCl for bryggeformål. Mange slike salter har «anti-caking agent» tilsatt for å hindre at saltet blir klumpete eller hardt.
Når jeg sjekker spesifikasjonene på dette saltet, så inneholder det rundt 1% magnesiumhydroksidkarbonat. Dette er et hvitt salt som er uløselig i vann. Dette er nok synderen.
Av og til kan slike uløselige salt se veldig voluminøse ut i vann, slik at dine opplevde 10-20 % nok langt fra er tilfellet.
Saltet kan gi en svak basisk effekt, slik at du kanskje ikke ligger nøyaktig på 7.0 i oppbevaringsløsningen slik du ville gjort med ren KCl. Du kan jo måle. Jeg tror ikke det skal være et problem, og du har nok laget 3M KCl som planlagt.

https://www.brouwland.com/content/d...SPEC_EN_MS15090.110826.FFP_Kaliumchloride.pdf
 
Kjære Anders,

Da må jeg takke for et veldig grundig svar.

Det er nok bra det jeg har nå, men jeg lurer på:
Har du et forslag til hvor jeg kan kjøpe ren KCl?

Igjen så takker jeg, dette er ikke en kjedelig hobby nei...

Hilsen John
 
Hei igjen,

Jeg ser at Bryggselv selger en oppbevaringsvæske som inneholder natriumklorid. Hva skal vi tro om den?

John
 
Hei igjen,

Jeg ser at Bryggselv selger en oppbevaringsvæske som inneholder natriumklorid. Hva skal vi tro om den?

John
Bare hyggelig å hjelpe! :)

Du tenker vel på denne?
Lagringsvæske for pH-elektroder - BryggSelv
Se på bildet. Det er skrivefeil at det er natriumklorid.

Dette er nok et betydelig enklere valg enn å finne KCl uten antiklumpemiddel andre steder. Hvis du har et firma, kunne du vurdert å sjekke med VWR, antagelig ville du kunne få kjøpt rent salt der til en solid pris.
 
Rettelse - ny feil følger.

På etiketten står det kaliumklorid, Bryggselv sin tekst sier natriumklorid. Jeg tar en prat med dem i morgen.

Cheers
 
Tenkte å handle meg PH meter men er det mye styr med oppbevaring og kalibrering?
Sikkert feil tråd men hva bør man kjøpe og hva bør man se etter?
 
Tenkte å handle meg PH meter men er det mye styr med oppbevaring og kalibrering?
Sikkert feil tråd men hva bør man kjøpe og hva bør man se etter?

Spørsmålet har vært oppe før, ja;):
Anbefaling pH-meter
Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter
PH meter
ph måler, hva er bra?

Men et kort svar er at når du bare har lært deg å bruke det, er det ikke mye styr. Det du skal se etter, er nøyaktighet (accuracy). En feilmargin på +/- 0,05 er akseptabelt.

Jeg, og ganske mange andre, har dette: Hanna hi 98128. Har ikke hørt at noen har vært misfornøyd. Men det finnes flere andre gode.

Viktig for bruken: pH påvirkes av temperatur, og alle oppgitte verdier skal være for målinger ved værelsestemperatur. Du må altså kjøle ned vørteren før måling. Du ødelegger dessuten måleelektroden om du måler i varm væske.

Viktig for oppbevaring: Du skal oppbevare i egen oppbevaringsoppløsning. Om noen forteller deg noe annet, skal du ikke høre på dem. (Jeg fikk råd om å oppbevare i destillert vann i en bryggeforretning. Det hadde ikke gått så bra.)
 
Her henger jeg meg på.
Det finnes to verdier på bufferløsninger til kalibrering. 7,01 og 6,86 kort sagt. Du bør passe på å velge et pH meter hvor du kan velge/sette dette verdivalget.
Når det gjelder KCl oppbevaringsløsning tror jeg at jeg kjøper ferdig. Da slipper jeg flere diskusjoner - ikke minst med meg selv.
 
Her henger jeg meg på.
Det finnes to verdier på bufferløsninger til kalibrering. 7,01 og 6,86 kort sagt. Du bør passe på å velge et pH meter hvor du kan velge/sette dette verdivalget.
Når det gjelder KCl oppbevaringsløsning tror jeg at jeg kjøper ferdig. Da slipper jeg flere diskusjoner - ikke minst med meg selv.

hehe - men en kilo kaliumklorid koster mindre enn 25 millililiter oppbevaringsløsning, og den lager du veldig enkelt gjennom å oppløse noen gram (husker i farten ikke hvor mange) kaliumklorid i litt av 4.0-kalibreringsvæska di.

Og en kilo kaliumklorid er nok til alt du vil klare å forbruke av oppbevaringsvæske fram til neste årtusenskifte:D. Du vil ha spart veldig mye penger på denne måten når du kommer dit.
 
Tilbake
Topp