PH - vannet i Eidsvoll er bløtt, men altfor basisk.

I følge kommunens hjemmesider (http://www.eidsvoll.kommune.no/Modules/theme.aspx?ObjectType=Article&ElementID=7278&Category.ID=876), har vannet der jeg bor en PH på 8. Jeg trenger å senke dette til omtrent 5.5-5.3.

noen som har noen gode ideer? Jeg hørte svovelsyre, men aner ikke hvor mye pr. liter. Må jeg bare helle og måle, helle og måle? Jeg vet at de meska på lavere temperatur i polen, tsjekkia etc på 1800-tallet for å senke PH'en (ved hjelp av phytase), men aner ikke hvor lenge jeg må holde på med det. Igjen, bare måle og prøve?

Har noen der ute noen innspill? Den beste hjelperen får ei 0,7 IPA (Kit) eller red ale, men det må brygges først (og da må jeg ha riktig PH).

Petter'n.
 
Det er vel pH i mesken som er viktig, ikke så mye pH i vannet. Malten vil senke pH betraktelig, mest sannsynlig til ønsket område.

Og hvis du bruker kit så slipper du å bekymre deg for pH i det hele tatt, da du hopper over meskingen. Mulig jeg misforstod?
 
Nei, du misforstod ikke, men: jeg er ferdig med kit for godt. Brygget det en siste gang nå, fordi jeg fikk et til jul av min bror. Problemet med ren-meska øl bør ligge på riktig PH. Forrige gang drev jeg på som før, og noe gikk helt dritt under meskinga. Derfor går jeg utifra at det er ph'en som var feil (alle andre steg gikk som planlagt og ble kontrollert) - antageligvis for høy. Har aldri målt det, men kommer til å gjøre det fra nå av. Så derfor må jeg enkelt vite hva jeg skal gjøre for å kontrollere den.
 
Svovelsyre er godt egnet til ph justering av vannet.. H2So4. Det tilfører sulfat til vannet som også er bra for øllet. Det er svært lite som skal til for å senge fra 8 ph til 6 ph som er optimalt for brygging. 20ml konsentrert syre til 1000L ph 8 vann
 
Vann har relativt liten bufferevne, så det påvirker pH-en i mesken ganske lite. Det er andre forhold enn selve pH-en i vannet (for eksempel hvor hardt det er) som påvirker meskinga mer. Jeg tviler på at vannet er grunnen til at noe gikk "helt dritt".
 
OK, da, må krype til korset der Gustav: NOE gikk dritt. Skjønner selvfølgelig ikke helt hva det kan være, og skylder på vannet i og med at jeg ikke fatter hva "nytt" jeg gjorde denne gangen. Poenget er: Har hørt mye om at ph'en er viktig, og begynner å ta dette mer og mer seriøst. Det er vel mer der problemet ligger. Et mindre bra brygg kan jeg leve med, men det kom seg aldri til NM (slik det skulle)...
 
Riis'en skrev:
Svovelsyre er godt egnet til pH justering av vannet.. H2So4. Det tilfører sulfat til vannet som også er bra for øllet. Det er svært lite som skal til for å senge fra 8 pH til 6 pH som er optimalt for brygging. 20ml konsentrert syre til 1000L pH 8 vann

Justerer dere bryggevannet med syre før brygging altså? Det vil jo funke som du sier, men har det noen reell effekt på pH i selve mesken? pH er jo logaritmisk. Sulfat kan man jo uansett tilsette med salter om man ønsker det. Nå ble jeg litt nysgjerrig.

Jeg brygger ikke over 25 L og mesker heller ikke enda, så jeg har ikke noen praktisk erfaring her.
 
I forrhold til hvilken ph man oppnår i mesken er en ting.. den vil som regel justere seg selv.. men skyllevannet bør ha en ph på mellom 5 og 7 ph. Dermed er ph 6 en optimal skyllevanns ph. Skyller man med alkalisk vann vil det dra med seg uønskede stoffer som tanin. Er nok ikke vanlig for hjemmebryggere å gjøre dette.
Svovelsyre er ikke noe å spøke med nei.. Hansker, forkle og vernemaske er å anbefale..  evnt. kan man bruke melkesyre
 
Jeg har testet 5,2 mange ganger men har aldri klart å få noe greie på det. På speidelen med ren pilsmalt blir pH verdien sjelden lavere enn 5,8 selv med dobbel dose. Jeg har testet dette selv med både pH papir og pH meter på mange brygg. Men siden flere mener at det fungerer har jeg fortsatt med flere tester og sendte til og med en vørte prøve til et labratorium som bekreftet en pH på 5,8.
Det var en stor lettelse da jeg hørte Basic Brewing siste podkast hvor Kai Troester bekrefter dette, så nå går boksen rett i søpla.
 
Som det blir sagt: PH i vannet er ikke spesielt viktig, det er i mesken det bør være rett pH. Likevel er nok pH noe av det aller minst viktige å styre med. Hvis noe "gikk dritt" med ølet, ville jeg sett på andre grunner først. Det er sjelden at vannet (hvis det ikke er helt uegnet som drikkevann) vil ødelegge et øl alene.
 
Tilbake
Topp