PID kontroll.

Hei!

Har sett litt rundt på nett etter en PID, SSR og en sensor for RIMS-oppsettet mitt.
Tror dere at denne er verdt pengene?
Er litt usikker på hva slags SSR og sensor jeg bør ha, og dette ser ut som en bra start.

Takker for alle svar, mvh. Stephan.
 
Jeg bruker enn sånn, og vil nok si at den er verdt pengene pluss litt til, du finner slike på ebay i sammen med ssr rele i pakke.
Men kjøp med en annen sensor. Den k-type sensoren er ikke noe særlig. (selv om jeg bruker min enda)


Edit.. Ser det er med ssr på denne også :) fin pris. Gå for den og finn med en sensor også hvis du vill. (helst pt100)
 
Så det er Pt100 som er mest populær?
Fant en side som har egentlig alt man trenger, men prisene er litt stivere enn på Ebay..
Auberins.com har, etter hva jeg kan se, alt av reléer, PIDer og sensorer.
Tror jeg kommer til å bestille fra dem hvis jeg først skal bestille noe.

EDIT: Hva tror dere om denne? +/-0.30C ved 0.0C, 1/8" NPT-gjenger og er kun 34mm lang fra slutten på gjengene og til tuppen.

EDIT 2:
Har lagt til Sensor, PID og SSR i handlevogna hos Auberins nå, total pris ble på 87.50USD (490NOK etter dagens kurs), er det verdt pengene?:) Etter kalkulatoren deres blir det ca. 100kr i frakt inn til norge.
Hva den totale prisen blir på vet jeg ikke, men regner med rundt 800-900kr totalt.
 
Grunnen til at jeg tenkte å bruke den korte sensoren er pga. at jeg tenkte å koble en T-kobling akkurat det mesken kommer ut av det røret jeg skal ha elementet i.
Har tenkt å ha alt koblet til i et skap med hurtig-koblinger, slik at alt er inne i skapet, eneste som er på utsiden er slangene inn til meske-karet og strøm-ledningen som går inn i skapet for å kjøre alt av pumper etc.
Må bli denne isåfall.
Her er hva jeg har tenkt på:
 
Er litt usikker på hva SSR gjør selv, men hvis jeg har forstått riktig så er det et relé som styres av PID'en for å slå av og på elementet så raskt at det på en måte fungerer som en "dimmer".
PID'en bruker temperatur-føleren til å kalibrere seg på hvor ofte den skal slå av og på elementet, og sender signaler til reléet. Reléet kutter strømmen til elementet, og skrur det på igjen etter hva PIDen "tenker".
Reléet fungerer på akkurat samme måte som en bryter på f. eks. ei lampe.


Ser at du har kjøpt en K-Sensor, som jeg ble anbefalt om å ikke kjøpe selv.
Det var med i pakken jeg først tenkte på, men ble anbefalt å kjøpe en Pt100 utenom.

PIDen i mine øyne ser bra ut. Eneste du mangler da er SSR.
 
Må innrømme at jeg er litt fasinert over denne PID'en. Skal bli spennende å prøve ut når jeg får systemet opp å gå.
 
Aleksander_B skrev:
Godt at denne tråden ble startet, da jeg selv lurer på en del.

Jeg kjøpte denne PID'en D1S-2R-220:
http://www.ebay.com/itm/320786875446?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Så kom jeg på at jeg trengte en temp. føler, og kjøpte denne:
http://www.ebay.com/itm/250923978619?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Jeg er totalt ukjent med dette systemet, og ante ikke at jeg trengte et ssr rele.
Hva gjør dette releet?
er det jeg har kjøpt ok?

Skal du få noen kyndige innen elektronikk til å koble dette opp for deg?
 
Tja, kyndig og kyndig. Har en bror som er elektriker. Håper at han klarer dette uten større problem. :)
Hvis ikke må ejg be folk her på forumet om ett vakkert koblingskjema tegnet i paint :D
 
Aleksander_B skrev:
Tja, kyndig og kyndig. Har en bror som er elektriker. Håper at han klarer dette uten større problem. :)
Det høres bra ut :) Mye artig å gjøre med PID når det ikke koster skjorta
 
Finnes det noen sider hvor man kan lese om PID?
Jeg vet knapt hva det er og hva de gjør.  :roedme: (annet enn temp. styring.)
Men har fått med meg at PID er noe mer "intelligent" enn STC1000 f.eks.
 
For å si det enkelt, stc1000 o.l. Er termostatstyrte rele, pid er i vårt bruksområde det samme, bortsett fra hysteresen er mye mindre.
Dvs pid holder temperaturen nøyaktig innenfor et lite område, mens en termostat vill ha større avvik.
Egentlig er det flere andre ting med pid, men til vårt bruk er det stort sett dette ;)
 
Aleksander_B skrev:
Finnes det noen sider hvor man kan lese om PID?

http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
magne1972 skrev:
For å si det enkelt, stc1000 o.l. Er termostatstyrte rele, pid er i vårt bruksområde det samme, bortsett fra hysteresen er mye mindre.
Dvs pid holder temperaturen nøyaktig innenfor et lite område, mens en termostat vill ha større avvik.
Egentlig er det flere andre ting med pid, men til vårt bruk er det stort sett dette ;)

Rimelig grei forklaring, men, når det gjeder bruksområder for oss, så bruker vi PID når vi trenger temperaturkontroll for koking, mesking etc, der vi har en varmekilde som tåler å bli slått av og på hurtig.
Når vi trenger slikt til kjøleskap for å holde gjæringstemperatur, øltemperetur etc, så bruker vi normalt ikke PID, fordi: 1) temperaturregulatorer som stc1000 er rimeligere(begynner vel å bli marginalt det også), 2) en PID er vanskeligere å programmere så du får lengre ventetid mellom påslag så du ikke ødelegger kompressoren.
 
magne1972 skrev:
Jeg bruker enn sånn, og vil nok si at den er verdt pengene pluss litt til, du finner slike på ebay i sammen med ssr rele i pakke.
Men kjøp med en annen sensor. Den k-type sensoren er ikke noe særlig. (selv om jeg bruker min enda)


Edit.. Ser det er med ssr på denne også :) fin pris. Gå for den og finn med en sensor også hvis du vill. (helst pt100)

Har du funne ut om du kan bruke pt-100 på stestos kontrolleren?
 
Har nå sittet litt med kalkulatoren og funnet ut at med frakt + moms på det jeg har lyst til å bestille kommer jeg opp i ca. 790 kr.
Noen som vet om det er noe spesielt av fortollings-avgift og slikt? Eller er det ca. 800kr jeg må betale for hele pakka?
 
lordmango skrev:
Har nå sittet litt med kalkulatoren og funnet ut at med frakt + moms på det jeg har lyst til å bestille kommer jeg opp i ca. 790 kr.
Noen som vet om det er noe spesielt av fortollings-avgift og slikt? Eller er det ca. 800kr jeg må betale for hele pakka?
179 i enkel fortolling + 25% moms på pris+frakt.
 
Tilbake
Topp