PID problem

Brygga for første gang i dag med PID styring, bruker HLT med varmeelement og kobbersløyfe med temp.sensor på utgående vørter.  Problemet er at det er forskjell i temp.visning fra sensoren når PID regulerer, når varmeelementet ikke er aktivt viser den rett temp.(kontrollert med et annet termometer), med en gang elementet kobles inn går temperatur visningen ned 4-5 grader og opp igjen når elementet kobler ut...... Er det noen som har vært bort i noe liknende??? Kan det være støy mellom sensor ledningen og ledning til SSR?

Jeg ville ihvertfall sjekket alle kabler og koblinger, jordfeil?
Brukes samme tilførsel til pid og varmeelement?
Hvilken pid og sensor bruker du?

magne1972 skrev:
Jeg ville ihvertfall sjekket alle kabler og koblinger, jordfeil?
Brukes samme tilførsel til pid og varmeelement?
Hvilken pid og sensor bruker du?

Det er separat tilførsel til pid og varmeelement og SSR er plassert i en koblingsboks på kjelen, altså langt vekk fra pid. Eg har Sestos PID og PT100 sensor.

Det høres ut som om du har jordfeil/potensialforskjell mellom måleproben og varmeelementet. prøv å koble fra proben, mål så mellom proben og der den var montert med voltmeter, mens varmelementet og piden er påslått.

Fant feilen, var dårlig kobling/isolering i koblings-stikket inn på kontrollboksen, bruker noen 8 pola stikk jeg hadde liggende. 3 til sensor og 2 ut til SSR. Åpna stikket og isolerte på nytt, alt ok.

Tilbake
Topp