Pillecocktail til vørtern

Med håp om å bli god i faget brygging ønsker en pillecocktail anbefaling for å tilsette vørteren . Bruker vann fra oslo

Det jeg bruker nå er wyeast gjærmat,

men hører jeg trenger kalk zink salt mangnesium  etc
 
Om du bruker Brewer's Choice-gjærnæringen fra Wyeast er du nok på trygg grunn når det gjelder næring. Den inneholder det meste gjæren trenger (også zink). Ang kalsium, pH i mesken og smaksjustering av ølet, kan du ta en titt på artikkelen Bjarte H linket til.
 
Kalk(kalsiumkarbonat (CaCO3) er en ev. måte å justere vannet på, men ikke den eneste måten man tilsetter kalsium på. Kalsiumsulfat (CaSO4) og kalsiumklorid (CaCO2) er også aktuelle tilsetninger, alt etter hva slags øl du skal lage. Kalsium trekker i utgangspunktet pH i mesken ned, mens kalk, pga. karbonatinnholdet trekker pH-en opp. Dette er forklart i artikkelen.
 
Ok jeg forstår men jeg er ute etter 1-2 produkt som gjør susen >:D.  Finnes det eller må du kjøpe hele apoteket
 
Billetthaien skrev:
Ok jeg forstår men jeg er ute etter 1-2 produkt som gjør susen >:D.  Finnes det eller må du kjøpe hele apoteket

Da er kanskje dette noe for deg :)

http://www.bryggselv.no/products/52-ph-stabalizer-113g
 
5,2 er bra hvis du ønsker rett pH i mesken, men det gjør ingenting rent smaksmessig. Men pH er nok egentlig den viktigste faktoren, uansett.
 
Tilbake
Topp