pils/ale gjærer ikke ut

har satt en runde med Mangrove Jacks New Zealand pils med Newcastle dark ale yeast. tilsatte 1.3 kg med DME og pitchet på 22 grader. etter 10 dager kommer den ikke under 1.018 også har den en merkelig farge, litt melkefarget og silkemyk i smaken, ingen usmaker. Er det noe man kan gjøre for å få igang gjæringa? Kan det være infeksjon? Smak og lukt er helt ok bortsett fra litt gjærsmak

Har hatt problemer med den gjæren selv. Det et flere som sliter med dårlig utgjæring med den gjæren. Så det er nok ikke noe håp å få den lengre ned. Smak og farge har jeg ikke noe å bidra med dessverre :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Pils med alegjær? Det blir jo en ale, da, uten at det er så gæernt:). Men ta en kikk på tråden som Glenn viser til, og velg deg et godt råd der. (Jeg ville tappet ut litt av ølet og satt en liten starter med 0-5 eller Nottingham).

Satt en Tsjekkisk Pils i januar med Mongrove Jack M84 som jeg ikke fikk lengre ned enn 1.022.
Brukte også 60+ timer på å komme i gang og etter det jeg har sett på fora er dette ikke unormalt. Jeg kommer iallefall til å unngå denne typen i fremtiden.

Jeg prøvde et par forskjellige Mangrove Jack gjær når de kom og hadde problemer med utgjæring hver eneste gang. Gjorde et par google-søk da og det virket som om omtrent alle andre også hadde de samme utgjæringsproblemene.

Mangrove Jack's gjær er ikke noe jeg kommer til å bruke i fremtiden.

Ville bare dele at jeg ikke har samme erfaring.

M84 gjærer alltid ut slik den skal for meg, men så bruker jeg også 3 pakker per 20-25 liter OG rundt 1,05.

Kan bekrefte den starter litt sent, men ikke så helt galt. Proofer dere gjæren? dvs gradvis senker den rehydrerte gjæren slik at den kommer nærme pitch temp?

California lager gjæren deres gikk veldig langt ned: 1,005.

Nå skal jeg være litt forsiktig med å påpeke bruker feil, men jeg slet også med dårlig utgjæring før, aldri nå.

Pitch med freerise, rehydrer gjæren og øk temperaturen litt etter 5 dager gjæring+ bruk noe sukker (om du brygger ekstrakt) så får jeg ALLTID god utgjæring.

Edit: + litt gjærnæring skader ikke selvsagt!

Har kun hatt 2 batcher med M84 nå, og utgjæringa har vert litt ulik begge gangene. Første gikk fra 1.060 til 1.012 og den siste fra 1.054 til 1.014.
Skal i gang med samme gjær på neste batch om en uke, så jeg får vel se hva "fasiten" blir? Kan vel egentlig ikke si at jeg er noe særlig misfornøyd med M84 så langt. :)

Tilbake
Topp