Pils attenuation for lav

Hei
Jeg har en pils som har stått til gjæring i over 3 uker nå. Målte FG nå 1,018 og OG var 1,052.
Attenuation er da ca 65% mens med wlp833 skal den være 70-76%.
Er redd for at ølet ikke er klart til flasking med i verste fall flaskebomber.
Noen som har tips til meg i denne saken? Ølet burde lagt nede på 1,012 tallet.

Har økt gjæringstemp fra 9 til 16 grader de 4 siste dagene for diacet rast + øke aktivitet på gjæren (for få lavere FG)...
 
70-76% er utgjæring i en standardvørter som White Labs bruker, den sier ikke hva du vil få av attenuasjon i din vørter. Mål vørterstyrken over 2-3 dager hvis du er usikker på om den er ferdig utgjæret. Det kan godt hende at du ikke får den lengre ned enn 1,018. Du kan prøve å heve temperaturen litt til for å se om det utgjør noen forskjell. Gjærstarter? Hvordan tilsatte du oksygen?
 
70-76% er utgjæring i en standardvørter som White Labs bruker, den sier ikke hva du vil få av attenuasjon i din vørter. Mål vørterstyrken over 2-3 dager hvis du er usikker på om den er ferdig utgjæret. Det kan godt hende at du ikke får den lengre ned enn 1,018. Du kan prøve å heve temperaturen litt til for å se om det utgjør noen forskjell. Gjærstarter? Hvordan tilsatte du oksygen?

Takker for tips.
Jeg fulgte meskeskjema til en av Gahr sine lys lager. Vanlig gjærstarter lager type på mrmalty. Tilsatte ren oksygen 1 min ved 1liter pr min.
Det burde gjøre susen. Det er mulig at jeg har undepitchet litt når jeg tenker meg om. Mulig at det ligger noe der...
 
Jeg har ett litt annet spørsmål omkring å la ølet stå en stund.
Jeg er usikker på om ølet er ferdig utgjæret. Jeg målte det på tirsdag, da var det 1,02 i dag er det 1,018.

Jeg skal ut på jobbreise i morgen og kommer ikke hjem før tidligst på torsdag. Kan jeg la den stå kaldt frem til da og ta ny måling da eller bør jeg satse på å tappe ølet i dag?
 
Tilbake
Topp