Pils på kun pilsnermalt?

Hei. Lurer på å brygge pils en av de nærmeste dagene. Har kun pilsnermalt. Vil det gå bra å kun bruke det? 
 
Ja. Enkleste oppskrift på pils, og en av de beste er:

100% pilsnermalt
100% saaz

Denne er riktignok med hallertau, men vant SMaSH-konkurransen:
http://anders.geekhouse.no/images/oppskrift-014-Owe.pdf
 
Det enkle er ofte det beste :) Har saaz humle også. Og så har jeg litt black roasted barley kommer jeg på. Bør jeg holde den langt unna, eller kan det gi en god smak å blande i feks 100g av det?
 
50g black roast i en 20 liter batch vil gi deg en tilnærming til bayer, hvis du holder en høy meske temperatur (67-68) slik at du også får litt restsødme etter endt utgjæring.
 
Terje W skrev:
Det enkle er ofte det beste :) Har Saaz humle også. Og så har jeg litt black roasted barley kommer jeg på. Bør jeg holde den langt unna, eller kan det gi en god smak å blande i feks 100g av det?

Jeg ville holdt den langt unna. Å tilsette en ingrediens kun fordi man har den, synes jeg ikke er noen god ide. Ingredienser bør i ølet fordi du mener det vil gjøre ølet bedre, på en eller annen måte. Dersom du, for eksempel, mener at et øl på kun pilsnermalt blir for lyst, mangler røstighet eller på andre måter blir bedre av å blande inn roasted barley, så kjør på.
 
nordtvedt skrev:
50g black roast i en 20 liter batch vil gi deg en tilnærming til bayer, hvis du holder en høy meske temperatur (67-68) slik at du også får litt restsødme etter endt utgjæring.
Hm, interessant. Har såpass med pils- og palemalt at eg helst ikkje vil handla meir, men eg likar Bayer (Aass!) og har ikkje Münchenermalt. Har du prøvd noko slikt? Fortel gjerne!
 
Jeg har laget bayer med 4 kg pilsnermalt, 50 g black roast  og bitterhummlet med warrior til 30 ibu. Gjæret med Fermentis W 37/70  OG på 1.048 og FG på 1.012. mesket på 67 grader i 90 min. Dette  ble en rund og god bayer  :biersmile:
 
Men det blir ikke noen egentlig bayer... Fargen blir mørkere enn pils, men maltpreget et helt annet.
 
Tilbake
Topp