Pilsen smakar søtt med eit "hint" av pilssmak...

Har akkuratt flaska mitt første pils brygg. Har hatt på sukkerlake (mulig eg tok litt mykje sukker? Ca 160g/20L....) Pilsen står no i romtemp på flaske, men den smakar fryyyyktelig søtt med ein ettersmak av pils... Blir dette bedre? Er også fryktelig mykje Co2 etter kun 3 dagar i romtemp...

Satsar på 14 dagar i romtemp og 1mnd rundt 0 grader...

Brygget har stått å gjera på rundt 10 grader...

Har dette brygget gått åt skogen?

Mvh JT
 
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1449.0.html
Pilsner bør ha ca 2,5% CO₂.
Regnestykket blir da( hvis pilsen er gjæret på 10`c):
2,5(ønsket CO₂ nivå)-1,20(CO₂ nivå i ølet) X 4 = 5,2 gram pr liter
Ganget med 20 liter blir dette, 104 gram sukker.
Ergo du har brukt for mye sukker,  dermed er pilsen overkarbonert og smaker fremdeles søtt etter 3 dager.

Det hjelper heller ikke at du har brukt ca 160 g sukker, det skal ikke rare bommen til før det blir for mye.
 
Litt usikker på korleis eg kom fram til 160gram... brukte ein Online kalkulator, må ha tulla det til :(

FG har eg ikkje målt, (mykje som har gått feil her...)

Flaskene skal i plast sekkar ja... Er flaska på Grolsh flakser så dette kan bli gøy...

Vil søtsmaken forsvinne etter lengre lagring eller er det tabbebrygg?

Hefe:untergärig
Stammwürze:
11,5 %
Hopfenbittere:
20 EBU
Bierfarbe:
4 EBC
Alkohol:
4,7 Vol.-%
Schüttung:
4100 g Pilsener Malz
2-stufiges Infusionsmaischverfahren:

Einmaischen: bei 40 °C
1 Rast: 30 Minuten bei 50 °C
2 Rast: 70 Minuten bei 66 °C
Abmaischen bei 76 °C

Kochzeit:
90 Minute
Bitterung
42 g Aromahopfen (6,0 %)
in einer 10 Minuten nach Kochbeginn
 
Det trenger ikke å være krise, men det kan bli det ;)
Jeg har gjort samme feilen selv.
Det du kan prøve er å åpne korkene for å slippe ut trykk,så setter du korken på når skummet er på vei ut av flasken, det funket relativt greit for meg.
Hvis det fremdeles er for mye futt, gjenta behandlingen.
 
Jeg gjorde samme tabbe på en pils jeg brygget sent november. Tilsatte 6.5 g per HALVLITER (dvs 13 g per liter!). Det ble ikke flaskebomber, men den var svært søt på smak.

Men etter lagring er den nå kjempegod, selv om den sprudler godt. Dessverre har jeg prøvesmakt den til kun et par gjenværende liter...

Slippe ut litt co2 fra korker høres ut som en god idé (tips: sett et kronestykke på korken, så bøyer den ikke). Husk at lagring kaldt er alltid bra for lager. :)
 
1 uke i rundt 20 °C har fungert bra for meg ved god blanding av sukkerlake. Mange sier to for å være helt sikker.
 
Du kan jo også kjøle den ned før du åpner flaskene for å slippe ut trykk, så er det litt mindre fare for full fontene...
 
john_torvald skrev:
Litt usikker på korleis eg kom fram til 160gram... brukte ein Online kalkulator, må ha tulla det til :(

FG har eg ikkje målt, (mykje som har gått feil her...)
Hvis du ikke har målt FG kan det jo være at det ikke har gjæret ut, vil jo smake søtt av dette av den grunn også. Har det dannet seg noe kullsyre etter tre dager da?
Hvis ølet ikke er utgjæret og du tilsatte i overkant med sukker for karbonering lukter det flaskebomber her.
Ville vel jekka en flaske relativt ofte for kontroll under karboneringsperioden for å sjekke dette.
 
Om den søte smaken skyldes for mye tilsatt sukker eller en for høy andel restsukker etter gjæring, så gjæres den vekk med tiden, så lenge det dreier seg om sukkerarter som er gjærbar.( flest sukker er gjærbar).hadde en søt smak på ølen selv som forsvant i løpet av to uker komplett.
 
john_torvald skrev:
Kor lenge satt dere den i romtemperatur før kaldlagring?

Tar ut litt futt i dag tenker eg ;)

Dette kommer litt an på hvor mye gjær som er igjen i ølet (og gjærstamme selvsagt) , før holdt det vanligvis med 2 uker for meg.  Men etter jeg begynte å kjøle ned ølet i 3-4 dager før flasking er det sjelden ordentlig karbonet før etter 3 uker.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp