Pilsmalt i Ipa/Apa?

Tim

 
Sitter å planlegger neste brygg som jeg tenkte skulle bli en slags Ipa eller Apa og har sett på oppskrifter så jeg nesten har blitt sveiseblind  ::)

Ser at de fleste oppskrifter her bruker pale malt som base + små mengder spesialmalt som Crystal f.eks, mens på Beercalc ligger mange oppskrifter som bruker 50/50 pilsmalt og palemalt, eller tilogmed mest pilsmalt.
Hva tenker dere om det?  Hva er fordelene/ulempene med å evnt. bruke en slik 50/50?

Tar gjerne tips om en god oppskrift, har masse Maris Otter Palemalt og Castle pilsmalt + Crystal, Aromatic, Caramel pils, Caramalt, Vienna, Caramel lys, Munick lys.
 
Tror årsaken til at det er en del oppskrifter på amerikanske øl med pilsmalt er at den amerikanske two-row malten ikke er så tilgjengelig i Europa, og da er 50/50 pils/pale et vanlig substitutt. Jeg brygget en APA og en amerikansk amber i helga med en slik blanding, så jeg er også interessert i å høre andres erfaring med dette.
 
Hmm, skjønner det er mye jeg må lese meg opp på :)
Men jeg har brygget gode brygg på Maris Otter som basemalt før (syns jeg), så skjønner ikke helt dette.
 
Tror nok at det er smaken som avgjør om man bruker pils malt. Lysere og mer krispy smak en maris otter. Funker veldig bra i en god humlet apa
 
Lervigs Lucky Jack er laget med pilsner som hovedmalt.
Om dette er et gjennomtenkt valg av Mike eller det ble slik fordi de også lager pils og dermed hadde pilsnermalt vet jeg ikke, men det fungerer i alle fall.
 
Men dette var jo da kun pilsmalt som base, noen som har mer erfaringer med det 50/50?
Noe fordelaktig med det?

Uansett, takker for svar jeg har fått, lærerikt det :)
 
Satte en selv på lørdag.
Gi blanke i Simcoe og Perle om du ikke har det liggende og bruk noe annet som gir bitterhet.
Jeg brukte Nelson Sauvin, rett og slett fordi jeg hadde.
 
Akkurat de to jeg isåfall mangler, har Citra og Magnum jeg kan bruke som substitutt, evnt også Northern Brewer.  Artig å eksperimentere litt også ja :)
 
Poenget er at det er så lite som skal til at det neppe gjør den store forskjellen hva en bruker når det has i så tdlig.
Omtrent samme alfassyreinnhold eller en rask omregning burde dekke det greit.
 
Tilbake
Topp