Pilsner med OG 1.043 - går det bra?

Ble litt for ivrig med skyllevannet, og endte opp med OG 1043, mens oppskriften sa 1048.

Hvilken effekt får jeg her.. en lett sommerøl med lav alkoholprosent?

Gjærer med  Saflager w-34/70, på stabilt 10 grader.

Anyone?
 
Min nest siste pils ble også skyllet litt hardt, endte på 1044, men med lav mesketemp (DE pils) endte den på 1010, muligens ltt under det og men blir isåfall 4,43%, kjøpepils har jeg sett nede i 4,3%.
Du får nok et bra sommerøl.
 
Oddvar Demmo skrev:
Min nest siste pils ble også skyllet litt hardt, endte på 1044, men med lav mesketemp (DE pils) endte den på 1010, muligens ltt under det og men blir isåfall 4,43%, kjøpepils har jeg sett nede i 4,3%.
Du får nok et bra sommerøl.

Flott, takk.
Denne fangen ble utbytte mer riktig, etter en justering av kværna og et par røringer.
Da ble det nesten 70 liter til gjæring med Spiegel 50 liter.
 
Batch 1 og 2, begge pilsner, ble satt på gjæring hhv 15.05 og 18.05.
Begge gjærer individuelt med Saflager w-34/70, på stabilt 10 grader

Batch 01 har nå altså gjæret i 14 dager. OG på 47, og målt nå i dag til 19.
Batch 02 har tilsvarende gjæret i 11 dager. OG på 43, og målt nå i dag også til 19.

Høres dette ut som et naturlige forløp?
Jeg ser praktisk talt ingen aktivitet i gjærlåsen, men samtidig har jeg laget meg en overgang og festet gjærlåsene på siden av karene for å få høyde nok til karene i fryseren (og derfor kan det tenkes at jeg har en liten lekkasje i gjærlåsen). Det var imidlertid synlig aktivitet i gjærlåsen etter ca 3 dager, og en 5-6 etterfølgende dager.

Noen som vet hva jeg kan forvente å få i FG?
Den bør vel stå i totalt 3 uker før jeg avslutter med et par dager på 20 grader før jeg tapper om og lagrer på fat ved 1 grad i et par måneder?

Takker for tips og innspill.
 
Tilbake
Topp