"Pimping" av bryggevann til Mangrove Jacks ekstraktsett

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Jeg slo til på søndagstilbud hos Bryggselv i går og bestilte et Mangrove Jack's Helles with dry hops-sett (link) til 160 kr. Jeg har ikke smakt dette før.

Dette ølsettet blir "pausearbeid" på neste bryggedag. Jeg ønsker naturligvis å få så godt resultat som mulig ut fra forutsetningene, så jeg vil bytte ut den medfølgende tørrgjæren med rikelig med flytende gjær (trolig WLP830), tilsette lys DME istedenfor sukker, oksygenere godt, gjære lavt, etc. Er også i tvil på om jeg skal bruke den medfølgende NZ-tørrhumlen i det hele tatt.

Men hva med bryggevannet - bør jeg gå ut fra at ekstraktet inneholder nok mineraler? Og hva med pH - bør jeg anta at det vil bli bedre med å tilsette noen ml melkesyre, eller skal jeg bare bruke nøytralt springvann i henhold til instruksjonene?
 
Kan svare på noe av dette:)

John palmer sier at ekstrakt er kondensert og inneholder derfor allerede de mineraler som var nødvendig. Av denne grunn anbefaler han mykt vann eller om man kan, destillert vann. Mao tror jeg det å tilsette noe virker mot sin hensikt. De fleste i Norge har mykt vann såvidt jeg forstår så springvann skal gå fint.

Humlen som følger med ville jeg brukt, gode de jeg har prøvd av den typen.

Om jeg uansett skulle meske/koke samme dagen kan du jo meske/koke den mengden malt du trenger for å tilføre nok gjærbart sukker til settet? For eksempel 1 kg pilsner og 1 kg hvete? Kan slippe unna med 30min mesk og 45 min hissig kok siden det utgjør en mindre andel av totalen( om du trenger å redusere tiden)

Ikke god på å huske de navnene til fersk gjæren siden jeg stort sett bruker tørr, men meg og en kompis laget ett meget godt øl av den helles pakken med en flytende belgisk variant , 1 kg dme, og 200 gram sukker. Forsvant fort den på bryllupsdagen hans:) minnet om nøgne ø sin blonde.

Litt sukker kan være nødvendig for god utgjæring, men så lite som mulig er min tanke. Om du velger en delmesk kan du jo bare meske dette lavt.

Håper det var til noe hjelp:)
 
Det skjer ikke før til helga. Tenker jeg nøyer meg med å tilsette en liten skvett melkesyre i vannet.
 
Tilbake
Topp