Pinnekjøtt øl/ Gyldenlöwe IIPA - innspill

Tenkte å lage meg en monster IPA til pinnekjøttet. Kom fram til oppskriften under, noe inspirert av Maharaja IIPA fra Avery. Bør jeg kanskje bytte ut 2 row med Maris Otter?

Type: All Grain

Batch Size: 20,00 L
Brewer: Kim Odland
Boil Size: 27,71 L Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min
Brewhouse Efficiency: 75,00

 
Ingredients

Amount Item Type % or IBU
8,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (3,0 SRM) Grain 88,40 %
0,80 kg Victory Malt (25,0 SRM) Grain 8,84 %
0,25 kg Caramel/Crystal Malt -120L (120,0 SRM) Grain 2,76 %
54,47 gm Simcoe [13,00 %] (Dry Hop 12 days) Hops - 
39,54 gm Centennial [10,00 %] (90 min) Hops 37,2 IBU
39,54 gm Simcoe [13,00 %] (90 min) Hops 48,4 IBU
27,23 gm Centennial [10,00 %] (Dry Hop 12 days) Hops - 
19,77 gm Chinook [13,00 %] (30 min) Hops 17,4 IBU
19,77 gm Chinook [13,00 %] (15 min) Hops 11,2 IBU
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
2 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) [Starter 500 ml] Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,101 SG
Measured Original Gravity: 1,010 SG
Est Final Gravity: 1,023 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 10,17 %  Actual Alcohol by Vol: 0,65 %
Bitterness: 114,3 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 15,7 SRM

Noen tanker?
 
Tror ikke det er nødvendig. Har nylig brygget en lignende DIPA selv.. Og den ble fantastisk! Ikke feil å slenge oppi 40-50 gram ved kokeslutt heller ;)
 
Med den oppskriften vil du få en amerikansk barleywine, ikke en DIPA. Jeg ville brukt MYE mer humle sent i kokingen. 100 g på 30, 15, 10 og 2 minutter, og 100 g tørrhumle i tillegg. Regn ut bitterheten du får fra dette, og justér med bitterhumle på 90-60 min. Sikt deg inn mot 150-200 (teoretisk) IBU, så snakker du dobbel IPA. Så ville jeg ha senket OG-en en del også (Jeg foretrekker DIPA som ligger på 75-85), og byttet noe av malten med farin for å sikre utgjæring.
 
Tja, jeg hadde stort hell med en IPA til pinnekjøttet i fjor som pga litt eksperimentelt humleskjema kom til å være svært lite aromatisk, men med en litt granbaraktig bitterhet som traff tungen mykt og så økte i intensitet i bortimot kanskje ti sekunder før den avtok sakte igjen over de neste par minuttene. Jeg tror den smaksprofilen passer bedre til pinnekjøtt, siden bitterheten (og litt sødme) balanserer flott mot det kraftige, salte pinnekjøttet, mens mye amerikansk sitrus-humle i nesen kanskje vil virke mer forstyrrende.

Jeg ville gått for granbarhumle som Columbus fremfor de mer sitrusaktige (det er vel en grunn til at akevitt har blitt standard til julematen?). Som Gahr ville jeg begrenset OG til noe under 85, men jeg har ikke troen på humlebomber til julematen.
 
Jeg synes ipa funker veldig bra til pinnekjøtt, men har ikke testet det med dobbel ipa. Drakk bla. Snake Dog i fjor, og det satt glimrende, men kanskje en dobbel ipa er å ta litt i. Kommentarene mine var ment som råd til dobbel ipa generelt, men om målet er å finne noe som passer til pinnekjøttet (som du selvsagt skriver først i posten din...) blir det naturligvis en smakssak hva man velger!
 
Hadde Alesmith IPA til pinnekjøttet i fjor og det var genialt. Kanskje skalere det noe ned. Sitrushumle synes jeg passet utmerket til godt pinnekjøtt.
 
Odland skrev:
Tenkte å lage meg en monster IPA til pinnekjøttet.
Har aldri prøvd IPA eller andre kraftig humlete brygg til pinnekjøtt.
I stedet for å matche den kratige smaken i pinnekjøttet med noe enda kraftigere har jeg gått den motsatte veien.
Dvs et øl med mye maltsødme, men lite bitterhet. Helles Bock har vært en god kombinasjon for meg. Men da må du også sløyfe akevitten, da (ihverfall min egen) helles bock har vært en dårlig kombinasjon med akevitt.
Harald
 
Tilbake
Topp