Pitche gjær før eller etter oksygenering?

Putre

Norbrygg-medlem
Har gått til innkjøp av o2 og fersk gjær, og tenkte å prøve dette på en Kølsch i helga.
Men sikker på at jeg har lest at oksygenering av vørter skal skje før pitching av gjæren.
Noen som har noen innspill på dette?

Betyr ingenting om du oksygenerer rett før, rett etter eller under pitching av gjæren.

Kaster meg på tråden, selv om spørsmålet mitt er litt på siden av trådstarters...
Har tenkt å gjenbruke gjær for første gang i morgen og lurer på hvordan jeg best sørger for nok oksygenering uten O2 eller akvariepumpe el noe annet.
Har tenkt ut følgende plan:
Lar vørteren plaske fra Bratberg apparatet og ned i gjæringskar (plastbøtte) etter at det har kommet noen cm vørter i karet starter jeg å røre med stor desinfisert tresleiv mens jeg pitcher gjæren. Fortsetter å røre rundt (forhåpentlig med en skikkelig malstrøm) til all vørter er over i gjæringskaret.
Bør det være nok oksygenering?
Bør jeg riste gjærkaret etterpå for å være sikker?
Er det stor risiko for infeksjon? (avtrekksvifte høyt på veggen, en meter unna, vil stå på)
Jeg har nok gjær som ble høstet fra en Pale ale tirsdag.

La den plaske ned i dunken, sett på lokk og rist som en gal i noen minutter. Bruk en desinfiseres hanske og hold foran gjærlåshullt. Enkelt og effektivt.

Borgar skrev:
La den plaske ned i dunken, sett på lokk og rist som en gal i noen minutter. Bruk en desinfiseres hanske og hold foran gjærlåshullt. Enkelt og effektivt.
Riste i tillegg til den øvrige prosedyren jeg skisserte?

Jeg ville unngått å bruke tresleiv i vørteren. Det er bortimot umulig å desinfisere den. Risting er det nest beste, etter ren O2.

Hvordan er det enklest å beregne mengden nødvendig o2 i vørteren?  Har flowmeter på oksygenet.  Hvor mye trengs for eksempel på 25 liter?

Tilbake
Topp