Pitche på hvilken temperatur?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger å brygge en Bøhmerpils. Den skal ha gjæring i 21 dager på 8-10 grader celsius. Er det lurt å pitche gjæren på litt høyere temperatur for å gi gjæren er flying start, eller er det best å kjøle til 9 grader før pitching?
 
Jeg planlegger å brygge en Bøhmerpils. Den skal ha gjæring i 21 dager på 8-10 grader celsius. Er det lurt å pitche gjæren på litt høyere temperatur for å gi gjæren er flying start, eller er det best å kjøle til 9 grader før pitching?

Generelt gjelder det at det er best å pitche på eller litt under gjæringstemperatur. Så om du ikke har problemer med å få kjølt direkte ned til 9 grader, så gjør det.

Det der med å pitche høyere for å få gjæringa raskere i gang, gir en risiko for usmaker som du ikke bør ta om du ikke må. Så kan man sikkert diskutere hvor stor den risikoen er.
 
Støtter Finn her. Start lavere og øk.
Det med å pitche høyt tror jeg har med at mange land har begrenset med vann (kostnad) og at de derfor ikke hadde anledning til å kjøle ned til under gjæringstemp. For oss uten vannmåler, er dette ikke et problem :)
 
Har testet begge deler på lager bare for å prøve det ut.

Grunnen til man Pitchet varmt er normal som nevnt over dyrt vann, eller
Lavere pitch rate på lager.
Følge råd fra fermentis om direkte pitch av tørrgjær uten rehydrering.

Risikoen med å gjøre det er usmaker i ølet.

Mitt forsøk var med S-23 samt W34/70, kjørte to 50 liter batcher som jeg splittet i 25 liter
1 * S-23 og 1 * w34/70 Pitchet med to poser tørrgjær rett i karet på 19 grader som kjøltes gradvis ned til 12 i 2 døgn så opp til 14 deretter 19 i rest.
1 * s-23 sakt 1 * w34/70 Pitchet med 4 poser hver rehydrert gjær på 8 grader som jeg lot stige av egen motor til 10 grader holdt det der og økte opp til 14 og resten ihht Narziss.

Så kjørte jeg blindtest som resulterte i følgende

S-23 var markant anderledes og det var tydelig diacetyl i den som ble Pitchet varmt. W34/70 var mer subtil men også her merket en antydning til diacetyl i varmt Pitchet.

Så min mening er det ikke gir mening bare risiko å pitche varmt. Selvsagt kjørte jeg veldig anderledes opplegg men det var nøyaktig slik det ble "anbefalt" i varm pitch. Så personlig kommer jeg aldri til å gjøre det igjen.

Har ikke testet med annen lager gjær for resultatet var såpass at det frister ikke å prøve med noe annet.
 
Tilbake
Topp