Pitching av pilsner

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Har laga en pils type som skal undergjæres. Skal den, både gjær og værter ned på gjæringstemperatur før gjærstarteren går i?
Virker som alt er riktig så langt. Skal ta nøyaktig måling av OG snart, men det så ut som en treff. Laga utfra en Warsteiner klone eg fant på nett.
 
Du lager gjærstarteren i vanlig romptemperatur, ca 21-22 grader er topp. Så lar du starteren kjøles ned til ikke langt unna vørtertempen som bør holde ca 1-2 grader under der du tenkte å fermentere. En liten naturlig økning i temp det første døgnet gir en gira gjær, uten at du går over fermenteringstemperatur. Tror du godt kan pitche på flat temperatur og, egentlig.
 
Takk for svar! Kjempegreier!
Får sette greiene på kjøl. Gjærstarteren laga i romtemperatur på magnetrører. Blir spennende. Aldri laga undergjæra øl før, og egentlig ikke så dreven på overgjæra heller, om en ser bort fra "vanlig norsk hjemmebrygg"..
Har for tida et par Imperial Stout, ett på Cornelius ,og ett snart på fat. Og har laga noen Ales. Spent på pilstypene, valgt mest fordi det skal være vanskelig... Og akkurat dette valget fordi Warsteiner nok er min favoritt industripils.
 
Det enkleste er å lage gjærstarteren på vanlig vis, og sette den i kjøleskap for bunnfelling når den er ferdig. Så kan du ta den ut og dekantere av "ølet" i starteren før pitching i vørteren. Lag starteren et par-tre dager i forveien, og ta den ut en liten stund før pitching, slik at gjæren har fått varmet seg opp til omtrent samme temp som vørteren. Om den er noen grader for kald betyr egentlig ikke så mye, da er det verre om den er for varm.
 
Fikk vel aldri tempen ned der jeg ville. Laveste stabile temp ble 12gr, får se hvordan det går. Går jo an å prøve igjen om det ikke virker denne gangen
 
Høres bra ut. Oksygenerte med dykkeluft. Er nok ikke like effektivt som rent stoff, men forsøkte å kompensere med tid. Ref metningstabeller for dykking... Kan ikke være særlig forskjellig..
 
Har laga en pils type som skal undergjæres. Skal den, både gjær og værter ned på gjæringstemperatur før gjærstarteren går i?
Virker som alt er riktig så langt. Skal ta nøyaktig måling av OG snart, men det så ut som en treff. Laga utfra en Warsteiner klone eg fant på nett.
Hei. Hvor fann du warsteiner clonen?
 
Tilbake
Topp