Plaato - ny norsk digital gjærlås

Og hvorfor vil jeg ha SG målt i sanntid?

Jeg vil ikke det. Jeg vil tappe en prøve, senke hydrometeret i den, lure på om det er 1.012 eller 13 og banne over at det ikke er mulig å være sikker , og så vil jeg helle den over i et glass og smake på den. Det er det som er å brygge.

Sorry. Værs'go neste.

edit: Hva er sann tid? Det du gjør con amore måles ikke i digital tid.
 
Sist redigert:
Antar at det er mer som ligger i bunn i denne, enn det som står i artikkelen.
Måle bobleaktivitet?

Noen som klarer å finne en link som ikke er den artikkelen?
 
@Finn Berger - er ikke uenig med deg i det.
Men, det ene utelukker ikke det andre, heller.
Hydrometer eller refraktometer trengs uansett til måling av OG.

Slik jeg skjønte artikkelen, plotter man inn OG og at gjærlåsen beregner SG basert på aktivitet og sikkert også temperatur.
Hvorvidt låsen gjør analyse av gassen som kommer ut, er uklart.
 
@Finn Berger - er ikke uenig med deg i det.
Men, det ene utelukker ikke det andre, heller.
Hydrometer eller refraktometer trengs uansett til måling av OG.

Slik jeg skjønte artikkelen, plotter man inn OG og at gjærlåsen beregner SG basert på aktivitet og sikkert også temperatur.
Hvorvidt låsen gjør analyse av gassen som kommer ut, er uklart.

Må vel ha en trykktett gjæringsdunk da kanskje for at denne skal virke?
Det er liksom et eller annet som skurrer med det å måle bobler. Skulle gjerne hatt mer info om denne. Hva gjør man ved feeding f.eks?
 
Termometeret til dette firmaet er noe jeg kunne tenkt meg å ha. Men de har altså funnet ut at behovet er mye større for denne gjærlåsen. Det kan jeg ikke forstå.

Hovedargumentet deres for produktet ser ut til å være at man unngår å utsette ølet for fare for infeksjon ved prøvetaking. Men folk flest tapper vel prøven gjennom krana på gjæringskaret- og dermed er infeksjonsfaren heller liten. Vet de ikke dette?

Så er det bobletellinga. Som @Miguel sier, så må vel det forutsette at gjæringskarene alltid er tette. Og hvem av oss har ikke erfart at det er en temmelig tvilsom forutsetning? Vet de ikke det, heller?
 
Det hydrometeret der har jeg veldig liten tro på. Bobletelling er vel den siste metoden jeg ville benyttet dersom jeg skulle laget et slikt produkt, men lykke til utvikler!
Ispindel/tilt fungerer jo helt 100% det er da ikke værre en å desinfisere først.
 
Hehehehe, her var det mange reaksjonære karer! :DSelv drømmer jeg om å kunne følge SG utviklingen fortløpende. Når det er sagt så virker jo denne metoden ytterst tvilsom. Har lyst på sånn som du putter oppi gjæringskaret og leser av via Bluetooth. Men husker ikke hva det heter.
 
Hehehehe, her var det mange reaksjonære karer! :DSelv drømmer jeg om å kunne følge SG utviklingen fortløpende. Når det er sagt så virker jo denne metoden ytterst tvilsom. Har lyst på sånn som du putter oppi gjæringskaret og leser av via Bluetooth. Men husker ikke hva det heter.

King of gadgets;)?

"Reaksjonær" er å ta i - men jeg kan godt erklære meg skyldig i en smule kulturkonservatisme:).
 
Dette er jo ingen ny idè, det er bare å google 'fermentation bubble counter' så får man masse treff.

Men det er kanskje en grunn til at bobletelling ikke har slått an som mål på SG...
 
Ser at man kan forhåndsbestille den hos Bryggselv nå, 1199 kroner. Virker litt stivt sammenlignet med hva man får fra alternativene.
 
Jeg vurderte å bygge en sånn for noen år siden, men så at erfaring fra de som hadde gjort det tilsa at det ikke kunne brukes til annet enn å få beskjed om når gjæringen nærmer seg slutten. Og det har jeg stort sett oversikt over uten en sånn dings. ;)

Men det er mulig at temperaturmåling og jevn størrelse på boblene sammen med et tett gjæringskar kan gi et rimelig nøyaktig mål på SG. Mulig jeg tar feil, men den gangen jeg leste om dette mener jeg at atmosfærisk trykk også var nevnt som en faktor som påvirker hvor mye CO2 ølet slipper fra seg.
 
Litt off topic, men hvordan er erfaringen til folk med tilt? Finnes det ikke enda en tilsvarende sak på markedet?

Edit: fant det jeg var ute etter i en annen tråd..
 
Det blir mange variabler som må stemme for at denne skal vise rett verdier: Du må vite nøyaktig antall liter i gjæringskaret og riktig OG. Karet må være tett, som nevnt tidligere. Og siden løsningen "stykker opp" gassen i jevnt store bobler, og dermed nødvendigvis gir mer motstand, så vil headspace sannsynligvis ha en liten påvirkning. Hvis man bruker varmebelte, vil ikke enheten fange opp temperaturendringene i ølet, og dermed vil den tolke CO2 som frigjøres på grunn av temperaturstigningen, for eksempel under diacetylrast, som fortsatt gjæring. I tillegg er det vel grunn til å spørre hvordan denne takler en aggressiv stormgjæring.
 
Hva med når man åpner gjæringskaret for å tørrhumle?
Det gjøres jo optimalt etter stormgjæringen, men det gjenstår jo vanligvis fortsatt noen SG-poeng igjen når man tørrhumler.
Det vil jo da ta litt tid før det bygger seg opp nok CO2 til at det kommer ut av gjærlåsen.

Skeptisk.
 
Hva med når man åpner gjæringskaret for å tørrhumle?
Det gjøres jo optimalt etter stormgjæringen, men det gjenstår jo vanligvis fortsatt noen SG-poeng igjen når man tørrhumler.
Det vil jo da ta litt tid før det bygger seg opp nok CO2 til at det kommer ut av gjærlåsen.

Skeptisk.

I FAQen deres som er linket til fra BS så sier de at så lite co2 unnslipper når man åpner lokket at det skulle ikke ha så mye å si.
 
Tilbake
Topp