Planer å å prøve ølbrygging

Helt nybegynner og skal etterhvert kjøpe inn litt utstyr.

Etter å først ha vurdert en bb30 så tror jeg at jeg har bestemt meg for å prøve biab med relativt små batcher. Mest for å kunne brygge på kjøkkenet uten for mye styr og at det kanskje blir litt enklere mht rengjøring og kjøling i tillegg til raskere bryggeprosess og mulighet for enklere å teste flere typer øl...

Jeg ser for meg et oppsett for jeg kan få ut 8-10 liter øl på hver batch. Noen forslag til hvor stor kjele jeg da trenger? Hadde jo vært supert om dette kunne fungert til bruk på kokeplata på komfyren, avkjøling i oppvaskkummen og deretter vask i oppvaskmaskina (vet ikke om det er realistisk?)

Er ellers mest bekymret for desinfiseringen. Dersom starsan medfører ødelagt kjøkkenbenk med div flekker så blir nok bryggeprosjektet veldig kortvarig..Er det noen synspunkter på dette? Lager starsan merker etter at det er uttynnet riktig? Er evt klorin et bedre alternativ? (mener jeg har sett at noen bruker det også...)
 
For 10 liters batcher så bør du ha en kjele som tar minimum 20 liter. Så senest i går at de hadde billig gryte på Coop Obs. En kjele på den størrelsen går i oppvaskkummen og oppvaskmaskinen.
Også trenger du bare en meskepose.

Ren starsan setter raskt flekker, men uttynnet starsan har ikke jeg opplevd som noe problem. Men bør være ekstra forsiktig om du har heltrebenk. Som ekstra sikkerhet kan du jo også legge ut et stykke med voksduk.
 
Vil jeg kunne kjøre "no sparge" på denne måten? eller vil jeg trenge en større kjele enn 20L da? Mulig dette er et dumt spm, men ser for meg at man både kan spare litt tid og litt søl ved ha all malten og vesken oppi på en gang...(mulig jeg har misforstått hva no sparge er...?)
 
Du vil nok kunne få ut ti liter ved no sparge - kanskje litt under? - hvis du ikke skal stegmeske, dvs. kjøre med flere temperaturtrinn. (Du kan stegmeske hvis du går fra steg til steg ved å tilføre varme, og ikke kokende vann, men da må du ha en rist eller noe i bunnen av kjelen så ikke maltposen kommer i kontakt med kjelebunnen. Det er kanskje ikke så vanskelig å fikse.)

Jeg tror jeg ville gått for en 25 liters kjele; da får du litt mer å gå på - om det ellers ikke er noe problem i forhold til plass på komfyren.

edit: Har en 15 liters kjele fra coop som jeg kjøpte for ikke så lenge siden, og er veldig fornøyd med den. Så om du ellers går for 20 liter, så er nok ikke den kjelen som arefsahl snakker om noe dumt kjøp. (Gitt at det er den samme typen. Min har glasslokk.)
 
Sist redigert:
Starsan ødelegger ingenting momentant, men over tid tar den lakk. Satte fra meg ei flaske ferdigblanda på kjøkkengulvet, og glemte den. Uretan lakk på merbau skipsdekk, stygg flekk.
 
Starsan ødelegger ingenting momentant, men over tid tar den lakk. Satte fra meg ei flaske ferdigblanda på kjøkkengulvet, og glemte den. Uretan lakk på merbau skipsdekk, stygg flekk.
Vil det si at hvis jeg har en ferdigblandet flaske med starsan, så tar den knekken på flasken over tid, og begynner å lekke?
Hvordan klarer da StarSan-originalflasken å holde på varene som ikke er fortynnet?

Dobbelt hmmmm....
Gikk nå ut i boden for å se på en sprayflaske med fortynnet starsan jeg laget for 2 uker siden.
Den hadden in flytende masse/hinne i bunnen, og kan det være deler av flasken som har løst seg opp?

En bør altså ikke lagre fortynnes starsan på noe, for det vil gå i oppløsning over tid??
 
Sist redigert:
Ok, det er vel ikke den største investeringen å ta. Tenkte kanskje at det gikk greit med så små volumer, men om jeg havner på en hyttekjel på 25L (vurderer en fra Eurpris som jeg har lest at andre er fornøyde med) så må det vel kanskje til...
 
Ikke problem med plastflasker. Bruker Olden dunker og Jif sprayflasker. Fortynna Starsan er ganske snill, men tydeligvis ikke mot lakk..
 
Men finnes det noen alternativer som er bedre, f.eks klorin?. Eller er man ganske safe med uttynnet starsan og en voksduk på benken (har vel en IKEA benkeplate)?
 
Helt safe med starsan. Ikke problem med søl på ei benkeplate, bare ikke la det ligge over tid. Tror du skal gi f i klorinen. Lukt og smak
 
Du vil nok kunne få ut ti liter ved no sparge - kanskje litt under? - hvis du ikke skal stegmeske, dvs. kjøre med flere temperaturtrinn. (Du kan stegmeske hvis du går fra steg til steg ved å tilføre varme, og ikke kokende vann, men da må du ha en rist eller noe i bunnen av kjelen så ikke maltposen kommer i kontakt med kjelebunnen. Det er kanskje ikke så vanskelig å fikse.)

Jeg tror jeg ville gått for en 25 liters kjele; da får du litt mer å gå på - om det ellers ikke er noe problem i forhold til plass på komfyren.

edit: Har en 15 liters kjele fra coop som jeg kjøpte for ikke så lenge siden, og er veldig fornøyd med den. Så om du ellers går for 20 liter, så er nok ikke den kjelen som arefsahl snakker om noe dumt kjøp. (Gitt at det er den samme typen. Min har glasslokk.)

Ser at både Europris og Coop har kjeler henholdsvis 18 og 20 liter til en rimelig penge. Men disse har ikke tappekran, og det er kanskje et must dersom man f.eks skal sirkulere? Eller er det bare å sette disse i komfyren på 60 grader i en time og røre en gang i blant?
 
Det er vel litt klønete å skylle når du må løfte opp maltposen, men det er ellers greit nok å brygge uten kran. Så vidt jeg vet er det mange som gjør det slik. Du trenger ikke sirkulere. Riktig nok blir vørteren du skal koke, uklar - men jeg tror ikke det egentlig spiller noen rolle. Grumset ender til slutt som bunnfall, uansett.

Jeg har ikke prøvd dette sjøl, for ordens skyld. (Jeg startet med å impulshandle en BB60 på tilbud, og har aldri angret:).)

edit: Du kan selvfølgelig kjøre batch sparge ved å løfte maltposen over i gjæringsbøtta, helle på passelig varmt vann, la det stå et kvarter, løfte ut posen og la renne av, og helle vørteren over i gryta for å starte å koke.
 
Sist redigert:
Om du ønsker å skylle med BIAB anbefaler jeg å kjøpe en ovnsrist som du setter inn under meskeposen når du løfter den opp. Da er det bare å helle over så sakte med skyllevann :)

Sirkulering er ikke noe du trenger å drive med strengt tatt. Det kan være en fordel å røre litt i blant, og gjerne isolere hele gryta med liggeunderlag for å holde stabil temperatur. Jeg ville ikke satset på at termostaten i ovnen er nøyaktig nok for mesking....

Når det gjelder starsanflekker har jeg en rull med billig malerplast fra clasohlson liggende som jeg bruker som underlag hvis jeg er redd det kan bli flekker. Dette er gjerne ved flasking hvor det alltid blir litt søl av det ene og det andre.
 
...... Jeg ville ikke satset på at termostaten i ovnen er nøyaktig nok for mesking....

......

Støtter Moi hele veien. Gjør det enkelt - og hold det rent - så får du godt øl.
Om du setter termostaten på komfyren ca 70 og og setter meskekaret inn så går det helt fint.
På den andre siden er varmetapet ikke så fryktelig stort på en vanlig kjele.
Pakk den inn i ett liggeunderlag eller en sovepose og la den hvile.
Om temperaturen synker en grad er det ikke noe problem.
40 minutters meskeperiode er vel akseptert som lenge nok.

Er du i tvil kan du prøve komfyren med en kasserolle vann for å sjekke temperaturen.

Beste rådet jeg kan gi er nok allikevel dette: Slapp av. Ha det gøy. Det værste som kan skje er at det blir et godt -
men ikke veldig godt øl. Ingen konkurransevinner :)
Holder du deg til en velprøvd oppskrift blir det et godt øl.
Lykke til.
 
Inspirerende. Tror jaggu jeg skal kjøre en kvikk 10-liters BIAB pale ale; det begynner å bli tomt i PA-hylla i kjelleren:(. Hvis jeg bruker 15-literskjelen min, tar i godt med malt, kjører no sparge, no mashout, topper opp med kokende vann og lar det hele gå i ett, så skulle det ikke ta så lang tid å få satt en 10-liter.
 
Jeg har mesket mange ganger i en 12-liters kasserolle i stekeovnen, og det fungerer utmerket. Jeg lager da 10-liters batcher. Mesker inn med 2,6-2,7 liter vann pr. kilo malt, og setter kasserollen i stekeovnen 1 time. Temperaturen i stekeovnen trenger ikke være så nøyaktig, den skal bare være ganske lik temperaturen i mesken. Temperaturforskjellen før og etter har typisk vært 0,5 grad.

Prosessen min er å samtidig varme opp resten av vannet til utmesk-temperatur i en 36-liters kjele, ha BIAB-posen oppi den, og tømme mesken oppi når den har stått en time i stekeovnen. Etter 10 minutters utmesk heiser jeg BIAB-posen oppi et dørslag og lar det renne ut i kjelen. Samtidig slår jeg på kokeplata på fullt. Med en Caso-kokeplate tar ikke oppkok så lang tid, men jeg lar det renne av til det nesten koker. Bruker altså ikke skylling.

Jeg synes i hvert fall dette er en lettvint måte å gjøre det på, og får en meskeeffektivitet på ca. 78%.
 
Interessant, men jeg har aldri brygget før og blir litt forvirret. Tilsynelatende ser det ut til man kan oppnå samme resultat med no sparge/ full volume mash og å tilsette vann uten å skylle etterpå. Skjønner ikke dette helt enda, men får lese mer ;) Hvordan vet du f.eks hvor mye vann du må tilsette dersom du ikke skyller og bruker 2 kjele oppsett?

Jeg er ute etter et enkelt oppsett for ca 10L ferdig øl...
 
Sist redigert:
Ja, det gir omtrent samme resultat. Det er noen ulemper med å bruke hele volumet i mesken, men det går mest på oppvarmingstid på vannet + at du må meske i litt lengre tid pga. tynnere mesk.
Jeg vil anbefale at du skaffer deg et bryggeprogram som BeerSmith e.l. der du kan lage oppskrifter og få beregnet meskevolum og temperatur.
 
Tilbake
Topp