Planlegger tokjelers for 4 corny. EzBoil, Mange spørsmål

Skal ha nytt bryggeutstyr kapabelt til å produsere 4 Cornelius.

Min erfaring med bryggeutstyr er Bratberger g2 og litt Brewfather.
Fremgangsmåten har vært å varme opp det man tror er passe mengde vann, putte inn malt og meske så godt man kan. Etter avrenning fra meskekurven ble det toppet opp med vann og kokt.
Bortsett fra litt knoting i BeerSmith, Ikke så veldig vitenskaplig..


Målet er å få ett anlegg som er robust og man kan brygge med høy repeterbarhet på.
I samme slengen innføres kvalitetskontroll.
BeerSmith appen på iPad utgår etter altfor mye «hvor i huleste skal jeg trykke nå ??!»
Anskaffet derfor Brewfather og det ser ut som den har det som trengs.
Har brukt denne til å skalere opp og ned for se mengdene, så jeg slipper å regne alt manuelt.

Aktuelle kjeler til mesk og kok er SS brewtech sine to største (113 og 189 liter) men andre kan fort komme i betraktning.

Som meskekjel har jeg så langt sett på på SS sin 113 liter.

Med 90 liter til gjæring, 3 liter vann pr kg malt, 30 kg malt og mash effiency på 69% regner Brewfather ut en preboil gravity på 1061 og 113 liter i mesketønna med malt. (Omtalt som testoppskriften nedenfor)

Blir 113 literen for liten i praktisk bruk?


Til kok peker 189 literen seg ut.

Mye pga at jeg vil ha en dampkondensator montert oppe på siden av kjelen (totoms triclamp).
Totalt liter vann å varme til mesk blir (med 90 liter til gjæring) blir 140 liter.

Ser for meg at det er tryggest og mest praktisk å ha plass til all vann som som skal varmes i kokekjelen.

Høres betraktningene og størrelsene på mesk og kok fornuftige ut?

Men så var det varmeelementene. Tenkte på element med totoms triclamp innfeste.

Med en så stor diameter på kjele så vil det bli lite vannhøyde i kokekjelen under meskinga av tykke øl.
Med 10 cm vannhøyde er det ca 28 liter vann i kjelen.
Om jeg skalerer testoppskiften til 80 liter til gjæring så har jeg 43 liter (skylle-)vann i kokekjelen under meskinga.
Dette blir ca 15 cm over bunnen ..

Dette kan remedieres med RIMS eller kokeplate(r).
Ser da for meg en nivåføler som switcher mellom kokekjelens element over til RIMS/kokeplate.
BrewPi har en nivåføler, men denne må stå nærme kokelementene og er usikker på hvordan den da vil oppføre seg i kok.

Til styring ønsker jeg meg en EzBoil fra Auber. Men hvordan vil den oppføre seg om den plutselig befinner seg i loopen med et varmeelement med helt andre karakteristikker som feks. kokeplate(r)?

Dette med ekstra sett varme er noe jeg helst vil unngå.
Om det bare finnes kjele med mindre diameter noe sted..


Oki, tror jeg må løse disse før jeg fortsetter planlegginga.

Alle synspunkter mottaes med stor takk :)
 
Sist redigert:
Til styring ønsker jeg meg en EzBoil fra Auber. Men hvordan vil den oppføre seg om den plutselig befinner seg i loopen med et varmeelement med helt andre karakteristikker som feks. kokeplate(r)?

Litt usikker på hva du spør om her, men om du lurer på om EzBoil stiller seg inn etter hvilket oppsett den er koblet til så gjør den ikke det.
Den styres ikke av en PID-algoritme i mash-mode, men begrenser utgangseffekten i nærheten av det set-punktet du har lagt inn ut fra en fastsatt algoritme.

Tenkte du å bruke en EzBoil til flere varmekilder?
 
Hva gjør du av vørteren mens du skyller? I en annen dunk? 113L kapasitet til en teoretisk nødvendig kapasitet på 113L synes jeg er rimelig gambling. Hva vil du vil lage kraftigere øl og?
 
Hva gjør du av vørteren mens du skyller? I en annen dunk? 113L kapasitet til en teoretisk nødvendig kapasitet på 113L synes jeg er rimelig gambling. Hva vil du vil lage kraftigere øl og?
Tokjelers med to pumper. Så det havner i kokekjelen. I utgangspunktet nosparge.
Men, ja, 113 liter er i knappeste laget.
 
Om jeg må. Da blir det å bruke en nivåbryter for å veksle.
Mente å ha lest at EzBoil ikke helt er en PID, men jeg vil tro at den i bunn og grunn er det.

Den er ikke en PID fordi den er programmert med en fast algoritme. PID kan justeres eller 'lære' hva som gir mest jevn temperatur ut fra erfaring med det den er satt til å regulere.

Jeg vet ikke hva EzBoil er programmert til, men jeg vil tippe noe sånt som 100% pådrag opp til setpunkt -1 og så 50% fra -1 til +1 og 0% over der.

Men det betyr ikke at den er en dårlig regulator, tvert i mot er jeg veldig godt fornøyd med den jeg bruker. Og både mash-mode (temperatur) og boil-mode (% effekt) i en regulator synes jeg er perfekt.
 
Tokjelers med to pumper. Så det havner i kokekjelen. I utgangspunktet nosparge.
Men, ja, 113 liter er i knappeste laget.
Jeg trodde du skulle skylle. Men for no sparge så ville jeg gått for minst 2.5x størrelsen av postboil volumet ditt for meskekjele. Men det er da tatt høyde for store øl og. Effektiviteten din kan bli lavere enn 69% med no sparge
 
@Amarillo ezboil er det jeg vil ha nettop pga egenskaper. Brukergrensesnittet ser også vennlig ut.
@Miguel du nevnte 2.5 x i en annen tråd hær. Fikk ikke med meg at det var 2.5 x postboil.
200 liter mesketønne, høres enormt ut, men jeg tror deg . Skal se mere på dette.

Takker for innspill så langt!

Det begynner å lukte tilpassede varmtvannstanker av dette prosjektet..
 
@Amarillo ezboil er det jeg vil ha nettop pga egenskaper. Brukergrensesnittet ser også vennlig ut.
@Miguel du nevnte 2.5 x i en annen tråd hær. Fikk ikke med meg at det var 2.5 x postboil.
200 liter mesketønne, høres enormt ut, men jeg tror deg . Skal se mere på dette.

Takker for innspill så langt!

Det begynner å lukte tilpassede varmtvannstanker av dette prosjektet..

F,eks avdamping er jo gitt den kjelen man har. Og så større kjele man har jo mer brygger man, og da trengs det større mesketønne uansett. Men 2.5x er at man oppnår ca 1.110 uten skylling og uten forlenget kok.
 
Men hvor ofte vil du ha fire fat med 10-12% øl? Ville ha dimensjonert for hva som blir brukt 95% av tida, nemlig øl med OG 1.050-1.070. Bygg et bryggeri som er gøy og lettvint. De største øla kan du kanskje heller sikte på en noe mindre batch, i stedet for 90 liter 1.110 til gjæring for fire fat, kan du sikte deg inn på tre fat..?
 
Jeg vet ikke hva EzBoil er programmert til, men jeg vil tippe noe sånt som 100% pådrag opp til setpunkt -1 og så 50% fra -1 til +1 og 0% over der.

I følge dataarket skal den ha justerbart pådrag under kok og bruke "aritficial intelligence" i meskemodus.
 
@Steinar Huneide gode spørsmål, og noe jeg tenker på.
Vi er fire som brygger i lag.
vi kan helt sikkert klare å skylle litt også.
Målet er definitivt å sitte igjen med ett godt bryggeri. I det ligger også fleksibilitet for typer øl og mengde.
Tror nok det innebefatter et større meskekar enn 113 liter.
Ett høyt og slankt kokekar gir også mere fleksibilitet, ikke minst nedover i batch-size.
 
Om det blir flere varmekilder er det nok best å ha en dedikert kontroller til hver.
Skal ikke ha noe av at AI -en går hen og tuller av på fuzzy data. Man risikere at Skynet oppstår av sånt :)
 
De Spike-kjelene ser bra ut, men fortsatt for stor diameter (60cm) til kun tokjelers oppsett.
Spike systemet kommer seg rundt problemet lite vann i kokekjele med å holde mesken varm i HERMSen.
Hm, prisen for en 50 gallon med triclamp ferdig sveiset inn for varmeelement $565 litt i overkant av 6000kr med moms. Frakt og tullegebyrer kommer i tillegg.

Edit: hehe, Størrelsen på anlegget blir på 1 BBL :) Om jeg nevner det så vil ingen fatte annet enn at det er en viss skrytefaktor
 
Sist redigert:
Men, ser ut som Spike bruker 1,5 toms triclamp på varmeelementene.
Og meskePIDen får temp fra uttaket på meskekjelen. Overskyting på Amrikansk vis.., riktignok snakker de om autotune som skal kjøres, likevel; Det må da kjøres for hver eneste mesk.
 
Tilbake
Topp