plante humle i vår / sommer

Heisann! Jeg tenker å plante noen humlearter jeg har blitt glad å ha i bryggene mine.

Tenker å plante disse:

- cascade / simcoe / amarillo
- fuggles / Ekg evt begge
- chinook
- saaz / tettnanger

Noen tips rundt hvor jeg får tak i "frø" eller hva disse plantene spirer fra? :)

Gjerne tips rundt plantens trivselsområde, plantejord i stor kasse med plante næring av noe slag?

Åpen for alt av tips og erfaringsråd
 
Du planter såkalt rhizomes, som er rotstengler. Du fikk i hvert fall tidligere tak i disse fra utenlandske nettbutikker, men i det siste virker det som færre og færre sender til Norge. Jeg brukte Willingham nurserries i England for et par år siden. Har to planter som vokser villig, men ingen blomstring på to somre, så håper sterkt på neste sommer.
 
Humle kan bli opp til 6-7 meter og vokse 20cm i døgnet på varme sommerdager. Bør vokse på en vegg eller stativ. Gjerne noe du kan sette stige til for å høste konglene på toppen. Leste om en som sto på et tak og plukket. :)
 
Humle kan bli opp til 6-7 meter og vokse 20cm i døgnet på varme sommerdager. Bør vokse på en vegg eller stativ. Gjerne noe du kan sette stige til for å høste konglene på toppen. Leste om en som sto på et tak og plukket. :)

Men er alle plantene like lange i vekst? Vet at de 'norske' humlene blir veldig høye, men det er kanskje forskjeller på de ulike typene?
 
Vet ikke. Mors norske humle er mellom 2 og 3 meter, men har ikke mer å vokse på så det blir skikkelig rot på toppen. Hvis du har den i drivhus kan du sikkert styre den litt opp og ned og sidelengs, evt. bare klippe den. Men de blir lange uansett. :)
 
Du kan alltid "trene" de til å vokse sidelengs, nedover eller hvilken himmelretning du vil. F.eks kan du få de til å vokse sikksakk horisontalt De blir lange men trenger ikke nødvendigvis bli høye.
 
Vel, at de ikke leverer til norge er greit, har brukt svenske postkontor flere ganger, kan time dette en tur til sverige i vår med fruen elns. :)

Noen bestillingssider / leverandører å oppgi?
 
da har jeg vært i kontakt med gutta på willingham, prisen per rhizome til de som selv lurer er mellom 6-8 pund + 7 pund frakt på inntil 10 rhizomer. og helsesertifikat, vet ikke hva dette angår, men det er på 7 pund.

kjempe greie folk virker det som.

planen blir å plante til april/mai tider og ser det ut til å bli disse:

- cascade
- fuggles
- kent goldings
- saaz

tenkte å prøve med flere, b.l.a hadde de ikke centennial eller citra, tips til flere ordentlige forhandlere?

og for de som har egne humlehager, hva bygde dere klatrepostene av? :)
og ikke minst hva slags plantejord og hva slags næringer trengs tilsettes?
 
da har jeg vært i kontakt med gutta på willingham, prisen per rhizome til de som selv lurer er mellom 6-8 pund + 7 pund frakt på inntil 10 rhizomer. og helsesertifikat, vet ikke hva dette angår, men det er på 7 pund.

kjempe greie folk virker det som.

planen blir å plante til april/mai tider og ser det ut til å bli disse:

- cascade
- fuggles
- kent goldings
- saaz

tenkte å prøve med flere, b.l.a hadde de ikke centennial eller citra, tips til flere ordentlige forhandlere?

og for de som har egne humlehager, hva bygde dere klatrepostene av? :)
og ikke minst hva slags plantejord og hva slags næringer trengs tilsettes?
Jeg plantet Fuggles og EKG i sommer. De vokste godt. Plantet de i vanlig jord uten gjødsel. De klarer fint det. Jeg opplever at de klatrer best på tråd, men nå vil jeg helst ha de til å klatre selv.

Tok noen avleggere. der slet jeg litt, men når jeg fant riktig sand/jord blanding så roter de seg godt.

Ett tips til slutt: de må ha mye sol - jo mer jo bedre
 
antok det med sol, målte du omtrentlit daglig vekst denne sommeren? vet ikke hvordan været var andre steder, men var utrolig solfylt i trondheim i år, vekst sommer om mann husket å vanne humlen ville jeg trodd.

planen er å rydde god plass i skråningen der jeg bor, fjerne en del trær, grave ned en meter kanskje, strø tynt med pukk, kanskje 20cm for dreneringen sin del siden det er i en jordskråning, tipses jo om at disse plantene ikke skal druknes med vann. og etter alt dette var planen enkelt og greit å fylle på med plantejord og sette opp påler med en form for nett å klatre i, fiskegarn med store masker f.eks.

jeg er ingen gartner nå, men jeg vil veldig gjerne beskytte humlehagen om dette blir å gjennomføre, mot resten av vegetasjonen, så ikke for meg å bygge kasser til "humle beddene", men noe som skiller humlens jord direkte fra resten av rovdyrene den skal dele jord med :)

får se til våren, må nok ty til en omgang med en jordfres først og. vil ikke risikere humlens fremtid i tett bringebærkratt. :)

all hail the hops!
 
jeg er ingen gartner nå, men jeg vil veldig gjerne beskytte humlehagen om dette blir å gjennomføre, mot resten av vegetasjonen, så ikke for meg å bygge kasser til "humle beddene", men noe som skiller humlens jord direkte fra resten av rovdyrene den skal dele jord med :)

I denne videoen bruker de trekasser uten bunn som er gravd ned for å begrense veksten til planten. Ellers mange gode tips, gjødsling, vanning, forskjellige måter å dyrke dem på osv. Tror jeg må prøve dette til våren jeg også...

 
I denne videoen bruker de trekasser uten bunn som er gravd ned for å begrense veksten til planten. Ellers mange gode tips, gjødsling, vanning, forskjellige måter å dyrke dem på osv. Tror jeg må prøve dette til våren jeg også...


den videoen var kjempe interessant, sinnsykt hvor disse plantene kan vokse, mtp akkurat det spørs det om jeg må begrense test utvalget første sessong.

blir nok kasser her og, men ser det ligger relativt mye arbeid forran meg i vår :) hopper over pukken i ideen, ser ikke nødvendigheten dersom plantene stor koser seg med en del vann.

men kasse ideen er en tydeligvis lurt.

noen anelse hvordan mann går frem for å måle humlens innhold av alfasyre omtrentlig om ikke nøyaktig? ikke veldig viktig, antar neste mann smått kan sammenligne hvor "sterkt" de lukter for å dømme de på det groveste.

oppå det hele, jeg liker helt ærlig å jobbe med pellets, ville vurdert i fremtiden dersom dette blir gøy, og dugelig humle for bryggeformål å lage pellets ut av humlen.

har noen peiling / erfaring med å lage pellets utav konglene? :)
 
Fikk mail selv fra Willingham Nurseries i dag om at rhizomer nå er å få kjøpt. Bestilte 2stk hver av cascade og chinook. Sendes til poste restante i strømstad. Kjekt å bo nærme svenskegrensa. :)
 
Fikk mail selv fra Willingham Nurseries i dag om at rhizomer nå er å få kjøpt. Bestilte 2stk hver av cascade og chinook. Sendes til poste restante i strømstad. Kjekt å bo nærme svenskegrensa. :)

Husk bare å hente dem så fort som mulig, for å unngå at de begynner å mugne. Det opplevde jeg med en forsending som tok lang tid å komme fram...
 
Husk bare å hente dem så fort som mulig, for å unngå at de begynner å mugne. Det opplevde jeg med en forsending som tok lang tid å komme fram...

Ok, takk for tipset. Delvis derfor jeg bestilte 2 stk av hver også.
Ikke for å kuppe tråden, men hva bør jeg gjøre med rhizomene når jeg får de?
Plante inne,legge i kjøleskap i noen mnd eller noe helt annet? Hva har dere andre gjort?
Lenge til mars-april og utplanting...
 
Tilbake
Topp