Plassering av føler i fryser (forlenge levetid på kompressor)

Kjøpte meg en fryser i går da den gamle gikk i stykker for en tid tilbake.
Har lyst til å gjøre litt arbeid med den så vil at det skal vare lengst mulig.

Har begynt å tenke litt på hvordan det vil være best å plassere temp. Føleren. Tenker mest på levetiden til kompressoren. Om temperaturen varierer litt er jeg ikke så bekymret for.

Er det best med føler i luft midt i fryseren med F3 på max og f2 på 3grader.

Føler isolert på en halvliter flaske. F3 max f2 1 eller 2 grader.

Er det andre triks som kan forlenge levetiden? Vifte på kompressor kanskje?
 
Jeg bare synser litt her...
Regner med at det er en kegerator, og ikke et gjæringsskap du har laget
Jeg tror antallet kjøle-sykluser påvirker levetiden mer enn hvor lenge kompressoren går i hver syklus. Romtemperatur og fuktighet der fryseren står vil også virke inn. Antar at kald garasje er dårligere enn i hus. Regner med at din står i hus, og da er du trolig innafor der...
Jeg ville ha logget (som jo er litt typisk meg :) ) hvilke intervaller den kjører uten ekstern styring. Deretter ville jeg ha lagt opp til et intervall som lå høyt opp til dette, men hvor du fremdeles får et øl med < 1 ℃ variasjon.
Opplever at nye frysere tåler mindre juling enn gamle. Nye intelligente kjøleskap krever ofte modifisering for å virke med ekstern styring.
Vel - litt synsing fra meg
Har en belgisk øl til gjæring nå hvor jeg først hadde sensor i friluft, deretter på karet for å kontrollere stormgjæringstemperatur i karet, og til slutt (nå) i friluft igjen. Du ser tydelig forskjell i hvordan kompressoren jobber med de to oppsett
http://bb.sevland.no
Har gjort noen gjæringsskapsmålinger her
https://forum.norbrygg.no/threads/oppsett-av-gjaeringsskap-og-temperaturstyring.27275/
https://forum.norbrygg.no/threads/varmekilde-i-gjaeringsskap-nodvendig.30574/page-2#post-316589
 
Ja tenker også på å få ned antall innslag på kompressoren. Er en nyere fryser (2 år gammel) det første jeg ser er at kompressoren er mye mindre en den gamle. Har også inntrykk av at nyere frysere er av noe dårligere kvalitet en de gamle.

Jeg regner med at den vil ha færre innslag hvis jeg har følere isolert på en flaske, men at den da vil gå noe lengere per syklus.
Vet ikke om det er mest slitasje på at det er fler innslag eller lengere på tid.
 
Hvor stor andel av tiden kompressoren jobber vil stort sett bare avhenge av gjennomsnittstemperaturen du ønsker i fryseren. Du kan nok dermed ganske sikker gå ut fra at det er antall starter som vil være avgjørende for levetid. Til tregere system du lager for temperaturmålingen til lenger og færre vil syklene bli. Det er helt sikkert ikke vanskelig å se start stopp på kompressoren ut fra en temperaturlogg.
 
Men å vite hvor grensen for fornuftig antall start/stopp for den enkelte kompressor er,
er kanskje ikke så enkelt å finne ut. Mener å ha lest her på forumet at 20min er greit.
På de vanlige termostatene våre er det vel 10min intervall det største intervallet vi kan sette.
 
Jeg vil tro at 20 min er greit for kompressoren, men jeg regner med at det vanligvis vil gi alt for store temperaturvariasjoner. Her må en nok finne et kompromiss mellom hvor store temperaturvariasjoner som er greit og slitasje på kompressor.
 
Tenker at det også er lurt å ha mest mulig nedi fryseren for å holde lengere på tempen. Mulig det kun kan brukes som en unnskyldning for å brygge, men det er jo vinn vinn
 
Første måling med føleren hengende i midten av fryseren. Ser ut som syklusen på start stop er ca 3 timer. vet ikke om det er innenfor men skal sjekke med isolert føler på flaske i morgen.temp i luft.jpg
 
Tenkte på en ting. Sikkert ikke lurt så tidelig på morgenen, men nå har kverna begynnte å gå så da går det ikke å legge det fra seg.

Jeg har både fat og flasker i fryseren. Jeg har å isolert følere på en 0.5 flaske( med lett mjød fra 3 år tilbake)

Tenker da på at vesken i fatene vil bruke lengere tid på å miste kulde. Der vil si at hvis flasken mister 1,5 grader så har fatet kanskje bare mistet 0.5 grader.

Men bruker fryseren like lang tid på å kjøle ned 0.5 flasken og fatet eller vil fatet tilslutt bli mye kaldere en flaskene?
 
Tenkte på en ting. Sikkert ikke lurt så tidelig på morgenen, men nå har kverna begynnte å gå så da går det ikke å legge det fra seg.

Jeg har både fat og flasker i fryseren. Jeg har å isolert følere på en 0.5 flaske( med lett mjød fra 3 år tilbake)

Tenker da på at vesken i fatene vil bruke lengere tid på å miste kulde. Der vil si at hvis flasken mister 1,5 grader så har fatet kanskje bare mistet 0.5 grader.

Men bruker fryseren like lang tid på å kjøle ned 0.5 flasken og fatet eller vil fatet tilslutt bli mye kaldere en flaskene?

Men det går vel andre veien og, at det bruker lengre tid på å bli kaldt, så medianen vil vel bli passe flat i fatet uansett?
 
Logg - logg - logg :)
Til slutt må du spørre deg selv 'er jeg pedantisk, eller er dette viktig?'
Er redd du nærmer deg pedantisk - noe jeg verdsetter :)
 
Tilbake
Topp