Plastkraner som lekker.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Som mange andre bruker jeg plast gjærdunker med plastkran av typen Petit og andre selger.
Men som før nevnt her inne er ikke disse kranene alltid tett.
Er det noen som har funnet alternativer til disse, eller måter å få de mer til å stole på?
 
Tar opp igjen denne tråden, selv om problemet mitt ikke er helt det samme. Dvs. kranene lekker, men det hjelper nok ikke å smøre dem, for grunnen er at de sprekker i gjengene. Godset er rett og slett for tynt. Det er dårlig. Kranene er de standard billige fra Bryggselv.

Grunnen må jo være at plastgodset er for dårlig/tynt. Det bør tåle at en drar til ordentelig for å få det tett.
 
Har heller aldri opplevd en sprekt kran. Man stopper vel å skru når det sier stopp?

Det holder jo i de fleste tilfeller å skru slik at oringen forsegler, hvis man må dra til mer enn når krana sier stopp bør man heller kanskje bytte oring enn å dra til ytterligere slik at krana sprekker.
 
Jeg har heller aldri hatt problemer med de standard plastkranene. Dersom mam demonterer de for vask må de varmes opp før man drar delene fra hverandre. Den må også være kald førman setter de sammen igjen, ellers vil de kunne lekke..
 
Skiftet til bøtter uten kran. Det lekker ikke fra den kranen som ikke er der.
Å begynne med stål og store fastnøkler i disse plastbøttene tror jeg lett kan føre til sprekk i bøtta.
 
I de bøttene vi har litt for store hull i har heg laget større pakninger. Det har gått bra nesten hver gang. Derfor har vi begynt å lage hull med riktig diameter sånn så pakningen har stor nok anleggsflate.
 
Det har vært flere som har fått sprukket både kran og lokk på topp uten å ha dratt til for hardt. Dette har vært visstnok vært prod. feil/svakhet. Jeg har skiftet til Speidel sine nå. Og sliter dermed ikke mer med sprukne gjenger på kraner.
 
^ aha, takk - det var greit å høre. Da prøver jeg med nye kraner. Jeg har også fundert på å kjøpe Speidel-kar, men jeg trenger en del kar, og hadde tenkt å skifte ut gradvis. Plastbøttene bør visst ikke brukes for lenge, har jeg hørt, pga. infeksjonsfare når de begynner å bli ripete, men jeg har nå tenkt å ha dem en stund til.
 
Tilbake
Topp