Pliny the Elder klone

Hei!

Lurer på å brygge en klone av Pliny the Elder fra Russian river bryggeriet.
Er det noen av dere der ute som har brygget denne før?
Fant en oppskrift til beersmith, der bryggeren har brukt Fermentis s-33 som gjær. Noen som har erfaring med denne? Ser at de fleste andre som har brygget denne har brukt us-05.

Oppskriften jeg skal bruke er som følger.
19L
Forventet OG: 1081
Utbytte: ca 80%
1-stegs mesk
Ingen mash out
66C 90 min.
kok i 90 min.


5kg pale malt 2-row
0,2 kg caramel malt 40L 6-row
0,2kg carapils
0,5kg lys spraymalt

100g Columbus v. 90min
20g Columbbus v. 30min
30g Simcoe v. 15min
70g Simcoe v. WP
30g Centennial v. WP
30g Centennial Dry hop 14 dager
30g Chinook Dry hop 14 dager
30G Columbus Dry hop 14 dager
7g Centennial Dry hop 5 dager
7g Simcoe Dry hop 5 dager
7g Columbus Dry hop 5 dager

Gjær: Fermentis S-33
 
Sist redigert:
Takk Miguel! Ser ut til at jeg er ganske nære med denne oppskriften. Oppskriften sier us-05, men sannelig tror jeg at jeg tar sjansen på å bruke s-33.
 
Fermentis anbefaler S-33 til belgisk øl. Det blir i så fall ingen klone av Pliny...
 
Som Gahr sa. Hvis du vil gå inn for et best mulig forsøk på å klone er ikke s33 veien å gå med lav attenuation og resultater som favoriserer belgiske ales. Har du mulighet (til å bestille og vente noen dager) ville jeg brukt us-05 hvis du går for tørrgjær.

Det å bytte ut gjæren til noe helt annet er som å bytte ut tomatsausen til ostesaus i pastaen din.
 
Er ikke Pliny the elder blitt klonet slik?: ---"Brewing classic styles - Hop Hammer IPA -"--- "Humlehelvete (NM2010)"--- "Nøgne Ø - Two Captains"?
 
Er ikke Pliny the elder blitt klonet slik?: ---"Brewing classic styles - Hop Hammer IPA -"--- "Humlehelvete (NM2010)"--- "Nøgne Ø - Two Captains"?
Både i "orginalkloneoppskriften" (http://www.homebrewersassociation.org/homebrew-recipe/hop-hammer/) og i Fjeld sin NM-vinner (http://forum.norbrygg.no/threads/nm-10-ss1-humlehelvete-jan-halvor-fjeld-skien.3596/#post-26878) er det brukt sukker for å få den tørrere. I Two Captains som selges på polet nå er sukkeret droppet og det gjør den er søtere/fyldigere. Jeg liker den i grunn veldig søt og har derfor droppet sukkeret og hevet mesketempen på mine forsøk for å få den likere Two Captains.

Men neste gang har vi mer eller mindre bestemt oss for å prøve å lage den i andre enden av skalaen. Med sukker og mesking ned mot 62-63 grader.
 
Tilbake
Topp