Ploppograf

Sotrajohnny

Norbrygg-medlem
Sitter og leker litt med tanken på å lage en ploppograf med raspberry pi slik at jeg kan vise gjærlåsfrekvens i tillegg til temperatur i gjæringsskapet.

Noen som har prøvd seg på noe slikt allerede eller må jeg finne den opp selv?
 
Mener eg har lest om noe sånt. Husker ikkje om det var her eller på homebrewtalk
 
Det var ikke helt dette jeg tenkte på da. Jeg tenkte å måle frekvensen på plopping fra gjærlåsen, f. Eks med en liten mikrofon eller noe slikt.
 
Hva med otisk sensor?
keyence fiber optic photoelectric sensor amplifier fs-v11

Her brukt som vann nivå sensor men kan jo brukes til alt mulig..
Koster ikke allverden på ebay heller.. 160kr..

 
Hello.

Jepp, jeg har akkurat dette, en "ploppograf", som en del av grafer og logging på min fermentering.

Jeg har en såkalt tessel med en ambient sensor, som har en trigger på lydnivå. Etter en god del prøving og feiling fikk jeg den ganske konsekvent til å trigge på et plopp. Illustrert med denne fine animerte gifen (du ser en LED lyser når det plopper der).

https://i.imgur.com/dRdxhzR.gif

Deretter var det jo bare å telle "plops per minute" og logge dette. Jeg logger også temperatur på samme setup. Så kan jeg se på følgende interaktive graf, både i real-time og i ettertid.

https://i.imgur.com/ocMzhmX.gif

Alt dette lagres også i et google docs spreadsheet, så man kan jo gjøre ganske mye rart av grafer om man vil, samt at det er omtrent ubegrenset lagring og båndbredde der.

Siden jeg gjærer i et vinskap, så koples kjølemotoren inn nå og da. Dette vises ganske godt på grafen.

All koden (både sensorkode, sending til "the cloud", grafer osv osv) kan nok finnes om man er kreativ nok til å finne github profilen min. Eller på request. Ikke alt som er helt rydda opp og dokumentert, for å si det sånn.

Konklusjoner:
- Noen ganger må jeg justere ploppenivået (triggeren) fra batch til batch.
- Er denne grafen en god indikator på noe som helst? Tvilsomt. Men man kan jo se om gjæringen stopper, selv om man er bortreist. Det er jo artig.
- Er det artig å ha og holde på med? Utvilsomt.
 
Tilbake
Topp