Plutselig bare skum ut av krana

Har en pale ale stående på fat, karbonet og tappetrykk på 1,5 bar. Lengde på slange er korrekt ift beregninger.

Det har gått strålende og tappe øl uten skumproblemer, inntil for et par kvelder suden... Da ble det plutselig stopp. Ikke noe øl kom ut av pikinikrana. Jeg måtte blø av trykket og sette på nytt trykk. Da kom det øl (skum) igjen.

Nå får jeg ikke tappet øl uten at halve glasset fylles med skum. Hva kommer denne plutselige endringen av?

Jeg tipper at fatet er halvfullt.
 
Kan være mye, men et korn eller humleblad i røret kan tulle det til
Test med et annet rør
 
Dette skjer minst et par ganger i året hos meg, med humlerike øl. Som regel i løpet av den første uka med nye fat. I samtlige tilfeller har det ordnet seg ved å skru av ball lock ventlilen og skylle den ren. Setter alltid de humlerike fatene ytterst, nettopp for slike tilfeller.

Det burde forresten holde med et trykk stående permanent på 1 bar, om du holder 5-7 grader i kegeratoren, det vil nok minske problemet noe.
 
Enig med siste taler, 1 bar er nok, opp til 1,25 bar, da kan 1,5 bar lage litt tull.
Enig også med nest siste taler, noe ulumskheter kan plutselig ha kommet i rør/slanger og koblinger.
Varmere lokaler eller tappeutstyr enn vanlig kan også lage tull.
 
Tilbake
Topp