Plutselig krypstrøm mot jord gjennom en av kontaktorene mine?

Eller noe sånt?

Bryggeriet var skrudd av. Jeg har en kontaktor som blir styrt av en Sonoff-dings. Strømmen gikk, det var hovedsikringen i hele kåken. Jeg hørte et knepp i den kontaktorboksen som mater bryggeriet, kontaktoren var svakt lunken.

Dette er en dings som henger på veggen og blir aldri rørt på. Teorier?
 
Hvis hovedsikringen går er det vel ikke bare en liten krypestrøm?
Har aldri skjedd her på snart 40 år, men jordfeilbryteren har slått av anlegget noen ganger.

-husk navnet mitt, spesiellt når det gjelder strøm:)
 
Nei det er nok mer enn en krypstrøm. Aner ikke hva som skal til for å slå ut bryteren til hele huset. Antar at det er mer enn 30mA som sitter på vanlige 16A jordfeilbrytere. Men kontaktoren var varmere enn ambient, det er jo indikasjon på at det er mer enn en krypstrøm. Men rart siden det aldri har vært en issue før, og jeg har ikke brygget på lenge. Hovedbryteren på bryggeriet har også vær av, men jeg har en sikring før hovedbryteren som går gjennom en bryter.
 
Hovedsikringen din, det er ikke en slik kombisak som også slår ut ved jordfeil?
Hvis ikke har du vel belastet den med mer enn den skal klare.
Tror jeg hadde kontaktet elektriker før bryggeriet ble brukt igjen.
 
Jeg skal finne ut av dette selv. En elektriker hadde fått hetta av at jeg har laget et eget skap. Det er veldig simpelt, fortsetter problemet går jeg utenom det med strøm rett i bryggeriet. Det er en boks som trenger feilsøking. Bryggeriet mitt vet jeg er ganske flawess mtp slike ting.
 
Regner med at du har sjekket elementer ogledninger..
SSR? Og ellers komponenter som det blir omsatt effekt i.

Kontaktorer bør ikke bli varme.

Ellers Feilsøking med halveringsmetoden som vanlig,..
 
Det er helt normalt at kontaktorer blir varme. Siden du hørte et klikk så er det jo tydelig at den har stått inne. Varmen indikerer også det. Når hovedsikringen går vil jo alle kontaktorer som har stått inne falle ut. At hovedsikringen gikk kan jo ikke ha med dette å gjøre. Det må skyldes noe annet. Hvor stor er denne forresten? Hva slags sikring er det? Hva er en sonoffdings? Hvis denne styrer kontaktoren så er det vel her du bør lete etter feil.
 
ja alt som jobber sløser litt med strømmen og lager varme (kontaktoren), men jerdfeil i en kontaktor skal vel også godt gjøres å få til..
Nå er vi flere som lurer på hva som har koblet ut her.
 
Varme i spolen i kontaktoren vil man ha, men ikke i kontaktene. Med mindre den kopler inn og ut hyppig.
Ikke mere varme enn at man kan legge hånden på den.
Skal godt gjøres å få jordfeil i en kontaktor, ja.
 
Tilbake
Topp