Porter (ekstrakt)

GeirH

 
Denne skal jeg prøve i neste uke. Har akkurat fått resten av ingrediensene, så skal mekke starter i morra, lørdag, sette på magnetrører til mandag, i kjøleskap fram til onsdag.

Brewer: GeirH
Beer: Prøveporter
Style: Robust Porter
Type: Extract w/grain
Size: 23 liters

Color: 118 HCU (~39 SRM)
Bitterness: 29 IBU
OG: 1.071  FG: 1.018?
Alcohol: 6.9% v/v (5.4% w/w)

Grain:
600g British crystal 70-80L
200g British chocolate
300g British black patent
(steepes på 70-74 grader i 30 minutter)

Boil: minutes SG 1.136 12 liters
3600g Light malt extract
1000g Light dry malt extract

Hops:
72g Challenger (7% AA, 60 min.)
40g East Kent Goldings (5.5% AA, 15 min.)
20g East Kent Goldings (5.5% AA, 5 min.)

Gjær:
Wyeast 1028 London Ale (3-liters starter med 300g lys spraymalt)


Innspill mottas med takk :)
 
til porter å være er den lovlig ster (høy OG)
og kanskje en anelse mørk.
ifølge Beersmith ligger den på
OG mellom 1053-1063
og farge på 60-100 EBC.
Men den kan sikkert bli god da!
porter skal vel også ha lite eller ingen smak/aromahumle
 
Burde kanskje kalt det en robust porter, men meningen vår er å få den mørk og sterk :)

Jeg tok utgangspunkt i en oppskrkft jeg ikke kommer på hvor jeg fant med tilsvarende forhold mellom bitter- og aromahumle. Jeg måtte selvfølgelig oppskalere mengdene siden jeg har såpass høy SG under kokingen.

Tror nok jeg satser på denne, med mindre noen har noen store innvendinger ;-)
 
Black patent er veldig svart, og faren med de svarte malttypene er at grensen mellom akkurat passe og altfor mye er smal. Jeg ville kuttet 100 gram black patent, så tror jeg den skal bli bra. Gjærtypen passer veldig godt til porter og stout, etter min mening.
 
Tusen takk for tips. Jeg kuttet black malt ned til 200g, og den ble sikkert mørk nok, ja. Smakte selvfølgelig på vørteren etter koking, og det virker lovende, med mye smak :)

Jeg brygget dette på torsdags kveld, og tallene stemte rimelig bra med mine beregninger med denne kalkulatoren:(http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator?). Fikk en OG på mellom 1,070 og 1,072. Angående aromahumle, så har jeg ikke peiling. Tok som sagt utgangspunkt i en oppskrift på en robust porter jeg fant, og oppskalerte humlemengdene på grunn av lite volum som skulle kokes.

Gjæren fikk tre døgn i kjøleskap etter to døgn på magnetrøreren, og fikk dekantert ned til ca 1 liter før jeg feiga ut. Var kanskje litt vel ustødig på labben, men satser på at det går greit likevel. Hele fredag boblet det som besatt i gjærlåsen :)

Skal komme med tilbakemelding her etter smaksprøving om tre-fire uker.
 
Bare en liten oppdatering.

Denne har nå fått noen uker i kjøleskap, og begynner å bli virkelig god. Mørk nok i massevis (klarer såvidt å skimte litt rødskjær gjennom den når jeg holder glasset opp mot lyset), og smaken er helt utmerket. Denne må jeg absolutt si meg fornøyd med :)
 
Spennende!
Jeg skal selv sette et ekstrakt øl før jul, som et meditasjonsøl nå i den mørke tiden.
Ser ikke bort fra at jeg stjeler denne oppskriften fra deg, om den var å anbefale?!
 
Denne ble veldig bra, og dessverre er det nesten tomt i kjøleskapet nå ;-)

Vi er såpass fornøyde at vi skal lage en ny batch med denne så snart vi er ferdige med imperial stouten som vi brygget i helga. Jeg kan ikke annet enn anbefale denne på det varmeste, klarer ikke å finne noe galt med den. Passe bitter, mørk og nyydelig god :)

Lykke til.
 
Da har vi lagd en ny batch av denne, med noen modifikasjoner. Vi har gått ned litt på OG (brukte 2 x 1,8 kg ekstrakt), fjernet aromahumle helt, økte IBU-en noe, og brukte WLP007 denne gangen. Den gjæret ned fra 1,056 til 1,016, fikk 14 dager i gjæringskaret, mandag tappet vi den på flasker og nå står den til karbonering. Den smakte helt fortreffelig under tapping, og regner med det blir smaksprøver til helga allerede ;-)

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: USH Robust Porter v2
Brewer: Geir
Asst Brewer:
Style: Robust Porter
TYPE: Partial Mash
Taste: (0,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 12,00 L
Estimated OG: 1,058 SG
Estimated Color: 67,7 EBC
Estimated IBU: 46,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3,60 kg      Pale Liquid Extract (15,8 EBC)            Extract      75,79 %     
0,60 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)    Grain        12,63 %     
0,20 kg      Black (Patent) Malt (985,0 EBC)          Grain        4,21 %       
0,20 kg      Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain        4,21 %       
100,00 gm    Challenger [7,80 %]  (70 min)            Hops        46,8 IBU     
0,50 tsp      Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)            Misc                     
5,00 gm      Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc                     
0,15 kg      Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)          Sugar        3,16 %       
1 Pkgs        Dry English Ale (White Labs #WLP007) [StarYeast-Ale                 


Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 1,00 kg
----------------------------
ERROR - All Grain/Partial Mash recipe contains no mash steps

Notes:
------
150g sukker til karbonering lagt inn i kalkulatoren for å få riktig OG/FG

-------------------------------------------------------------------------------------
 
Tilbake
Topp