Porter på bærtur

Hei folkens, det neste brygget mitt har jeg tenkt til å lage en robust porter med svarte, smaksterke kirsebær og carafa spesial. Målet er en god, litt syrlig porter med smak av kirsebær og sjokolade. Planen er som så: Jeg brygger altså 25 liter robust porter med, beregnet til å falle omtrent midt på style-skalaen i beersmith (OG 1056), og lar den gjære ut som normalt. 5 liter vil stikkes over i et annet gjæringskar, og tilsettes ca 450g kirsebær. Dette vil nok dytte OG litt opp, og endre fargen i retning mørkerød (veldig fargesterke kirsebær).

Spørsmålet mitt blir da: da jeg bare hadde et halvt kilo kirsebær, hva skal jeg bruke de resterende tjue literne med øl til? Det hadde vært morsomt å prøve ut andre bær og frukter, og jeg vil gjerne ha forslag til frukt og bær her, samt andre tips, da det er mitt første forsøk på fruktøl. Vil for eksempel revet sitron og limeskall være brukbart?

Oppskrift så langt (25L):

OG-FG 1056-1013
IBU: 35
EBC: 56
Est. ABV: 5,8%

Maltsammensetning:
30% Pale Malt (Weyermann)
59,6% Maris Otter Pale Malt (TF)
3,7% Black Patent
3,6% Crystal 40L
3,1% Carafa Special II (Weyermann)

Humle:
30g target 10% AA 60 min
12g EKG 5% AA 20 min

Meskeskjema
67c 90 minutter (BIAB)
10min Mashout på 75c
 
Jeg har aldri laget fruktøl på noe annet enn eple, men jeg ser for meg at tyttebær kunne vært godt i porter.
Tyttebær er jo generelt sett sykt godt. Mulig det blir litt stramt og snerpete?

Kirsebærporter høres topp ut.
 
Lagde ikke NØ en tyttebærporter en gang?  :jaha:
Mulig jeg har litt tyttebær i frysern. Noen som har en idé om passende mengde?
 
Etter et kort google søk ser det i alle fall ut som om de har en villgjæra tyttebærøl.
Blannede reaksjoner på ratebeer.
 
Det kan hende at den mengden med kirsebær er nok til å sette rett bær karakter på hele brygget. kirsebær er ganske kraftige på smak, men nydelig i det rette brygg. selv har jeg laget mye vin av fatterns surkirsebær og det er meget godt, men kratig på smak og som regel alkohol sterkt som en portvin. Jeg har lyst til å lage en hvete og kirsebær øl må bare vente til neste høst og håpe på en god avling ;D

Jeg har foresten en flaske av den tyttebær ølen til nøgene i kjøleskapet, jeg skal smake på den til jul når jeg skal smake på mit eget tyttebær øl og krekling øl.
 
Litt høy mesketemp? Du får en del ugjærbart sukker, og tilsetter enda mer etter gjæring. Kan bli litt for søt? Ned til 65C?

Ellers foreslår jeg at du drikker de resterende litrene med øl :)
 
Nygard67 skrev:
Litt høy mesketemp? Du får en del ugjærbart sukker, og tilsetter enda mer etter gjæring. Kan bli litt for søt? Ned til 65C?

Ellers foreslår jeg at du drikker de resterende litrene med øl :)

God idé. Jeg regner med et varmetap på noen grader, så da starter jeg på 66-67 og skyter etter et gjennomsnitt på 65.
 
Testet bær i Wit.

Brukte 1,5kg rips (hageferske som ble fryst) på 8 liter wit. Dette gav en grei nok ripssmak.

Brukte 2kg bringebær (frosne) på 7 liter wit. Det var aaaaaaaaalt for mye.
 
Nidveg skrev:
God idé. Jeg regner med et varmetap på noen grader, så da starter jeg på 66-67 og skyter etter et gjennomsnitt på 65.

Beta-amylasen blir visst stort sett denaturert ved 65 °C, så et gjennomsnitt på 65 som starter ved 67 er reelt sett som å meske på 67 °C. Men personlig ville jeg gitt porteren litt kropp, og holdt den på 67.
 
Kjetil S skrev:
Nidveg skrev:
God idé. Jeg regner med et varmetap på noen grader, så da starter jeg på 66-67 og skyter etter et gjennomsnitt på 65.

Beta-amylasen blir visst stort sett denaturert ved 65 °C, så et gjennomsnitt på 65 som starter ved 67 er reelt sett som å meske på 67 °C. Men personlig ville jeg gitt porteren litt kropp, og holdt den på 67.

Jeg ville også brukt litt høy mesketemp. Bærene vil jo uansett bidra med lett forgjærbart sukker, så det forsvinner. Je
 
Takker for mange svært gode forslag, det er bare kjøre på om dere har flere! :yes:
Jeg er fortsatt usikker på om høy eller lav mesketemp er best når det gjelder dette. Robust Porter skal gjerne ha litt fylde, men fruktøl skal gjerne være lettdrikkelig og tynt. :jaha:
På en annen side har jeg ganske lite spesialmalt, så det blir neppe så altfor søtt på bakgrunn av det.

Foreløpig vurderer jeg tyttebær, bjørnebær, bringebær, blåbær, og kanskje en med chili i tillegg til bær. Må se an hva jeg har tilgjengelig.
 
Odland skrev:
Kanskje teste med chili? Evt. bjørnebær?
Jeg har vurdert chilli i øl, siden det høres godt ut.
Leste noe på aussiehombrew om det, og en bakdel er vistnok at skumfastheten blir dramatisk redusert (muligens av oljene i chillien)
Fant denne posten også:
The weather is finally cooling off again (yay!), so I'm moving away from pale ales and "lawnmower brews" towards hoppy dark ales, stouts - and perhaps the new Coopers European Lager kit once it is cool enough for "real" lager brewing. A chocolate chilli stout would go down a treat in the colder weather, too.

How did your chilli beer turn out, Thirsty Boy?

As a matter of fact its one of the best beers I've ever made. I'm really happy with it.

Made pretty much the way I said above, but I decided to add some actual chillis to the boil.

For a 17litre (into fermentor) batch I used 35g of chopped birdseyes (I think, little ones from the asian shop) in the boil. I thought that would be a lot less than I needed, so I also made the extract I was talking about - another 50g of the chopped birdseyes and 2 dried habaneros soaked in 100ml of vodka while the ferment happened. Planning on adjusting in the keg if needed.

Didn't need it, the balance came out just right from the kettle addition. Slight chilli flavour and a nice gentle back of the throat heat.
 
Chili høres interesant ut i øl, synes jeg. Har selv lekt med tanken på en vinter-Wit som krydres med chili i tillegg til koriander og appelsinskall.
 
Jeg sitter å planlegger en Chilli-sjokolade-kaffe-porter (Engelsk: CCCP). Det kan bli vanskelig å finne en ballanse på smakene, men tenker det er verdt et forsøk...

Tenkte en ropust porter med
70 gram kakaopulver, i kokekaret
30 gram chilli, tenkte å "tørrhummle" men kan vel likegodt koke det (ref: sitat over)
3 Espresso shots rett før flasking
 
Jeg har lagd både chili stout og chili porter. Funker helt greit, og er blant favorittene til dama mi.

I chili stouten (vinner av Trondheims særeste øl på hjemmebryggerfestival) tilsatte jeg tørket chili gjæringskaret. Det var det siste som var igjen i posen, og en del frø var med, så det ble veldig mye chilivarme/sterkhet, og veldig lite chilismak.

I chiliporteren hakket jeg opp fersk rød chili fra butikken, fjernet frøene, og bakte dem i stekovnen en halvtime elns før de ble tilsatt i gjæringskaret. Denne fikk veldig lite chilivarme, og en hint av chilismak uten at det dominerte. Man kunne egentlig ikke identifisere chilien med mindre man ble gjort oppmerksom på det, men det var noe der.

Har planer om en ny chiliporter til våren!
 
Jeg har enda ikke hatt chilie i en øl, men jeg har smakt en fra Kølster brygeri i Danmark, den var veldig god men noe spesiell. Jeg dyrker selv chilli og hadde i år bortimot 20 forskjellige sorter: Aji lemon, Aji crystl, aji rojo. peruvian hvite habanero, fatali, bigg sun, barucuno, pimento biqino, trinidad perfume. Rocoto red, yelow, orange. Big jim, mulato, paisila, sweet chocolate, pimento de padron, red skin og noen navnløse hybrider og etpar jeg ikke husker navet på.

Jeg ville anbefalt en aromatisk variant som Aji lemon eller pimento biqino men du får ikke kjøp de noen steder i Norge. beste valg i butikken er enten chpoltle som er røkt jalapeno eller en tørket ancho som er mild og søt. Ikke gid å put vanlig cajenne pepper i brygget skaff i alefal noe med lit smak.

her er et bilde fra drivhus kaoset, det har blit en enorm avlig i år. det ligger masse tøket snadder i skapet
 

Vedlegg

  • høst i skjåk 035.JPG
    1,8 MB · Sett: 562
For min del, hvis det blir noe forsøk, så blir det nok "prik". Kona har flere kilo i fryseren av denne, frosset fersk.

Stilig å se noen dyrke chili i såpass stor skala. Kun til eget bruk, eller selger du?
 
Tilbake
Topp