Porter vil ikke gjære

Satte en night watchmen porter fra Mangrove Jacks (ekstrakt) i går og brukte Mangrove Jacks brirish ale gjær som fulgte med. Har brygget denne mange ganger og har aldri hatt noe kluss med den før nå. Den vil rett og slett ikke starte gjæringen. Har tillatt riktig mengde DME også og pitchet gjær på 23°
Noen som har en ide om hva som har skjedd?
 
Den har stått i 30 timer uten noen som helt aktivitet. Sjekket sg og den er den samme som i går 1.052. Burde jeg tilsette mer gjær?
 
Pitchet du rehydrert eller tørt?

Pitcher du tørt så har jeg opplevd at det kan ta over to døgn før det er synlig krausenring (uavhengig av gjærbrand). Det kan også skje hvis man har vært litt kjapp i rehydreringen.
 
Jeg pitchet tørt. Har ikke pleid å rehydrere. De andre gangene jeg har pitchet tørt så har den startet med en gang. Får se åssen det står til med den når jeg er tilbake fra jobb i kveld.
 
Da ser det ut som gjæring har startet så smått. Fortsatt null aktivitet i gjæringslåsen men SG er nede i 1.030 så noe har skjedd i allfall. Synes det er veldig rart at det ikke har vært noe tilløp til aktivitet i låsen i det hele tatt, men så lenge det gjærer er jeg fornøyd :)

Takket for alle svar :D
 
Dette bildet forteller vel hva som skjer, og hva man bør se etter. Har man de litt mindre Bryggselv-bøttene, så er lokkene av så myk plast at de også kan bule for å ta av for gasstrykket og hvis krausen går høyt kan gjærlåsen tettes. Derfor: Hvis det ikke plopper, så er sjansen stor for at det gjærer likevel. Krausenringen ("skum her" i bildet) er et mye bedre tegn og fallende SG er et godt bevis på at ting går som det skal. :)

13268083_10206591972339033_4970303364545879796_o.jpg
 
Tilbake
Topp