1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Post selbyggerprosjektene deres her folkens!

En tråd i 'DIY' startet av Tariq, 24 Jan 2015.

1. Tariq

Tariq
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Endelig en samletråd for VVB og annet DIY. Strålende! Kjør på og post prosjektene deres her med forklaringer og bilder! Eller linker til hjemmesider/blogger. Vet det finnes mange sådanne, og gode er de attpåtil.

Hans_K_S liker dette.
  2. Hans_K_S

Hans_K_S
    Expand Collapse
    Registrert bruker

For å sitere en kompis av meg, når han omtalte meg til en annen ølbrygger: Hvis han kan lage det selv så gjør han det også. Jeg har faktisk veldig lite med bilder av bryggeriet mitt pr. nå, men jeg kan jo begynne med min selvmekkede maltmølle! Lagerhusene på siden er maskinert av vanlig konstruksjonsstål, mens valsehjulene er dreiet og serratert utav Rustfritt automatstål (303-kvalitet). Justeringen blir gjort med fire gjennomgående skruer gjennom lagerhusene, som dere kanskje såvidt skimter på bildet, og som blir holdt i motspenn av tallerkenskiver mellom lagerhusene.
    maltmølle.jpg

neste to bilder er et "man tager hvad man haver" for å skvise en gjærtank nedi en fryser som er 2 cm for liten :D Det er ingen tvang, men den som ikke vil… den skal.
    IMAG0177.jpg
    det gikk! :D
    IMAG0179.jpg
    og derfor, har jeg døpt bryggeriet mitt, et noget barnslig men likevel treffende navn: Reodorbryggeriet!

3. Sibiriantoppen

Sibiriantoppen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du mye åpning mellom rullene?diameter på di?

Gremil liker dette.
  4. Ørnegård

Ørnegård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

100-liters VVB-bryggeri med hevbart maltrør, DIY-styringsskap, gjæringsskap med STC1000+ m.m.: www.bryggerstupet.no

andor og Hans Einar liker dette.
  5. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

6. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

7. Ørnegård

Ørnegård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Liker styringsskapet - profft! Vannmengdemåleren din: fungerer den bra? Hvor presis er den? Hadde vært greit å ha når jeg skal fylle meskevann. Har du lenke til telleverket fra ebay (eller tips om hva slikt heter på utenlandsk når jeg søker)?

8. BamsenEirik

BamsenEirik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

#8 BamsenEirik, 27 Jan 2015
    Sist redigert: 27 Jan 2015
  9. zenit

zenit
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Viss det er magnetpumpe er det dårlig butikk å bruke slike, blir mest av eller på da det kommer til et visst punkt der det blir for lite strøm til å drive magnet. Slike pumper liker best å gå på full guff og så bedre å bruke en ventil bak for å styre flow.

10. BamsenEirik

BamsenEirik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Aha, det hadde eg faktisk ikkje tenkt på. men når du seie de så ringe det ei bjella ja.

Tusen takk for svar.

11. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt pirk, men pwm gir vel lik strøm og spenning i hele området. (Sånn ca). Og når frekvensen blir lav nok så stopper det. (Min enkle modell for å prøve å forstå dette)

12. Hans_K_S

Hans_K_S
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Åpningen er justert til ca 1,1 mm tror jeg det var. diameter på rullene er 45 mm

13. mykle

mykle
    Expand Collapse
    Registrert bruker

14. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er 12 omdreininger. Ca 7 cm diameter og en stilk oppover. 2,5-2,8 meter. Det holder i mitt oppsett. Ved utmesk på 77 grader og ca halv fart på pumpa koker nesten vannet når piden guffer på. Tror ikke det bør være noe særlig kortere rør.

mykle liker dette.
  15. Per Buer

Per Buer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Falsk bunn.
    BIAB - trenger at posen ikke går i bunn av kjelen.

Vedlagte filer:

TorsteinO liker dette.
  16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enda en herms..

1.8L med 3kW element og ca 2m coil. herms.jpg

mykle, protto, kjellka og 1 annen person liker dette.
  17. borander

borander
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den så effektiv ut!

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er faktisk strålende effektiv. Stor forskjell fra 10l og 6m kobbercoil som jeg brukte før.

19. borander

borander
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva har du satt det sammen av? Kunne ha bygget en slik selv, egentlig. For å teste om det går raskere enn 90L med 11kw. Altså, sette 5,5kw i den.

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en coil fra gryphon brewing fra AU, og en dassbørste-holder fra ikea. 3kW er et helt vanlig camco-element.

Jeg prøvde med en 50ft coil i HLT en liten stund og, 4.5kW, men det var absolutt ikke nok kraft tilgjengelig til at jeg ble fornøyd med det.

Mener du 90L i HLT eller er 90L HLT + Mesk?

Del denne siden