Potensiell flaskebombe?

Jeg ble litt skuffet idag da jeg skulle tappe IPAen min på flaske. Den hadde OG 1070.
Jeg målte FG til 1025 ETTER at jeg tappet det over på omstikkingskar med sukkerlake.
I mangel på bedre strakstiltak så tappet jeg alt på flasker og korket de.
Hvor stor er sannsynligheten for at det blir flaskebomber?
Bør jeg bare jekke korker og tømme ut alt?

Antar at hovedårsaken til avviket skyldes for dårlig gjærtilsetning. Jeg brukte bare 1 pakke rehydrert tørrgjær.
 
Litt avhengig av hvor mye sukker du bruker til karbonering, vil det bare øke FGen din med et par grader.
Dermed er Den egentlige FGen på rundt 1023.

Hvor mange liter brygget du, og hvilken mesketemp brukte du?
Hvor lenge har den stått til gjæring?
 
Jeg brygget med flytende maltekstrakt, uten spesialmalt. Jeg fikk heller ikke spesielt god utgjæring på forrige batch med samme ekstrakt, men da brukte jeg spesialmalt.
Det har stått 19 dager til gjæring på 19 grader. Spannet holdt 20 grader den første uka.
 
Jeg vil tro du unngår flaskebomber i så fall.
Neste gang tror jeg det er lurt å bruke nok gjær, samt være nøye med beluftning av vørteren.
Eventuelt går det an å bytte ut noe av maltekstrakten med sukker for å oppnå bedre utgjæring.
 
Dropp sukker, men bruk riktig mengde gjær, beluft vørteren godt og bruk evt gjærnæring. Da får du god utgjæring.

m:)
 
Martin J skrev:
Dropp sukker, men bruk riktig mengde gjær, beluft vørteren godt og bruk evt gjærnæring. Da får du god utgjæring.

m:)
Det martin sier om mengde gjær, oksygen, og gjærnæring er lurt. Jeg vil dog holde fast på at sukker kan være lurt, særlig ved ekstraktbrygg en ønsker tørre.
Når en mesker malt selv, kan en styre tempen for å justere utgjæringsgraden til vørteren. Denne muligheten forsvinner med maltekstrakt.
Men med bruk av forskjellige gjærtyper og litt sukker har du gode styringsmuligheter.

Safale US-05 er en tørrgjær som er relativt nøytral og gjærer langt ut:)
 
Tilbake
Topp