Presse mask og humlepose?

Mitt høgste utbytte har eg fått ved pressing/skvising av masken, for å presse ut dei siste 3-4 litarane. Humleposane har eg også brukt å skvise kraftig over fleire rundar.

Kva er vanleg praksis omkring?
 
Har lest at en burde unngå å presse på masken, da skallet kan inneholde garvesyre. Har ingen anelse hva garvesyre smaker, men det høres ikke digg ut.
 
Ja, jeg tenkte at om du ikke hadde noe forhold til garvesyre så hadde du kanskje til tanniner. Vin osv.
 
Pressing av posen er ikke årsaken til tanninene etter hva jeg har lest og erfart. Nokså vanlig praksis. Ulempene går først og fremst på kliss og forbrendte hender.
 
oyvindtveit skrev:
Pressing av posen er ikke årsaken til tanninene etter hva jeg har lest og erfart. Nokså vanlig praksis. Ulempene går først og fremst på kliss og forbrendte hender.

Bla. små skallrester som blir med i kokekjelen kan gi tanniner. Og det får man lett med seg om man klemmer på posen.
 
Ja, det spørs vel på maskestørrelsen i posen da. Har aldri hatt skall gå gjennom noen av posene mine, skal være veldig fin maling eller veldig grov pose. Klemming av poser blir ofte friskmeldt på homebrewtalk og biabrewer forumene så vidt jeg kan se. Har alikevel troen på at astringens er mer knyttet til ph ute av kontroll og temperatur, overoppheting av mesken i forbindelse med utmesk er fort gjort.
 
oyvindtveit skrev:
Ja, det spørs vel på maskestørrelsen i posen da. Har aldri hatt skall gå gjennom noen av posene mine, skal være veldig fin maling eller veldig grov pose. Klemming av poser blir ofte friskmeldt på homebrewtalk og biabrewer forumene så vidt jeg kan se. Har alikevel troen på at astringens er mer knyttet til pH ute av kontroll og temperatur, overoppheting av mesken i forbindelse med utmesk er fort gjort.

Ja hvor stor betydning det har er vanskelig å vite.
 
vanskelig å vise at det gir astringens, lett å vise at det ikke gjør det. Hvis man presser posen og ikke får astringens så har det ikke effekt, hvis man presser posen og det gir astringent øl, så er det mange ting man må utelukke før man kan peke på posepressingen.
 
Virker som det er en viss enighet om at å presse malten etter skylling ikke er bra, men hvordan er det med å la den renne av seg lenger enn anbefalt?
For eksempel har jeg sett det anbefalt å la malten renne av seg i 5 minutter eller noe etter skylling, men ved å la det renne en halvtime ekstra har jeg oppnådd mellom 2-3 liter mer vørter før koking. Er det noe grunn til å ikke gjøre dette (mtp tanniner, garvesyre eller andre ulumskheter)?
 
kortulf skrev:
Virker som det er en viss enighet om at å presse malten etter skylling ikke er bra, men hvordan er det med å la den renne av seg lenger enn anbefalt?
For eksempel har jeg sett det anbefalt å la malten renne av seg i 5 minutter eller noe etter skylling, men ved å la det renne en halvtime ekstra har jeg oppnådd mellom 2-3 liter mer vørter før koking. Er det noe grunn til å ikke gjøre dette (mtp tanniner, garvesyre eller andre ulumskheter)?

Jeg ser ingen problemer med det.
 
Petter F skrev:
Ja, jeg tenkte at om du ikke hadde noe forhold til garvesyre så hadde du kanskje til tanniner. Vin osv.
Takker, er ingen vinkjenner men forstår nå hvilken smak det er snakk om :)

Bjarte H skrev:
Bla. små skallrester som blir med i kokekjelen kan gi tanniner. Og det får man lett med seg om man klemmer på posen.
Da var det hele mye mer klart :)
 
Jeg vil fortsette å klemme meskeposen det jeg har min uten noe astringens. Poseklemmingens astringengsfrembringende effekt forblir en myte til det motsatte er bevist for min del.
 
Følger deg på den. Har heller ikkje opplevd nokon usmak som ei følgje av dette, men leser så mangt - for bryggemiljøet er spekka av myter.
 
Myter er til for å knuses. Kok og gjær i 2 kjeler/kar, 50/50. 1 sett som inneholder kun upresset vørter, det andre siste utskvising. Sjekk resultatet, dersom ingen forskjell, ingen bekymringer for metoden  :brygging:
 
Har nettopp gått over fra BIAB metoden til mesking i kjølebag. Brygget ett øl i september (english bitter) med BIAB metoden, og brygget den nå på nytt med kjølebagen. Smaksforskjellen er ganske stor. BIAB utgaven har en helt tydelig ubehagelig finish som best kan beskrives som en bitter, tørr kornsmak, eller astringens. Den jeg brygget med kjølebag har en bedre korn/maltsmak uten noen form for astringens. OG og FG på begge ølene var så godt som lik, de var brygget med samme gjær (safale-04) i en kjellerstue som holder ganske stabilt 20 grader i gjæringskaret.

Når jeg brygget BIAB, brukte jeg alltid å skylle med vann på ca. 78 grader, og jeg brukte alltid å presse meskeposen etterpå. Si hva dere vil, men side om side, er det merkbar forskjell hos meg iallefall.
 
Tipper det kan spores til mengden/temperaturen/ph til skyllevannet ditt ved biab brygget. Hvis dette også er likt så vet jeg ikke, kan være at man kan presse uskylt malt, men ikke skylt malt. Jeg pleier skjelden å skylle, og i så tilfelle med relativt små volumer.
 
Tilbake
Topp