Priming sugar

Hei! Gikk ned på europris å kjøpte ett ekstraktsett av typen: Saga premium craft beer kits. (Porter).

Kjøpte det av nyskjerrighet da jeg aldri har smakt ekstraktøl før.

Jeg endte opp med 23L som står på gjæringsdunken nå. Det fulgte med 100g priming sugar til flasking. Tror dere dette er for lite sukker? Om ja, hvor mye av vanlig sukkerlake burde jeg heller legge oppi?

Takk! :)
 
ca 6g sukker pr liter øl til flasking pleier å være en grei mengde.

Du vil miste et par-tre liter i bunnfall så totalt ca 120g sukker er passe mengde.
 
Ok takk! Vil du annbefale å bruke de 100grammene med primingsugar jeg fikk med også suplementere med 20 gram vanlig sukker eller skal jeg bruke 120g med rent sukker?
 
Spiller nok ingen rolle hva du bruker så lenge det er sukker.

Enkelste er å koke sukkerlake av sukkeret + et par dl vann (for å få løst det opp og desinfisert det) og så tilsette det litt og litt mens du stikker om ølet til en ny dunk. Da blir det godt blandet ut. Det er også en fordel om det ikke er helt nedkjølt, da er det en viss sjanse for at vel mye legger seg på bunnen av karet.
 
Jo, man kan alltids diskutere eksakt mengde karboneringssukker ift stil, men om man skal bruke ett tall på det meste av øl så er 6g/liter en grei regel å forholde seg til. Blir sjelden veldig feil.
 
Hei! Jeg holder også på med et kit fra Europris. Jeg har kommet fram til det, punktet at jeg skal ta i priming sugar. Det er stod i det i bruksanvisningen at jeg skulle røre inn sukkeret. Det sto ingenting om at jeg skulle koke det opp med vann. Dum som jeg var så googlet jeg ikke. Jeg bare fulgte bruksanvisningen. Hvordan skal dette gå? :(:(:(
 
Hvordan skal dette gå? :(:(:(
Det kan gå greit. I utgangspunktet er det mye du allerede ikke vet, og det viktigste er oppbevaring og holdbarhet på det KIT’et du nå har laget. Får du et helt ferskt KIT som har vært lagret kjølig, blir resultatet langt bedre enn om det er gammelt og har stått i varm butikk.
Det er en fare for at du har tilført oksygen når du rørte inn sukkeret. Det kan ødelegge ølet, men det går stort sett greit.
Ingen grunn til å være bekymret for om en ferdigpizza skal settes i ovnen direkte fra fryser, eller ikke. Hadde det vært en 100% hjemmelaget, vil deig-temp vært viktig.
 
Hei! Jeg holder også på med et kit fra Europris. Jeg har kommet fram til det, punktet at jeg skal ta i priming sugar. Det er stod i det i bruksanvisningen at jeg skulle røre inn sukkeret. Det sto ingenting om at jeg skulle koke det opp med vann. Dum som jeg var så googlet jeg ikke. Jeg bare fulgte bruksanvisningen. Hvordan skal dette gå? :(:(:(

Høyst sannsynlig bra:). Jeg ville nok kokt det for sikkerhets skyld, og dessuten for å slippe å røre så mye. Røringa rører inn oksygen, og det skaper usmaker (ytrer seg særlig som en smak av papp) over litt tid. Men du har sikkert ikke planlagt å lagre dette ølet;)?
 
Takk for gode svar. :) Man lærer så lenge man lever og man skal tydeligvis ikke lese bruksansvisningen. Bruksanvisning er også litt uklar på om jeg om når jeg skal tappe ølet over på flasker. Med en gang etter jeg har helt i sukker, eller vente litt? Det bobler fortsatt i gjæringslåsen. :)
Og nei, jeg hadde ikke tenkte å lagre ølet. Jeg hadde tenkt å la det sted mørkt 2-4 uker. Og så sette det kaldt. Og så skal vi teste ølet i en podkast. Det kan bli spennende! :):):):)
 
Takk for gode svar. :) Man lærer så lenge man lever og man skal tydeligvis ikke lese bruksansvisningen. Bruksanvisning er også litt uklar på om jeg om når jeg skal tappe ølet over på flasker. Med en gang etter jeg har helt i sukker, eller vente litt? Det bobler fortsatt i gjæringslåsen. :)
Og nei, jeg hadde ikke tenkte å lagre ølet. Jeg hadde tenkt å la det sted mørkt 2-4 uker. Og så sette det kaldt. Og så skal vi teste ølet i en podkast. Det kan bli spennende! :):):):)
Klart det bobler i gjærlåsen, du har jo gitt gjæra mer å spise på, så nå er du nesten nødt å la den stå å gjæra seg ferdig, fordelen er jo at du kan få kokt sukkerlake til du skal flaske.

Det er standard prosedyre å ha et ekstra gjæringskar som du overfører ølet til når du tilsetter sukkerlaken. Sukkerlaken må røres inn, men du kan la det skje mens du overfører til flaskekaret, og det skal helst flaskes umiddelbart etter sukkerlaken er tilsatt :)
 
Takk for gode svar. :) Man lærer så lenge man lever og man skal tydeligvis ikke lese bruksansvisningen. Bruksanvisning er også litt uklar på om jeg om når jeg skal tappe ølet over på flasker. Med en gang etter jeg har helt i sukker, eller vente litt? Det bobler fortsatt i gjæringslåsen. :)
Og nei, jeg hadde ikke tenkte å lagre ølet. Jeg hadde tenkt å la det sted mørkt 2-4 uker. Og så sette det kaldt. Og så skal vi teste ølet i en podkast. Det kan bli spennende! :):):):)

Du skal flaske umiddelbart etter å ha blandet sukkeret i ølet.

Men: Du skulle ikke hatt i sukker dersom det fremdeles boblet i gjærlåsen. Ølet må først få gjære ut, slik at du veit at det ikke er mer gjærbart sukker igjen. kan du tilsette det sukkeret som skal gi en beregnet mengde kullsyre - og altså også sikrer deg at du ikke får for stort trykk i flaskene.

Dersom du tilsetter sukker og flasker før du veit at ølet er utgjæret, har du ingen kontroll på hvor stort trykk du vil få i flaskene. Det gjør at du blir sittende med potensielle bomber, og det er ingen spøk. Det er faktisk veldig farlig.

Var det mye aktivitet før du tilsatte sukkeret? Dvs. hvor hyppig plopping var det i gjærlåsen? Hvis det var to-tre ganger i minuttet hadde jeg kanskje tatt sjansen - men jeg ville nok bare tappet på plastflasker. Er du usikker må du bare vente til ølet har gjæret ut, som @Kloakk sier.

En annen viktig ting: Du må vite at sukkeret er jevnt fordelt i ølet. Det er også en grunn til at du skulle ha laget en sukkerlake - og ikke for tjukk - først.

Ølbrygging er ikke vanskelig, men det er en del viktig kunnskap du trenger for å unngå blemmer - som kan være ubehagelige, og faktisk farlige. Bra du kom hit og spurte:).

Denne kan anbefales: Håndbok i ølbrygging - Gustav Foseid - heftet(9788248913603) | Adlibris Bokhandel

Lettlest og grei. En billig forsikring;).
 
Fantastisk. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Tenker at jeg kjøper et ekstra gjæringskar innen gjæren er ferdig med å eta. Dette blir bra! :)
 
Glem rådet mitt om å ta sjansen hvis aktiviteten var lav. Jeg hadde gjort det, men jeg har litt erfaring, og jeg måler hvor langt utgjæringen har gått. Du har muligens hatt en dårlig gjæringsprosess, og det kan være en god del sukker igjen. Så la den gjære ut, og følg rådene ovenfor her.
 
Kort fortalt
La ølet gjære helt ut (2+ uker)
Tapp ølet veldig forsiktig over i et nytt kar for ikke å få med gjær fra bunnen
Tilsett sukker (for kullsyre)
Flaskes umiddelbart

Forutsetninger: renhold og ikke utsett øl for luft / oksygen (så lite som du kan)

Det er mange metoder du kan velge mellom. Du kan også tappe direkte fra hovedfatet på flaske, og tilsette sukker i flasken
 
Fantastisk. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Tenker at jeg kjøper et ekstra gjæringskar innen gjæren er ferdig med å eta. Dette blir bra! :)
Det burde ikke ta så lang tid å spise det sukkeret du tilsatte, men som finn spurte om, hvor lenge hadde ølet stått å gjæret? I begynnelsen er det greit å la det stå 14 dager, så ta en gravity måling med et hydrometer og gjøre det samme 2-3 dager seinere. Er gravityen den samme er det som regel klart for flasking.
 
Det tar da tid å lage øl, med det er skikkelig gøy. Om det blir godt øl får vi vente å se. :)

Hvis du synes det er gøy nå, skal du vite at du har noe til gode. For det er fryktelig mye morsommere å brygge med malt:).

Jeg starta med et par ekstraktbrygg av omtrent den typen du brygger med nå,og dels på grunn av råvarene (tror jeg) og dels fordi jeg visste lite om hva man bør gjøre og hva man bør unngå, så blei det ikke særlig godt.

Det var seks år siden. Og jeg får plutselig lyst til å stikke ned på Europris og handle, for å se hvordan et øl brygget på et sett derfra, men med det jeg nå har av erfaring og kunnskap, kan bli:).
 
Ladninga ble først satt 19/1. Humle ble lagt inn 1/2, mens sukker ble rørt inn 3/2.
Bobler fortsatt i gjæringslåsen. :)

Det burde ikke ta så lang tid å spise det sukkeret du tilsatte, men som finn spurte om, hvor lenge hadde ølet stått å gjæret? I begynnelsen er det greit å la det stå 14 dager, så ta en gravity måling med et hydrometer og gjøre det samme 2-3 dager seinere. Er gravityen den samme er det som regel klart for flasking.
 
Tilbake
Topp