Priming sukker i primær

Hei

Jeg lurte på om noen har erfaring fra å ha priming sukker i primær fattet for så å kjøle ned til ca 0 grader noen dager før man flasker.

Kan spare en overføring til flaske bøtte, hvis det fungerer.
 
Kjøp heller en doseringssprøyte på apoteket. Så er det bare å fordele sukkerlaken per flaske den dagen du flasker.
Det fungerer utmerket for meg (har 3 kanner med sukkerlake stående som gir respektive 2 / 2,5 / 2,8 vols med co2.  :ilike:
 
Når gjæringen er ferdig har gjær og sedimenter normalt lagt seg fint på bunn. Da er det vel dumt å helle i sukkerlake og begynne å røre rundt. Og om du deretter venter et par dager før du flasker risikerer du at gjæringen som er ment å foregå på flaske allerede er over. Hvis du vil ta vare på CO2'en må denne gjæringen skje på korkede flasker. Om du kjøler ned så vil selvfølgelig gjæringen gå saktere evt stoppe opp. For meg høres det likevel vanskelig ut å ha kontroll på karboneringsnivå med den metoden der. Og så kan jeg ikke helt se hva du sparer av tid og energi.

Men nå har jeg ikke testet dette da, og du ba jo om innspill fra folk som har erfaring med å gjøre det på den måten... Kanskje vil det gå helt fint!?
 
Jeg har tappet alle mine øl på følgende måte. kok opp 2-3 dl sukkerlake, hell oppi omstikkingskar, tapp øl over på omstikkingskar og bland underveis med desinfisert bryggesleiv, tapp på flasker  ;)

Har alltid fått jevn karbonering på alle bryggene mine.
 
Hvis det er enkeltheten du ser etter er det vel mye lettere å tappe til et sukkerlake-kar i steden for å bruke sprøyte?
 
Miguel skrev:
Hvis det er enkeltheten du ser etter er det vel mye lettere å tappe til et sukkerlake-kar i steden for å bruke sprøyte?

Enig! Kan virkelig ikke se for meg at det er mer lettvint med lake og sprøyte. Men for all del, det er sikkert koselig på de 10 første flaskene.
 
Brukte selv sprøyte i starten, men når 150 flasker skal tappes er det ikke lenger moro som du sier. Da er omstikking med sukkerlake i karet eneste levelige mulighet, så jeg vil også anbefale det!  :skitbra:
 
Sindre Stordahl skrev:
Brukte selv sprøyte i starten, men når 150 flasker skal tappes er det ikke lenger moro som du sier. Da er omstikking med sukkerlake i karet eneste levelige mulighet, så jeg vil også anbefale det!  :skitbra:

Fikk et veldig behov for å "like" det Sindre S her sier, omstikking med sukkerlake i karet er billig, enkelt og pålitelig. Karboneringsdrops, sukkerbiter, sprøyter... Hvordan flaskekarbonere er en evig debatt her inne, og det er flere veier til Roma (selv om det fra Norge generelt er greiest å fly).
 
Tar opp denne men ikke utfra diskusjon om jevn karbonering men heller å unngå fare for oksidering ved omstikk. Ved bruk av sprøyte kan man i teorien holde ølet i et O2-"fritt" miljø helt til flasking. Unntaket er jo tørrhumling og tilsettinger men dette kan fortsatt gjøres mer skånsomt enn å stikke om til et nytt, åpent kar.
Jeg er imidlertid usikker på hvor stort problemet med oksidering er for den jevne brygger. Dere som har dedikert dere til "low-oxygen brewing" - er det verdt den ekstra jobben?
 
Tar opp denne men ikke utfra diskusjon om jevn karbonering men heller å unngå fare for oksidering ved omstikk. Ved bruk av sprøyte kan man i teorien holde ølet i et O2-"fritt" miljø helt til flasking. Unntaket er jo tørrhumling og tilsettinger men dette kan fortsatt gjøres mer skånsomt enn å stikke om til et nytt, åpent kar.
Jeg er imidlertid usikker på hvor stort problemet med oksidering er for den jevne brygger. Dere som har dedikert dere til "low-oxygen brewing" - er det verdt den ekstra jobben?
Ved naturlig karbonering er problemet minimalt, tror jeg. Grunnen til at det ofte er oppe, henger vel sammen med at mange prøver seg på NEIPA. Det kan virke som at kombinasjonen havre, oksygen og massive mengder humle skaper problemer. Mange opplever mørke og tilsynelatende oksiderte øl etter bare noen dager. Men det er vanskelig å få noen entydige svar på hva som egentlig skjer.
 
Tilbake
Topp