Problem med flere SSR-er på samme PID?

Hei, vi har utført en helt normal paralellkobling av fire SSR'er, to per PID. Men kun to av de fyrer. Vi målte spenningen ved input, og begge får 12v, så ikke der feilen ligger. De er heller ikke defekte, fant vi ut ved å bytte om.

Noen forslag til hva feilen kan være? Er det en innstilling på PID'ene som må settes, eller noe annet vi kan ha gjort feil?
 
Ser at de fleste bruker to SSRer, men skal vel ikke være noen forskjell på å bruke fire? Ettersom vi har fire 5.5kw-elementer.
 
Nei det skal virke det, om dei er riktig kobla. Du kan jo teste dei ein og ein for å finne ut om du har to som er defekt.

Ev. Kan du seriekoble dei og. Det har eg gjort med mine.
 
Hmm. Da må det kanskje være en koblingsfeil, får se på det igjen i dag. Trodde kanskje det var en innstilling.
 
Lyser ikke lampa på de to som ikke slår seg på? I såfall er det vel feil polaritet? De skal slå seg på og indikatorlampa skal lyse når de får 12V styresignal helt uavhengig av PIDen. Du kan evt. teste det med en 12V strømforsyning eller ett batteri.
Jeg ville ikke ha seriekoblet 4 SSRer på 12V. Da blir spenningan bare 3V over hver og det er på grensa for hva de spesifisert for. Seriekobling av 2 og 2 bør gå fint. Da belaster du også PIDen mindre.
 
Trodde jeg vi hadde koblet vanlig + på +, -/- - men jeg får gjennomgå det igjen. Er det så enkelt blir jeg ganske happy.
 
Lyser ikke lamde to som ikke slår seg på? I såfall er det vel feil polaritet? De skal slå seg på og indikatorlampa skal lyse når de får 12V styresignal helt uavhengig av PIDen. Du kan evt. teste det med en 12V strømforsyning eller ett batteri.
Jeg ville ikke ha seriekoblet 4 SSRer på 12V. Da blir spenningan bare 3V over hver og det er på grensa for hva de spesifisert for. Seriekobling av 2 og 2 bør gå fint. Da belaster du også PIDen mindre.
Borander skriv at han har to ssr pr pid, og det er heilt uproblematisk enten dei er i paralell eller serie.
Eg har tre i serie og det virkar iallefall fint.
 
Ville alltid ha koblet ssr i paralell. Åpner ikke ssr'en nok vil det bli unødvendig utvikling av varme i ssr'en og da ryker de enten du har kjøling eller ikke på dem hvis de kjøres hardt
 
Tilbake
Topp