Problem med hveteøl

malm

 
Heisann!

Skulle brygge mitt første hveteøl på BB30'n idag, men det stoppet opp under meskingen da autosikringen slo inn.

Greit nok det, for jeg er litt sliten etter igår og kunne godt tenke meg å heller ligge på sofaen, men har veldig lyst til å finne ut hvorfor det gikk som det gikk, så jeg vet om jeg faktisk KAN brygge denne senere. Dette er hva som var i av malt:

3,5 kg Hvetemalt
3,0 kg Pilsnermalt
250g Carapils
250g Havremalt

Spørsmålet er da om det rett og slett er for mye hvete, eller om det ble var for finmalt.  Fikk den ferdig malt hos Bryggselv.no og de pleier jo å være flinke der, men lurer på om det kan ha gått galt denne gangen, eller om hveten generelt må males grøvre enn andre malttyper når man har såpass mye (50%) av den…? Gikk (mot normalt) veldig lett å få 7kg i maltrøret, og det var veldig mye "mel" synes jeg...

Tømte mesken oppi gjæringskaret og etter kun kort tid så det slik ut:

Hva tror dere?


Mvh Martin
 

Vedlegg

  • photo.JPG
    photo.JPG
    141,8 KB · Sett: 580
Glemte å si at jeg sirkulerte med pumpa hele tiden. Både gjennom meskerøret og på utsiden.

Det brant seg etter ca 25min...


Mvh Martin
 
1. Räknar med att du hade varmeelementen på under mäsk. Kan gott stänga de, ev bara ha på det ena på. Isolerar du gott?
2. Mycket mel vil öka risken för fastbränd botten ja. Vete har inge skal runt sig och har tendens till att orsaka gröt av mäsken. Kanske krossa vetemalten med större gap.
3. Röra ofta och mycket kanske?

50% vetemalt är ganska typiskt för sydtyska veteöl, och ska gå bra upp t.o.. 70%. 

det är bara att forgive and forget, och hiva sig upp på hästryggen igen. Man lär inte utan motgång  :skitbra:
 
Hadde på varmeelementene ja. Kunne sikkert bare brukt det ene, men uvisst om det ville redda situasjoen denne gangen. Rørte ganske mye og gjevnt, og isolerer med liggeunderlag.

Får kjøre en IPA igjen og se at alt fungerer (må vel kanskje bytte en sikring her...?), før jeg prøver meg på denne igjen.

Takker!


Mvh Martin
 
nej, den autosikringen slår väl bara ut när det blir för varmt. Kommer inte ihåg vid vilka grader men du kan ta en telefon till Per Inge om det. Det är det fastbrända i botten som orsakar detta efter vad jag läst i tidigare trådar. Har själv upplevt bränd mäsk, och då hade jag båda elementen på och skulle företa en tempökning från 40-65c med all malt uppi. Det går alltså inte! Några har höjt upp meskeröret för att få större bevegelse och utrymme under röret...

Lycka till med rengöring. Lut funkar bra om du låter det stå över natten...
 
mikaellindell skrev:
Har själv upplevt bränd mäsk, och då hade jag båda elementen på och skulle företa en tempökning från 40-65c med all malt uppi. Det går alltså inte!

Aha! For det var akkurat dette jeg prøvde på også. Hadde hatt den på 46grader i 20min, og skulle da opp til 66. Hvordan løse dette på best måte da? Ta ut meskerøret under tempøkningen? La det stå i og bare bruke ett element?

mikaellindell skrev:
Några har höjt upp meskeröret för att få större bevegelse och utrymme under röret...

Har satt på ekstra føtter under, så det pleier å være grei sirkulasjon på det.

mikaellindell skrev:
Lycka till med rengöring. Lut funkar bra om du låter det stå över natten...

Takker! Har prøvd diverse annet, men da blir det innkjøp av lut i ettermiddag :)


Mvh Martin
 
jag ser väl egentligen ingen grund till att føreta dough in vid 40c. Den mesta malten är ju högmodifierad, och med tanke på krånglet som uppstår och begränsningen BB30 sätter, så är det väl kanske inte helt värt det med hänsyn till få fördelar... Flertrinnsmesk är kanske en luxus som inte kommer med bb30:n...?
 
mikaellindell skrev:
jag ser väl egentligen ingen grund till att føreta dough in vid 40c. Den mesta malten är ju högmodifierad, och med tanke på krånglet som uppstår och begränsningen BB30 sätter, så är det väl kanske inte helt värt det med hänsyn till få fördelar... Flertrinnsmesk är kanske en luxus som inte kommer med bb30:n...?

Riktig riktig. Om ikke det spiller noen større rolle så kan jeg godt droppe det, så går det forhåpentligvis bedre neste gang :)

Men hvorfor skal det egentlig bli mere problemer med oppvarming fra 45-65 enn fra 65-100?


Mvh Martin
 
när du värmer upp från 65-100 har du inte maltröret uppi, och vörtern får bevege seg friare. Dessutom räknar jag med att man har fått silat bort de meste av uklarheter under recirk, och därför fastnat i filtret som malten utgör. Lite bränt får jag likaväl hur jag än gör tycker jag. Möjligt jag har knus malten lite för fint tidigre...
 
mikaellindell skrev:
när du värmer upp från 65-100 har du inte maltröret uppi, och vörtern får bevege seg friare...

Det har du jo fryktelig rett i!  ;)

Tenkte egentlig på 66-76 steget jeg, men det er kanskje såpass lite at det ikke gjør noe...?

Takk for veldig bra svar!


Mvh Martin
 
Tilbake
Topp