Problemer med for høy FG

Hei,

Vi er en gjeng som begynte med hjemmebrygging for litt under et år siden.
Foreløbig har vi brygget 11 batch'er.
I flere av disse har vi hatt samme "problem", nemlig at vi ender med en FG som er høyere enn forventet / høyere enn det øltypen skulle tilsi.
(og også høyere enn det jeg får ut som forventet fra f.eks BeerSmith).

For de siste par bryggene har dette medført en Bitter med FG 1.019 og alkoholinnhold på 2,2%, og en Baltic Porter med FG på 1.035 og 5,25.
Flere eksempler finnes.

Lurer derfor på om noen har noen ideer / tips til hva vi kan gjøre for å få et mer "korrekt" resultat?

Vi bruker et 50L terassebryggeri fra brygging.no, og gjærer under kontrollerbare forhold på et baderom.
Vi bruker Wyeast "smack-pack" gjær.

Tips mottas med takk.

mvh,
Øystein
 
Artikkelen [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html]Bryt 1020-grensen![/iurl], som er tilgjengelig for de som er betalende medlem i Norbrygg, handler om mulige løsninger for å takle nettopp slike problemer.

Det kommer an på hvilke oppskrifter du har brukt, men sånn ved det første tenker jeg 'mesketemperatur'. Kanskje du kan si litt mer om hvordan dere har brygget?
 
Hei,

Mesketamperatur kan sikkert være en årsak ja.
Vi har ikke alltid truffet 100% på temperaturen, og i tillegg har jeg leita videre nå og ser at det er flere som melder om avvik på glasstermometerne.
Har ikke testa / kalibert våre, men det er vel en mulig feilårsak.
(Tidvis synes jeg det er vanskelig å få jevn temperatur pga mye malt som skal blandes i silkaret)

Når det gjelder hvordan vi brygger så varmer vi jo opp vannet til ca 73-75 grader, som vi etterhvert har funnet ut er en fin temperatur å ha før vi har oppi malten.
Når vi blander i malten forsøker vi å få tempereturen til ca 67-68 grader. Deretter lar vi det stå med lokk i ca 1 time.

Så heiser vi opp silkaret litt, og tapper fra tappekrana og heller over i 1 time, samtidig som vi hever temperaturen til ca 75-80 grader.
Til slutt hever vi silkaret helt opp, og skyller ut med 10 liter vann på ca 80 grader.

Når dette er gjort koker vi i normalt 1 time, avhengig av oppskrift.
Etter nedkjøling har vi vørteren over i to 30-liters plastbøtter for gjæring.

Vi har i det siste brukt Wyeast activator / smack-pack.
Disse har hatt bra reaksjon før vi har tilsatt dem.

Etter at gjør er tilsatt har vi rista bøttene hardt i ca 5 minutter for å få inn oksygen.
Gjæringen har foregått enten på oppvarmet bod eller innendørs på ca 20grader.
Det har stått på gjæringskar'ene i ca 2 uker, før vi tapper over på flaske.

Oppskriften på bitter'en vi lagde nå sist var:
7,8 kg Pale Ale malt
0,6 kg lys karamell
0,15 CaraPils
50 liter vann.

80g Challenger i 60 min
58g Challenger i 10 min
26g Challenger i 1 min

2 pk Whyest 1098 British Ale. 1 i hver av gjæringsbøttene.
OG 1.036
FG 1.019 (Denne hadde vi håpet å få ned til 1.010)

mvh
Øystein

Forøvrig fikk jeg ut fingeren og fyllte ut innmeldingsskjema nå. Har vært planlagt lenge, men ting tar tid....
Da får eg vel etterhvert tilgang til medlemsforum'et med de tips som er der også :)
 
Hei,
jeg har brukt terrassebryggeriet på mange brygg, men har nå gått bort ifra silkaret til mesking, da det gav uforutsigbar mesketemperatur, vanskelig å kontrollere temperaturen, og at jeg til stadig fikk en veldig tykk mesk i silkaret (stappfullt), mens det var mye væske rundt, noe som blant annet gav uforutsigbar og gjerne for dårlig utgjæring. Nå bruker jeg Coleman kjølebokser til mesking og skyllevann.

Noen tiltak som kan gjøres:
- Hvor måler dere temperaturen? Med tykk mesk er det vanskelig å utjevne temperaturen på forskjellige steder i mesken, og spesielt i mellom silkar og i kokekjelen rundt.
  Dette kan gjøres bedre ved å bruke kasserolle eller pumpe til å sirkulere væske gjennom silkaret for å utjevne temperaturen, gjerne med røring i tillegg.
- Dere kan godt senke mesketemperaturen noe, prøv f.eks med 65 grader istedet for 67-68, og mesketiden kan da også justeres til 90 minutter, for å se om det gjør utslag.
- Lag starter til gjæren for å få mer gjær. Også her finnes det artikkel som du får tilgang til som medlem, du kan også finne info ved å søke på "starter" på forumet.
  Når ølet stopper på 1.035 høres det definitivt ut som gjæringen har stoppet opp før den var ferdig, og kan komme til å fortsette gjæringen på flaske (= flaskebomber).
 
Takk for gode tips.
Da har vi litt å forsøke oss på for neste brygging, så håper jeg at vi lander litt nærmere forventet resultat.

mvh,
Øystein
 
ØysteinM skrev:
Når det gjelder hvordan vi brygger så varmer vi jo opp vannet til ca 73-75 grader, som vi etterhvert har funnet ut er en fin temperatur å ha før vi har oppi malten.
Når vi blander i malten forsøker vi å få tempereturen til ca 67-68 grader. Deretter lar vi det stå med lokk i ca 1 time.
Har lest flere steder at det er en fordel å ha vann over malten isteden for malt i vannet, pga temperatur.
 
magne1972 skrev:
ØysteinM skrev:
Når det gjelder hvordan vi brygger så varmer vi jo opp vannet til ca 73-75 grader, som vi etterhvert har funnet ut er en fin temperatur å ha før vi har oppi malten.
Når vi blander i malten forsøker vi å få tempereturen til ca 67-68 grader. Deretter lar vi det stå med lokk i ca 1 time.
Har lest flere steder at det er en fordel å ha vann over malten isteden for malt i vannet, pga temperatur.

det heter `het storten van de mout` på nederlandsk eller `tilsettingen av  malten` (?) på norsk.. dette betyr at du skal tilsette malt til vannet og ikke omvendt.
 
det heter `het storten van de mout` på nederlandsk eller `tilsettingen av  malten` (?) på norsk.. dette betyr at du skal tilsette malt til vannet og ikke omvendt.
[/quote]
OK. motsatt av hva jeg har forstått. har altid tilsatt vann til malten jeg. fortsatt godt resultat da.... men. Noen god forklaring på dette?
Etter det jeg har forstått er det for å unngå at noe av malten blir utsatt for høyere temperatur enn ønskelig i en periode (selv om denne er veldig kort).
 
Heisann,

Kjørte et brygg i går kveld, en Best Bitter.
Var ekstra nøye med at temperaturen ikke ble for høy denne gangen.
Regner med å få det over på flaske om et par uker, så da får vi se hvordan resultatet blir.

Mvh,
Øystein
 
Statusoppdatering:
Bitter'en er nå flasket, og ved tappingen ble FG også denne gangen målt til å være høyere enn forventet, namlig 1.019.
Ikke at det er noen krise. Øl'en er god den, men hadde etterhvert håpet å få et resultat som stemmer med planene lagt på forhånd.

Nå skal vi kjøre tre brygg til helga, så jeg krysser fingrene for bedre utgjæring her...

mvh
Øystein
 
Vi har i det siste brukt Wyeast activator / smack-pack.
Disse har hatt bra reaksjon før vi har tilsatt dem.

Har dere prøvd å lage starter på Wyeastpakkene? Det kan ihvertfall anbefales for å treffe riktig gjærmengde, og ha frisk nok gjær.
Beregn startervolum ved hjelp av denne kalkulatoren, ut ifra når gjæren er produsert (som står på pakken), og OG dere sikter mot.
 
- og hvordan belufter dere vørteren før gjæringen? Hvis dere ikke har noen rutiner for det, utenom litt plasking ved tappingen fra kokekar, skal du ikke se bort ifra at noe ligger der  :)
 
Bjarte H skrev:
- og hvordan belufter dere vørteren før gjæringen? Hvis dere ikke har noen rutiner for det, utenom litt plasking ved tappingen fra kokekar, skal du ikke se bort ifra at noe ligger der  :)

ØysteinM skrev:
Etter at gjør er tilsatt har vi rista bøttene hardt i ca 5 minutter for å få inn oksygen.

Høres ut som denne beluftingsformen skulle kunne holde, ihvertfall for et såpass mildt øl.

Likevel, OG på 1.036, FG på 1.019, vil si en utgjæring på (36-19)/36= 47%
Wyeast 1098 British Ale skal gi 73-75% ved normale forhold, og en FG på 1.009-1.010 vil som dere sier være forventet.

Her risikerer dere også flaskebomber, da gjæren kan starte på nytt igjen.
Siden ølet allerede er på flasker, kan det være lurt å kjøle det ned, og drikke det i løpet av kort tid.  ;)

Når var gjæren produsert? (Datoen står på pakken)

Tror nøkkelen ligger i gjæringa, men kanskje dere kan starte litt lavere i temperatur på meskinga også. 64-65 grader.
 
Tror ikke termometeret er riktig, så lav utgjæring skal være nesten umulig ved mesking under 70 grader. Mesket en pils på 68 grader i 90 min og er rundt 70% utgjæring.
Bruker dette termometeret fra Clas Ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147600251og er veldig nøyaktig til prisen.
Sjekket mitt opp mot Fluke(kr3000+) og 0,1 grad forskjell. Sprit-termometer kan ha feilmargin opp mot 6 grader og da kan dere ha mesket på 72-74 grader. Det er mest sansynlig ut i fra utgjæringen. Bruk ALLTID starter ved flytende gjær. Neste gang dere brygger, bruk 1 pose US-05 rehydrert i lunket vann i den ene dunken. Får dere ikke større utgjæring da, er noe riv ruskende galt med termometeret.
 
Hei,

Takk for mange gode innspill. For å oppsummere litt hvor vi er nå:
Vi brygget 3 brygg for en drøy uke siden. Var igjen nøye med temperatuen.
Men, som det er nevnt er det en mulig feilkilde at vi bruker sprittermometer. Vet ikke hvor korrekte disse er, men vi har to av forskjellig produsent, som viser under 1 grad i forskjell når vi kontrollmåler. Er på utkikk etter et elektronisk termometer, men vil helst ha et som har mer enn de 10-15 cm lange målepinnene som de fleste har, slik at vi kan kontrollere temperatiren nedover i meskekjelen.

Fra tilbakemelding her, samt også fra Andreas og Jens på haandbryggeriet, som vi snakket med i forbindelse med at vi var innom der, har vi også økt gjærmengden. Tidligere har vi brukt 1 Wyeast-pakke til hvert 20-25l gjæringskar.
Nå økte vi dette til 2 pakker per bøtte.
Planen til neste brygging (som er samtidig som vi tapper disse bryggene i neste uke) er å lage starter basert på 1 pakker for hver bøtte, men dette rakk vi ikke gjøre til denne bryggingen.

Vi venter i spenning på resultatene denne gangen, og vil takke for alle gode tips.

mvh,
Øystein :)
 
Heisann,

En liten avsluttende(?) kommentar i denne tråden.
I forrige uke tappet vi de tre bryggene som da hadde stått til gjæring i to uker.
Alle tre ble nå gjæret ut til en FG omtrent som ventet ut fra oppskrift og øltype.

Konklusjonen er at det nok var for liten gjærmengde som var hovedårsaken til våre utfordringer med høy FG.
I tillegg kom det flere andre tips som vi har lært en god del av, så jeg vil bare takke for all god hjelp.

Nå venter vi i åndeløs spenning på resultatet av forrige ukes brygging, som etter planen tappes i neste uke en gang.
Her har vi for første gang prøvd oss med å lage starter på Wyeast pakkene. Har tro på at dette også hjelper, slik at vi ikke trenger alt for mange gjærpakker til hver brygging.
(Neste trinn igjen blir gjenbruk av gjæren, men det føles greit å ta et skritt om gangen, slik at vi vet hva vi må justere om noe ikke blir helt bra).

Takk for hjelpen.
-øystein :)
www.barebrygg.no
 
Tilbake
Topp