Problemer med gjæring

Søndag for 2 dager siden brygget jeg en pale ale med en OG på 1051. Det ble 20 liter i gjæringskaret og jeg hadde først bare oppi 1 rør med wp001. Etter 24 timer hadde det ikke skjedd noe og jeg hadde oppi 1 rør til siden jeg etterhvert forstod at det var i minste laget med bare 1 rør på 20 liter. Nå er det 24 timer siden jeg hadde oppi det andre røret og gjæringen har fortsatt ikke startet. Gjæret var innenfor utløpsdato som er oktober, det er lagret i kjøleskapet og tatt ut i romtemperatur 3 timer før blanding i vørteren. Brygget står lagret i temperatur på 18-20 grader. Jeg kan ikke skjønne hva som er galt og er ute etter tips og råd for hva jeg kan/bør gjøre for å få igang gjæringen.

Det hører med til historien at gjæret så ut til å bunnfelle veldig raskt selv om jeg passet på å riste gjæringskaret godt, er dette vanlig med den typen gjær?
 
Dette går nok fint om litt.
001 flokkulerer rimelig gjennomsnittlig, men jeg ville uansett ikke bekymret meg - gjær synker jo før det våkner helt til liv, siden det er tyngre enn vørteren.
 
Takk for svar.

Gjæringen begynte så smått i går kveld (onsdag, 72 timer etter første rør med gjær og 48 timer etter siste rør med gjær) - hva kan være årsaken til at det tar så lang tid? I dag tidlig virket det som om gjæringen allerede hadde avtatt i intensitet og styrke. Jeg antar det er store forskjeller fra brygg til brygg og at det beror på mange faktorer, men er det mulig å beskrive et normalt gjæringsforløp for WLP001 i pale ale?
 
Ja, begge var holdbare til oktober, har vært lagret i kjøleskap og tatt ut i romtemperatur 3 timer før bruk.
 
Hmmm, mystisk. Det er nok ikke så mye du kan bidra med lenger, så lenge gjæringskar ikke stopper helt opp.
Mer eller annen gjær går an, så klart, men det burde gå seg til.
Kanskje gjæringskaret ditt er utett?
 
Hvis utløpsdato var i oktober skyldes det nok for lite gjær. Jeg vet ikke nøyaktig utløpsdato, men hvis det er 1 måned til, trenger du 6 rør uten starter.
Det er bare 32% igjen av de gjærcellene som var i røret når det var nytt...
 
Hvis utløpsdato var i oktober skyldes det nok for lite gjær. Jeg vet ikke nøyaktig utløpsdato, men hvis det er 1 måned til, trenger du 6 rør uten starter.
Det er bare 32% igjen av de gjærcellene som var i røret når det var nytt...

Er du HELT sikker på at det er 32% gjærceller ? Kanskje han ikke hadde nok oksygen... Har sett folk gjære 25l øl på 1075 med 2 rør, nydelig øl ble det også !
 
Sjekket SG nå og den er lik OG, dvs. ingen gjæring selv om det ploppet en del i gjærlåsen i går kveld. Hva bør jeg gjøre nå? Vente eller mer gjær?
 
Jeg er enig med amarillo her.
Du har egentlig bare brukt 0.7 rør med gjær.
Så en pose med us-05 burde hjelpe deg mye.
 
Igår kl1800 kjørte jeg oppi en helt fersk wlp001 (en av de nye som dyrkes frem i den posen du kjøper dem i). På morgenen i dag begynte det å ploppe så smått og fra kl 1800 idag har det mer eller mindre stormgjæret. Jeg antar dette må innebære at begge rørene jeg hadde oppi først var dårlige.

Er det ikke ganske uvanlig at det er feil på gjæren?
 
Jo, men for alt du vet kan de to første rørene dine ha vært innom mikrobølgeovnen til en ondskapsfull jævel før de endte hos deg... (jada, satt ekstremt på spissen), poenget jeg vil frem til er at det er aldri dumt å sette en starter med fersk gjær, på den måten vil du få bekreftet at det faktisk er liv i røret du bruker nettopp fordi det blir liv i starteren, og da har du også gjort dem kampklare!
 
Er det ikke ganske uvanlig at det er feil på gjæren?

Det var ikke nødvendigvis noe feil på den, den nærmet seg bare utløpsdato. Flytende gjær taper seg fort, etter fire måneder er 90% av gjærcellene døde, selv om den har blitt oppbevart kaldt. Som Sjakkt sier, lag en gjærstarter neste gang, så skal du se kvaliteten på ølet hever seg noen hakk. Ett rør i denne vørteren er nok også for lite, men nå blir det ihvertfall øl av det ettersom gjæringen har startet.
 
Det var ikke nødvendigvis noe feil på den, den nærmet seg bare utløpsdato. Flytende gjær taper seg fort, etter fire måneder er 90% av gjærcellene døde, selv om den har blitt oppbevart kaldt. Som Sjakkt sier, lag en gjærstarter neste gang, så skal du se kvaliteten på ølet hever seg noen hakk. Ett rør i denne vørteren er nok også for lite, men nå blir det ihvertfall øl av det ettersom gjæringen har startet.

Dette er feil!

Det er 50% viability ved utløpsdato. Dette var diskutert flre ganger under gjærseminaret på i april med Chris White. Det er også kommentert i et intervju mellom Chris White og Brad Smit (Beersmith). Om du sjekker starter kalkulatoren i BeerSmith ligger det inne som default.

Både rørene og de nye PurePitch pakkene har 50% ved best før dato, men PurePitch har 6 mnd fra produksjon til best før mens rørene har 4 mnd.
 
Hvis dette stemmer er Jamil's kalkulator helt ubrukelig. Det har jo vært diskutert før her på forumet hvilken som er mest til å stole på. Jeg trodde Jamil's kalkulator var basert på celletelling og har stolt på den, men hvis Chris White sier at dette ikke stemmer så vet jeg ikke hva jeg skal tro.


Red.
Her er hva Jamil selv skriver om sin kalkulator: "Mr Malty's Pitching Rate Calculator™ is the result of many months of laboratory experiments. It uses precise formulas based on months of experimentation and feedback from leading yeast suppliers."

Så... hva skal man tro?
 
Sist redigert:
Jamil er ikke akkurat inne og oppdaterer den kalkulatoren månedlig, så jeg ville nok stolt på White her.
Ubrukelig er den jo ikke, du kan fortsatt regne deg fram til viability selv, og kneppe det inn manuelt.
 
Og hvorfor skulle den oppdateres? En skulle tro at når en teller celler etterhvert som gjæra blir gammel så skulle resultatet bli riktig, og ikke noe som forandrer seg over tid. Hvis ikke det har skjedd noe med gjær-kvaliteten siden Jamil sto på lab'en da.
 
Sist redigert:
Det er tydeligvis en uenighet mellom Brad Smith og Jamil Zainasheff om hvordan man beregner holdbarheten på gjær. Brad bruker matematikk, Jamil vitenskap:


  • #5 by tom_hampton on 27 Sep, 2012 21:13
    Post actions
  • Quote from: BeerSmith on 27 Sep, 2012 11:15Hi,
    The effect from a scientific view is clearly non-linear. Think of it this way - if you start any given month with X amount of yeast cells, and at the end of the month have 21% less yeast cells or X(1-0.21) you get a classic exponential decay line. This is true no matter how large X is. Almost all natural decays occur in this way.

    I think Jamil choose to simplify things a bit with his calculator, but I do stand by my calculation for viability. If you lose 21% of the cells per month it is not a straight line.

    Brad


    The correct word is "mathematic" as opposed to scientific. The real world quite frequently violates our nice pretty models. Jamil has said on Brewstrong and various other shows on TBN that he and Wyeast did actual cell counts on aged refrigerated samples to determine the viability calculations used in his calculator. THAT is the definition of scientific.

    He's been questioned about it numerous times on forums (TBN, HBT, morebeer, etc) regarding the calculation. He has reaffirmed the accuracy of it every time.

    Just because it isn't non-linear, like our pretty diff-eq models tell us it should be....doesn't mean its wrong.
 
Tilbake
Topp