Problemer med, ja tør vi påstå Speidel.

En bryggerkompis har en 50 liter Speidel, 2 brygg har gått bra men de to siste har ikke det, de er fra samme maltsekk, en sekk ferdiknust malt som jeg mener kan være knust for fint.
Malten til de to første bryggene knuste jeg på Coronaen min, han mener denne var grovere knust. Også den sene avrenningen styrker teorien om finknust malt.
Men det vi nå lurer på er trykket på pumpene, med en vannstand på ca 2 cm. blir det en "bul" over der igjen på ca. 2 cm, er dette for lite, mao. for lite trykk i pumpa, det er tross alt et merkbart trykk når en finger holdes på utløpet.
Noen ideer ?
 
Oddvar Demmo skrev:
En bryggerkompis har en 50 liter Speidel, 2 brygg har gått bra men de to siste har ikke det, de er fra samme maltsekk, en sekk ferdiknust malt som jeg mener kan være knust for fint.
Malten til de to første bryggene knuste jeg på Coronaen min, han mener denne var grovere knust. Også den sene avrenningen styrker teorien om finknust malt.
Men det vi nå lurer på er trykket på pumpene, med en vannstand på ca 2 cm. blir det en "bul" over der igjen på ca. 2 cm, er dette for lite, mao. for lite trykk i pumpa, det er tross alt et merkbart trykk når en finger holdes på utløpet.
Noen ideer ?


Det er ikke bare luft i pumpen altså? Jeg har selv prøvd å tømme pumpen for luft ved å slå den av og på flere ganger, og etter noen forsøk så ser man at den pumper betydelig kraftigere når den går tom for luft.

Men på den andre siden så regner jeg nesten med at du har tatt høyde for det allerede.
 
Speidelen lufter selv, mange start/stopp i begynnelsen slik jeg forstår det, uansett , med luft i pumpa bruker det ikke komme noe veske, ihvertfall ikke så my som i dette tilfellet så jeg tror det er OK.
 
Jeg vil umiddelbart mistenke at pumpene ikke er skikkelig rengjort. Skru dem fra hverandre og sjekk at impelleren ikke er tettet av malt- og humlerester.
 
gustavf skrev:
Jeg vil umiddelbart mistenke at pumpene ikke er skikkelig rengjort. Skru dem fra hverandre og sjekk at impelleren ikke er tettet av malt- og humlerester.

Dette skal være gjort før brygging, men, det er ikke min Speidel og jeg som bruker den så jeg får formidle dette videre.
 
Dette kan du ta helt med ro - er rimelig sikker på at det er slik det skal være.  Fylte nettopp ca. 5 liter vann i min 50L i min for å teste. Kjørte pumpene, og "buling" på ca 1 centimeter var det. Min er ny, og jeg er ikke kjent med at det er feil på den. Den pumper iallfall fint vørteren gjennom maltsengen ved brygging med denne pumpekapasiteten.
Min har laget 5 x 20 - 25 liters brygg per dato, og jeg har ikke gjort annet enn å pumpe rent lunkent/varmt gjennom pumpene etter hvert brygg. Akter ikke å gjøre annet heller om ikke problemer oppstår med nåværende prosedyre.

mvh

FredT
 
FredT skrev:
Dette kan du ta helt med ro - er rimelig sikker på at det er slik det skal være.  Fylte nettopp ca. 5 liter vann i min 50L i min for å teste. Kjørte pumpene, og "buling" på ca 1 centimeter var det. Min er ny, og jeg er ikke kjent med at det er feil på den. Den pumper iallfall fint vørteren gjennom maltsengen ved brygging med denne pumpekapasiteten.
Min har laget 5 x 20 - 25 liters brygg per dato, og jeg har ikke gjort annet enn å pumpe rent lunkent/varmt gjennom pumpene etter hvert brygg. Akter ikke å gjøre annet heller om ikke problemer oppstår med nåværende prosedyre.

mvh

FredT

Flott, det var det jeg håpte noen kunne prøve, så teorien om stuckmash holder, Takk.
 
I henhold til bruksanvisningen skal den åpnes periodisk å renses. Jeg har gjort det en gang, totalt bortkastet, bokstyavlig talt ikke en dritt å se.   :cheeky:

Kjører den gjennom noen ganger med vaskemiddel og skylling etter bruk, samt bruk av den tynne børsten i vaskesettet. har ikke hatt noen problemer. Det kommer mye gørpe opp fra pumpa under denne operasjonen.

Dog skal de sies at mister Speidel er av den minste typen (20L).
 
Det er ikke spesielt vanskelig å rengjøre pumpa skikkelig uten å åpne den (vaskemiddel og å spyle skikkelig gjennom), men det er også mulig å ikke gjøre det. De første par gangene jeg åpnet min, før jeg fant ut hvordan den burde rengjøres, var den full av drit. Når pumpa var dårlig rengjort, ble resultatet dårlig vørtergjennomstrømming.

Er malten kvernet for fint, gir stort sett Speidelen beskjed ved å lage en solid vulkan og sprute vørter utover hele rommet. Å oppleve det, er ikke en av gledene man kan ha som Speidel-bruker.
 
Jeg brukte PBW bryggerens på 70grader og ble overrasket over hvor mye skitt som løste seg.
Speidelen ble som ny. Kan anbefales.
 
Tilbake
Topp