Problemer med stuck mash

HåvardK

Norbrygg-medlem
For et par måneders tid siden kjøpte jeg, i den tro at jeg gjennom dette ville oppgradere oppsettet mitt, en så godt som ny 36 liters Igloo kjøleboks med manifold av kobberrør og selvsagt gjennomføringskran. Hadde(har fortsatt) et lignende system tidligere, bare mindre (25 l) og med mindre manifold. I tillegg har den begynt å lekke, så den var moden for utskifting uansett. Men nok om det.
Problemet jeg har opplevd på de to første bryggene mine med dette oppsettet, er stuck mash. Første gang oppsto dette mot slutten av skyllinga, og jeg trodde da at det var en kombinasjon av at dette var et øl med en del hvete, og det faktum at jeg hadde montert manifolden med "slissene" opp, og ikke ned, som vel er anbefalt. Endte da opp med to-tre liter mindre vørter enn planlagt, altså med dårligere effektivitet. Ingen krise, men irriterende.
Mitt neste brygg var en pale ale, med palemalt og litt cara. Nå monterte jeg manifolden riktig, men opplevde stuck mash med en gang, og endte opp med å måtte spa/overføre over mesken over i mitt gamle meskekar, som heldigvis fungerte utmerket.
I etterkant fant jeg ut at en av koblingene var litt løs, som kan være en mulig årsak. I tillegg viste det seg at selve nippelen i krana - dvs filteret i denne - også var tett. Skal selvsagt passe på dette neste gang jeg forsøker meg.
Allikevel er jeg slett ikke trygg på at dette vil funke. Jeg har nå fått kvernet maltet litt grovere, men regner med at dette igjen vil føre til dårligere effektivitet(det kan jeg for så vidt leve med). Jeg har videre tenkt på å ha maltet i en eller to meskeposer i karet, men da er jo selve vitsen med manifolden borte, vel? Og da kan jeg jo like godt ta ut manifolden?
Gode råd tas i mot med takk. Råd av typen "kjøp deg Speidel først som sist" trenger jeg ikke.
 
Jeg har samme opplegget, og har ikke opplevd stuck mash. Bilde av manifolden? Tror ikke det hr noe å si hvilken vei den ligger.
Her er mitt oppsett.image.jpg
 
Samme type manifold, men med 22mm rør. Overgang til gjennomføring også i kobber. Har ikke bilde akkurat nå.
 
Jeg bruker også slik manifold, laget av 10mm rør. Jeg legger min med hullene ned, har bare opplevd stuck mash på et par-tre av 83 brygg, husker ikke helt hvilken øltype det var. Jeg tapper av med hevertslange, og har bare blåst litt i den de gangene det har vært tett. Merket vel at trykket har avtatt litt etter at jeg begynte å knuse malten selv, knuser nok litt finenere enn fra butiken.

121db8888a-Img_2206.jpg-for-web-large.jpg
 
Takk for svar. Er det andre ting jeg bør tenke på? Rekkefølge på vann og malt oppi karet? Reagerte på at selve krana sto litt høyt på veggen på selve karet, men slettes ikke i nærheten av midt på. Må det "suges i gang" for at hevertprinsippet skal fungere? Slik er det ikke på mitt gamle oppsett, som ligner veldig på de som er avbildet av Torfinn og Stein. Eller er det rett og slett at 22 mm blir for stor dimensjon?
Får uansett svar i morgen, da jeg skal brygge.
 
Jeg setter på en ca. halvmeter slange, og "suger i gang". Første literen eller så blir sirkulert tilbake. Det kan kanskje være at 22mm blir for mye, at trykket (suget?) blir for høyt, jeg vet ikke.
 
Vet ikke hvor mye interesse dette har for dere, men jeg er i alle fall svært fornøyd med at oppsettet fungerte prikkfritt i dag. Hadde fått maltet kvernet litt grovere enn sist, noe som medførte litt dårligere effektivitet, men det betyr mindre i denne sammenhengen Fin flow under hele skylleprosessen og i det hele tatt en behagelig opplevelse.
 
Takk for svar. Er det andre ting jeg bør tenke på? Rekkefølge på vann og malt oppi karet? Reagerte på at selve krana sto litt høyt på veggen på selve karet, men slettes ikke i nærheten av midt på. Må det "suges i gang" for at hevertprinsippet skal fungere? Slik er det ikke på mitt gamle oppsett, som ligner veldig på de som er avbildet av Torfinn og Stein. Eller er det rett og slett at 22 mm blir for stor dimensjon?
Får uansett svar i morgen, da jeg skal brygge.
Jeg bruker også hevert. Ja det må suges for å få igang heverten. 22 mm det var voldsomt store rør. Har du noen form for struping slik at du ikke får for stor strøm (liter pr min). Slissene på min er saget ca halvveis gjennom røret. Når det gikk tett hjalp det ikke å røre i mesken? Jeg rører 4-5 ganger gjennom mesketiden. Det samme under skyllingen. (Partiskylling)
 
Kunne skrevet en lang avhandling om dette.. men kort og godt, hvis du tapper mye saktere så kan du fortsatt kunne kverne til den effektiviteten du er vant til.

Du har to valg. Enten å forandre på utstyr eller fremgsngsmåte. Eller å ta den lille smellen med lavere effektivitet.
 
Jeg bruker også hevert. Ja det må suges for å få igang heverten. 22 mm det var voldsomt store rør. Har du noen form for struping slik at du ikke får for stor strøm (liter pr min). Slissene på min er saget ca halvveis gjennom røret. Når det gikk tett hjalp det ikke å røre i mesken? Jeg rører 4-5 ganger gjennom mesketiden. Det samme under skyllingen. (Partiskylling)
Ser at jeg har vært litt sparsom med opplysningene: Jeg har gjennomføringskran med regulerbar åpning, så jeg kan "strupe" og styre hastighet på gjennomstrømminga. Pleier å "sirkulere" ved å tappe av ca en liter i minuttet og tømme tilbake i mesken inntil vørteren er noenlunde klar.
Når det gjelder røring i mesken, var jeg forsiktig med det sist, mest fordi jeg mistenker at jeg løsnet koblinga til selve krana sist jeg prøvde. Ellers har jeg pleid å røre en tre-fire ganger, noe som vel er bra for effektiviteten.
Jeg partiskyller ikke (vanligvis), men prøver å ha en jevn tilførsel av skyllevann i noenlunde samme tempo som tapping av vørter i kokekjelen. Har altså en HLT i tillegg til meskekar og koke-/bryggekjel. Syns dette funker bra.
Tenker å kverne litt finere på mitt neste brygg for å se om det fungerer etter de siste justeringene jeg gjorde. Regner da med normal effektivitet igjen.
 
Kunne skrevet en lang avhandling om dette.. men kort og godt, hvis du tapper mye saktere så kan du fortsatt kunne kverne til den effektiviteten du er vant til.

Du har to valg. Enten å forandre på utstyr eller fremgsngsmåte. Eller å ta den lille smellen med lavere effektivitet.
Se svaret mitt til Torfinn.
 
Tilbake
Topp