Problemer med utette korker

Lurer på om jeg fikk med to hetter til kapselmaskinen. Se til at du bruker riktig type om du kan velge.
Mine flasker er alltid tett og de henger alltid igjen i maskinen. Må lirkes ut, uten at det river av korken. Så slik skal det være.
 
Jeg kjøpte korker på europris en gang da jeg glemte å handle fra bryggselv. Korkene fra europris er litt for store, du kan kjenne det om du beveger de. Jeg hadde flere som skled og korket seg skjevt på slik at jeg måtte bytte flere og korke på nytt.

Måtte bare legge til den ekstra infoen for å begrunne spørsmålet mitt litt.
 
Du kjøper ikke korker på europris?

Korkene er kjøpt hos Bakke Brygg og Petit.

Fikk ikke med ekstra hette, må spørre etter dette.
Det er mulig vi har vært litt for voldsomme med å rive ut flasker som sitter fast.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Korkene er kjøpt hos Bakke Brygg og Petit.

Fikk ikke med ekstra hette, må spørre etter dette.
Det er mulig vi har vært litt for voldsomme med å rive ut flasker som sitter fast.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Ok. Jeg pleier bare å rigle frem og tilbake uten å være for hardhendt. Noen smører noe olje inni hetta (oliven, raps eller hva du har tilgjengelig) for å hjelpe på litt.
 
Korkene er kjøpt hos Bakke Brygg og Petit.

Fikk ikke med ekstra hette, må spørre etter dette.
Det er mulig vi har vært litt for voldsomme med å rive ut flasker som sitter fast.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Hadde nokre her med oss som var med å brygga / flaska eit øl. Såg at dei ikkje turte sette nok press på flaska ved korking. Då var det nokre med lause kork. Ein må presse til det ikkje er meir å presse. Har korka ca 2000 flasker med den billigste bordmodellen frå BS. korkene også frå BS
 
tenkte bare å skyte inn at jeg har aldri hatt problemer med Europris-korker..
så usikker om dette fremdeles er et aktuelt problem eller noe som har blitt korrigert fra europris.
har brukt dem litt on & off de siste årene.. når jeg er tom for Bryggselv-korker eller trenger å variere fargene
 
Samme her bruket europris sine titt og stadig, null stress. Men mistenker at det kan være flaske/kork/korkmaskin som ikke er helt kompatible til tider. jeg sliter mer med bjørnunger enn med longnekk og min maskin feks.
 
Godt mulig europris har hatt litt forskjellige parter inne. Jeg sliter iallefall med korkene kjøpt i Mandal. Bryggselv og nøgne ø sine korker går 100% da jeg ikke har hatt en eneste bom med de.
 
Har nylig flasket et brygg for første gang, med korker og forsterket bordmodell-maskin fra Bryggeland. Min erfaring er at det er forskjell på hva slags flasker jeg bruker. Kjøpte flasker fra et mikrobryggeri ved Storo i Oslo, disse funka ikke, ei heller flaskene fra Haandbryggeriet (jada, jeg har jo samla litt...). Fikk ikke klemt korkene nok ned, de kunne dreies rundt på halsen og sprettes av med tommelen. Derimot funka det helt greit med flaskene til NØ, Ægir og Nøisom (Fredrikstad). Har to kasser med ferdig vare stående til karbonering nå, skal settes ned i kjølig kjeller om et par dager (#05a+b Simcoe Single Hop). Håper det beste...
 
Tilbake
Topp