Problemer ved gjæring

Hei. Jeg er fersk brygger. På fredag brygget jeg med noen kompiser og det viser seg at på slutten av prosessen klarte en av glupingene å tilsette gjæren umiddelbart etter koking. Dette var 2 gjærpakker til ett 50l brygg. I kveld sjekket jeg vørteren. Der hadde det ikke skjedd noe. Jeg fikk litt tunnellsyn og valgte kaste oppi en pakke av samme typen gjær. Jeg kjøper to pakker til i morgen. Spørsmålet mitt er om jeg kan tilsette de to neste pakkene på formiddagen i morgen, eller kan en håpe at det blir liv av den gjæren som ble lagt i alt for høy temperatur sammen med den posen jeg slang i i dag?

Mvh Tobias.
 
Sist redigert:
Hei. Jeg er fersk brygger. På fredag brygget jeg med noen kompiser og det viser seg at på slutten av prosessen klarte en av glupingene å tilsette gjæren umiddelbart etter koking. Dette var 2 gjærpakker til ett 50l brygg. I kveld sjekket jeg vørteren. Der hadde det ikke skjedd noe. Jeg fikk litt tunnellsyn og valgte kaste oppi en pakke av samme typen gjær. Jeg kjøper to pakker til i morgen. Spørsmålet mitt er om jeg kan tilsette de to neste pakkene på formiddagen i morgen, eller kan en håpe at det blir liv av den gjæren som ble lagt i alt for høy temperatur sammen med den posen jeg slang i i dag?

Mvh Tobias.
Det som kom oppi rett etter kok er dødt.
Hvilket øl, hvilken gjær og på hvilken temperatur gjøres det på?
Også hvilken OG?
Får vi vite dette er det lettere å hjelpe.
[emoji4]
 
Det som kom oppi rett etter kok er dødt.
Hvilket øl, hvilken gjær og på hvilken temperatur gjøres det på?
Også hvilken OG?
Får vi vite dette er det lettere å hjelpe.
[emoji4]

Hei.

Gjæren er av typen Safale us-05 11g. Temperaturen det står på nå er ca 23 grader. Brygget er en American IPA. OG var på fredag 1,060.

Takker så mye for hjelp.
 
1.060 ja, da er 3 pakker snaut. Ville brukt seks jeg. En pakke pr ti liter vørter. Det du hadde i kokende er meget dødt. Gjæra takker for seg over 40-45 grader.
 
Nei, det gjør ikke noe. Den gjæra er i vekstfasen nå, med en sånn stor underpitch ville den begynt å ploppe på tirsdag kanskje. Ha i 4-5 pakker til. Gjerne rehydrer den før du pitcher.
 
Nei, det gjør ikke noe. Den gjæra er i vekstfasen nå, med en sånn stor underpitch ville den begynt å ploppe på tirsdag kanskje. Ha i 4-5 pakker til. Gjerne rehydrer den før du pitcher.

Med det mener du at jeg burde riste litt på gjøringskaret før tilsetning av de 4 pakkene? Som sagt veldig fersk på dette.
 
Så det er ingen krise at jeg slang oppi en ny i dag? Kan godt slenge oppi flere i morgen. Tre eller fire?
Neida, det var greit.
Tre er greit, fire er bedre.
Har dere mulighet til å sette ølet litt kaldere den første uken?
Som Erik sier så blir det varmere i dunken under første del av gjæringen.
 
Med det mener du at jeg burde riste litt på gjøringskaret før tilsetning av de 4 pakkene? Som sagt veldig fersk på dette.
Nei, du tilsetter gjæra i 1 dl vann på 30-35 grader, pr pakke. Venter et kvarter. Rører litt og venter et kvarter til. Rører til det er en jevn kremet suppe og tøm det i vørteren. Og som Erik og Lars sier. Få ned temperaturen. 17-18 grader er mye mye bedre.
 
Neida, det var greit.
Tre er greit, fire er bedre.
Har dere mulighet til å sette ølet litt kaldere den første uken?
Som Erik sier så blir det varmere i dunken under første del av gjæringen.


Ja. Kan sette den ut i garasjen. Er noen grader kaldere der. Da gjør jeg det i morgen samtidig som jeg tilsetter gjæren.

TUSEN TAKK for alle svar så sent en søndag kveld. Evig takknemlig. Var sikker på at alt måtte gå dunken. Ha en strålende uke.

Mvh Tobias
 
Tilbake
Topp