Produsere WLP001 ved gjentatt bruk av gjærstarter?

Tenkte å kjøpe en pakke WLP001, kjøre gjærstarter (formere gjæren til 4 ganger så mye), bruke halvparten på et brygg, for så å kjøre ny gjærstarter på den andre halvparten igjen. Hvor mange omganger kan jeg produsere gjæren før den mister kraften? Fersk gjær koster jo en del (85 kr pakken) og om jeg får 6-10 gangeren ut av en pakke gjær, så kan jo dette være en fin måte å spare penger på? Eller er det så enkelt?
 
Ja, det er mange som gjør slik, og det er vel Ikke slik at gjæren mister kraften, men den kan endres med tiden, eller den kan forurenses. Forutsetningen for å lykkes er at du klarer å formere gjæren slik at den får alle næringsstoffer den trenger, at du formerer et fornuftig antall hver gang (enkelt??) og at du ikke gjennom dine rutiner utsetter gjærstammen for et seleksjonspress slik at den endre karakteristikk vesentlig. Oppi det hele skal det kalkulerer inn utgifter til starter og vet andre tiltak. Hvis du brygger startervørter selv og fryser ned har du eliminert en utgiftspost. Jeg gjenbruker ofte 05, men den er såpass billig at jeg ikke bryr meg med å vekke den opp fra de døde etter lang tids dvale i kjølskapets dyp. Da er en ny pakke enklere og sikrere. Surølsstammen min derimot, den passer jeg litt på. (lurer på hva den består av, den ble laget litt etter prinsippene i Georgs magiske medisin.)
 
Hør Vestkast sin episode om gjær. Espen Lothe beskriver hvordan gjær bare blir bedre og bedre etter noen generasjoner. Det er også min erfaring, selv om den kan endre karakteristikk og attenuasjon etter hvert.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hør Vestkast sin episode om gjær. Espen Lothe beskriver hvordan gjær bare blir bedre og bedre etter noen generasjoner. Det er også min erfaring, selv om den kan endre karakteristikk og attenuasjon etter hvert.


Sent from my iPad using Tapatalk

Men det dreier seg om topphøsting. Det kan man drive med i langt flere generasjoner enn bunnhøsting, der du får med gjær som er ødelagt av et hardt liv i alkoholrike omgivelser, og som har mutert i ren fortvilelse. Bunnhøsting er begrenset slik Stian sier.

Jeg har ikke helt oversikt over hvilke gjærtyper som egner seg. De fleste gjør det ikke. Et godt tips er WLP028. Du får masse gjær når du skraper av den tjukke gjærkappa som bygger seg opp når du bruker den - og det er en gjær du kan bruke til det aller meste av ale.

edit: Slutter meg forøvrig til anbefalingen av Vestkast-episoden:).
 
Jeg tror at hvis man skal topphøste mange generasjoner blir det viktig med tilstrekkelig oksygenering, ellers vil nok gjærstammen svekkes som TS sier.
 
Ja, det er mange som gjør slik, og det er vel Ikke slik at gjæren mister kraften, men den kan endres med tiden, eller den kan forurenses. Forutsetningen for å lykkes er at du klarer å formere gjæren slik at den får alle næringsstoffer den trenger, at du formerer et fornuftig antall hver gang (enkelt??) og at du ikke gjennom dine rutiner utsetter gjærstammen for et seleksjonspress slik at den endre karakteristikk vesentlig. Oppi det hele skal det kalkulerer inn utgifter til starter og vet andre tiltak. Hvis du brygger startervørter selv og fryser ned har du eliminert en utgiftspost. Jeg gjenbruker ofte 05, men den er såpass billig at jeg ikke bryr meg med å vekke den opp fra de døde etter lang tids dvale i kjølskapets dyp. Da er en ny pakke enklere og sikrere. Surølsstammen min derimot, den passer jeg litt på. (lurer på hva den består av, den ble laget litt etter prinsippene i Georgs magiske medisin.)

Det påstås jo at 05 gir litt mye fersken-ester ved første gangs bruk - uten at jeg har noen erfaring med det. Hvor plagsomt det er, avhenger vel dessuten av hva slags øl du brygger. Men det kan jo være et argument for å prøve å holde den i live over noen generasjoner. Ellers sies det generelt at gjæren er best når du kommer til tredje generasjon - og videre.
 
Vi har holdt liv i en W34/70 i 9 generasjoner, men da hadde vi så mye pils at den ble kastet. Ikke fordi den var ødelagt på noe vis.
 
Jeg lager stort sett 0.5 l større starter enn det jeg trenger. Den ekstra 0.5 i helles over i et rent glass før starteren dekanteres.
Da vet jeg også ca hvor mange celler den 0.5 l inneholder, og kan sette en ny starter, med samme prosedyre ved neste brygg. Sparer masse tid og træl, kontra vasking av brukt gjær.
 
Jeg lager stort sett 0.5 l større starter enn det jeg trenger. Den ekstra 0.5 i helles over i et rent glass før starteren dekanteres.
Da vet jeg også ca hvor mange celler den 0.5 l inneholder, og kan sette en ny starter, med samme prosedyre ved neste brygg. Sparer masse tid og træl, kontra vasking av brukt gjær.
Det har jeg også begynt å gjøre, men har ikke kommet så langt at jeg har laget starter nummer 2 på noen av de jeg har "samlet" meg på denne måte.
Tenker at jeg har mye bedre kontroll med antall celler og renslighet på den måten, contra det å topp-/bunn-høste.
Enkelt er det i alle fall.
 
Tenkte å kjøpe en pakke WLP001, kjøre gjærstarter (formere gjæren til 4 ganger så mye), bruke halvparten på et brygg, for så å kjøre ny gjærstarter på den andre halvparten igjen. Hvor mange omganger kan jeg produsere gjæren før den mister kraften? Fersk gjær koster jo en del (85 kr pakken) og om jeg får 6-10 gangeren ut av en pakke gjær, så kan jo dette være en fin måte å spare penger på? Eller er det så enkelt?
Dette er en suveren metode. Hører om mange som heller gjør dette enn å høste fra topp eller bunn. Ingen grunn til at gjæren skulle miste ”kraften”. Bruker du en god kalkulator (som f.eks. brewersfriend sin) har du stålkontroll på mengden også. Lykke til.
 
Når du topphøster er det ingen grunn til å vaske gjæren ( men du bør ha fjernet den første brune guffa). Klar til bruk innenfor en fjortendagersperiode:). (Men det gjør jo ikke noe å gi den litt frokost før den går på jobb.)
 
Takker for mange svar :) Vil samme prosess som brekrevet i førsteinnlegget fungere for tørrgjær? Kjørte en starter på en tørrgjær da jeg kun hadde en pakke Nottingham til 51 liter APA med OG 1074. Tilsatte da hele starteren i batchen og det kokte over, virker nesten ferdiggjæret på 4 døgn. Har ikke nmålt gravity nå, men regner med at den er der den skal være... Har lest en del at starter på tørrgjær er unødvendig og at tørrgjær er billig, men er en i nød uten tilgang på nok gjær, så er kanskje dette en mulighet? Lurer dog på om en kan "banke" opp en 10-16 ganger ved hjelp av startere på en pakke tørrgjær...=? Synes også at det er kjekt, i tillegg til at det er økonomisk, å kunne si at jeg selv har utviklet gjæren når folk smaker mitt øl... ;)
 
Sist redigert:
Jeg synes det virker som mange har litt vel mye tro på at gjæren endrer seg vesentlig I løpet av noen få runder med brygging. Å brygge noen batcher og høste gjær kan ikke sammenlignes med noen tiår med bevisst utvalg for spesifikke egenskaper. Mengde gjær, hvor vital den er, hvor mye næringsstoffer du får med endrer seg, i tillegg til faren for forurensning. Jeg tror mange ser effekter av dette og tror at gjæren har endret seg.

Et knappenålshode WLP007 i et kar, tilsvarer ganske mange titusener celler som muterer... For min del setter jeg muterende gjær hos hjemmebryggere i bås for myter, inntil det dukker opp solide bevis.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp