Proper Job-ish.

Heisann humlefolket.

Proper Job var en av de første IPA jeg likte veldig godt, med moderat alkoholinnhold så kan man med god savittighet ta en eller to hvilken som helst kveld i uka. Det jeg syns den manglet var ørlite bitterhet. Fant et par oppskrifter, overraskende få konkluderende, men læll noe i samme smakspark (se, nytt ord).

Har tatt en oppskrift som etter sigende skal være ganske lik, og jekka IBUen opp ørlite.
Jeg har bare mørk krystallmalt i skuffa, men leste at hvis jeg tar en liter vørter og koker den ned til ca 0.25L over to timer så vil det gjøre god nytte, så jeg vil prøve det for litt fylde og sødme (er 1L for lite forresten? kanskje 2?).
Akter å bruke tørrgjær da det enda er litt i kaldeste laget her oppå viddelandet, og posten stoler jeg ikke på at klarer å holde pakken min varm og god. Hvilken bør jeg bruke? S-05 er jo en sikker vinner til det meste, eller S-04 siden den er engelsk?

Oppskriften lyder som så:

Proper replication job Style: Unspecified Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1054
FG:
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 51 IBU
BU/GU: 0.94

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6000 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.

Hops
Chinook 12.6% alpha 34 grammes 60 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 26 grammes 10 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 5 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes -x minutes (tilsettes under kjøling når vørteren holder 80grader og fram til pitch)
Cascade 6.5% alpha 36 grammes xx dry 10 days.

Fermentation
Yeast: Safale S-04

Comments:


Karamelliser 1L av første avtapning til ca 0.25L for mer fylde. Tilsettes hovedkjele ved kokeslutt for riktig humleutbytte.
 
Eg og likar Proper Job, det går visst ein del av han. Har sett nokre kloneforsøk omtalt på britiske fora, men ingen som fortel at dei har fått det til. Blei det noko av denne? Korleis blei han?
 
Hei!
Denne så spennende ut. Har du brygget, og hvordan ble den?
 
Den gikk liksom litt i glemmeboka da jeg etterhvert antok at jeg syns den var knall fordi det var den første IPAen jeg smakte samtidig som snakedog, og snakedog har jeg drukket siden og syns ikke den er så veldig snasen. Drakk en proper job her for ikke så lenge siden, og den er fortsatt en kjempeøl i mine øyne, så jeg må vel nesten bare få ut fingern her :)
 
Fekk svar frå Cornwall i dag:

Without giving away all our trade secrets, Proper Job is brewed with straight Maris Otter pale ale malt.  It is hopped with Willamette, Chinook and Cascade to about 50IBU, with at least 50% hops added at the end for aroma.  Fermentation with an ale yeast at 18C for seven days, and the rest is standard good brewing practice.

Good luck with it!

Roger Ryman
Head Brewer
 
Ingef skrev:
Fekk svar frå Cornwall i dag:

Without giving away all our trade secrets, Proper Job is brewed with straight Maris Otter pale ale malt.  It is hopped with Willamette, Chinook and Cascade to about 50IBU, with at least 50% hops added at the end for aroma.  Fermentation with an ale yeast at 18C for seven days, and the rest is standard good brewing practice.

Good luck with it!

Roger Ryman
Head Brewer

Fantastisk! Da har man enda litt mer å gå etter!
 
Digger Proper Job!

Hva er status her? Har man klart å lage en "klone", eller? Skulle gjerne hørt om erfaringer folk har gjort med dette ølet.

Simen.
 
Finner noen klone oppskrifter på Beersmith clouden. Typisk er at 40-50% av humlen tilsettes ifm whirlpooling. Typisk tidsangivelse 5min-30min.
Har ikke whirlpoolet tidligere, men siden jeg har en Bratberg kompaktbrygger med kjølespiral vil jeg anta at wirlpooling gjøres etter nedkjøling. Isåfall vil jeg anta at denne humlen" ikke ikke bunnfeller men blir med over I gjæringskaret? Eller skal denne humlen tilsettes før nedkjølingen, eller på et tidlig tidspunkt I nedkjølingen? For mitt vedkommende så tar det ca 20min å kjøle ned til ca 20gr.
Jeg er sylfersk så jeg er høyst usikker på om jeg har forstått dette rett.... Synes Proper Job er et knallgodt øl, så jeg ønsker å prøve å brygge dette snarest.
Vil anta at det er flere som har brygget kloner av PJ, så erfaringer hadde vært kjærkomment...
 
Tilbake
Topp